PENERAPAN MODEL MAKE A MATCH UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN PKN KELAS V SDN 04 KEBONGEMBONG KECAMATAN PAGERUYUNG KABUPATEN KENDAL TP 2017/ 2018

Anjar Wijayanti, Maryadi Maryadi, Arfilia Wijayanti

Abstract


Abstract: Application of Make a Match Model to Increase Learning Outcomes in Class VII Subjects SDN 04 Kebongembong Pageruyung District Kendal TP 2017/2018. The purpose of this study is to improve learning outcomes PKn with Make A Match learning model for grade V students SDN 04 Kebongembong Pageruyung District Kendal Regency, in the second semester of the academic year 2017/2018 (October to December 2017) this class is all students of class V SDN 04 Kebongembong Pageruyung District Kendal regency in 2017/2018, amounting to 11 students consisting of 8 men and 3 women. This research is conducted in 2 (two) cycles, each cycle 3 (three) meetings, with research procedure include: planning, observation, and reflection. Result of research indicate that there is improvement of learning result PKn Material of legislation with Learning Model Make A Match on grade V student SDN 04 Kebongembong Pageruyung District Kendal Regency Semester II year lesson 2017/2018.


Keyword : PKn Learning Reult, Learning Model Make A Match

 

Abstrak : Penerapan Model Make a Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Mata Pelajaran PKn Kelas V SDN 04 Kebongembong Kecamatan Pageruyung Kabupaten Kendal TP 2017/2018.  Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan hasil belajar PKn dengan model pembelajaran Make A Match bagi siswa kelas V SDN 04 Kebongembong Kecamatan Pageruyung Kabupaten Kendal, pada semester II tahun pelajaran 2017/2018 (Oktober s.d. Desember 2017). Sebjek penelitian tindakan kelas ini adalah semua siswa kelas V SDN 04 Kebongembong Kecamatan Pageruyung Kabupaten Kendal tahun pelajaran 2017/2018, berjumlah 11 siswa yang terdiri atas 8 laki-laki dan 3 perempuan. Penelitian ini dilaksanakan dalam 2 (dua) siklus, setiap siklus 3 (tiga) kali pertemuan, dengan prosedur penelitian meliputi: perencanaan, pelaksanaan, observasi dan refleksi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat peningkatan hasil belajar PKn Materi peraturan perundang undangan dengan Model Pembelajaran Make A Match pada siswa kelas V SDN 04 Kebongembong kecamatan Pageruyung Kabupaten Kendal Semester II tahun pelajaran 2017/2018.

  

Kata Kunci : Hasil Belajar PKn, Model Pembelajaran Make A Match

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/jgk.v2i3.10432

Article Metrics

Abstract view : 258 times
PDF - 268 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Jurnal Guru Kita PGSD



This work is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International