Profil Keterampilan Kerjasama Siswa Kelas VII di Salah Satu SMP Swasta di Magelang

Mayasari Mahfudhotul Khasanah, Adhe Bayu Pangestu, Intantiasari Intantiasari, Noni Shella HP, Fitri Susanti, Baskoro Adi Prayitno

Abstract


This study aims to determine the profile of cooperation skills of grade VII students in one private junior high school in Magelang. This study uses a survey method. The study population was all seventh grade junior high school students. The sampling technique uses purposive random sampling with a sample of 25 students. Students' cooperative skills are measured in classroom observations, questionnaires, and interviews. Data analysis used qualitative descriptive analysis. The results of this study indicate that of 36 students there are 0% of students who have very low collaboration skills, 0% of students who have low cooperative skills, 0% of students who have moderate cooperation skills, 72% of students who have high cooperative skills, and 28% of students who have very high cooperation skills. The average cooperative skills of class VII students are high.

Full Text:

PDF

References


Ali, M. (2013). Prosedur dan strategi penelitian pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Andriani, D. G., Kusmayadi, T. A., dan Mardiyana, M. (2013). Eksperimentasi model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw ii dan think pair share ditinjau dari kecerdasan emosional siswa se-kota kediri tahun pelajaran 2012/2013. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 1(7), 651-660.

Crebert, G., Patrick, C. J., Cragnolini, V., Smith, C., Worsfold, K., dan Webb, F. (2011). Griffith graduate attributes teamwork skills toolkit. Dipetik Mei 2018, dari Griffith Graduate Attributes: http://www.griffith.edu.au/gihe/resources- support/graduate-attributes

Hapsari, N. S., dan Yonata, B. (2014). Keterampilan kerjasama saat diskusi kelompok siswa kelas XI ipa pada materi asam basa melalui penerapan model pembelajaran kooperatif di sma kemala. Unesa Journal of Chemical Education, 3(2), 181-188.

Katon, I. C., dan Riyadi, D. (2016). Peningkatan sikap kerjasama melalui penerapan numbered heads together. PGSD UNS, 4(2), 1-8.

Mariani, S., Wahab, B. A., dan Khosmas, F. Y. (2013). Penerapan model pembelajaran examples and non examples dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 2(4), 1-15.

Riduwan. (2012). Belajar mudah penelitian. Bandung: Alfabeta.

Roshayanti. (2012). Pengembangan model assemen argumentatif untuk mengukur keterampilan argumentasi mahasiswa pada konsep fisiologi manusia. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Rosita, I., dan Leonard. (2013). Meningkatkan kerjasama siswa melalui pembelajaran kooperatif tipe think pair share. Jurnal Formatif, 3(1), 1-10.

Rudhia, A. (2007). Kualitas kerjasama siswa dalam pembelajaran menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe group investigation pada materi pokok sistem pencernaan makanan. Universitas Lampung Press: Bandar Lampung.

Sholihah. (2016). Profil kemampuan kerjasama siswa dalam pembelajaran ipa. Lampung: Universitas Lampung.

Suhardi. (2013). Peningkatan partisipasi dan kerjasama siswa menggunakan model kooperatif tipe jigsaw pada materi protozoa kelas x sma n pengasih. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 140-146.

Susanti, R. (2014). Pembelajaran model example non example berbantuan power point untuk meningkatkan hasil belajar ipa. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 3(2), 123-127.

Triyatni. (2013). Upaya meningkatkan keterampilan kerjasama kelompok siswa melalui penggunaan model pembelajaran group to group exchange di kelas vii e smp negeri 22 surakarta. Surakarta: UNS.

Wardany, K., Achmad, A., dan Marpaung, R. R. (2013). Kualitas kerjasama dan hasil belajar siswa menggunakan model student teams achievment divisions (stad). Jurnal Bioterdidik, 6(1), 2302-1276.

Yensy , N. A. (2012). Penerapan model pembelajaran kooperatif examples non examples dengan menggunakan alat peraga untuk meningkatkan hasil belajar siswa di kelas viii smp n 1 argamakmur. Jurnal Exacta, 10(1), 24-35




DOI: https://doi.org/10.24114/jpb.v7i2.10050

Article Metrics

Abstract view : 845 times
PDF - 722 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Editorial Office of Jurnal Pendidikan Biologi Review:
Program Studi Magister Pendidikan Biologi,
Gedung Pascasarjana Lantai 4, Universitas Negeri Medan,
JL. Willem Iskandar Pasar V, Medan Estate, Sumatera Utara, Indonesia, 20221
+62-813-7604-4565 (Call/SMS/WA)
E-mail: jurnalpendidikanbiologi.unimed@gmail.com
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Creative Commons License
Jurnal Pendidikan Biologi: Journal of Biology Education by Department of Biology Education, Program Pascasarjana, Universitas Negeri Medan. Dikelola oleh Jurnal Universitas Negeri Medan is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. p-ISSN (Print) 2086-2245 | e-ISSN (Online) 2502-3810