Pengembangan Media Pembelajaran Ular Tangga Materi Sistem Peredaran Darah untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik

Luthfi Rahayu Ningsih, Ismi Yunita Harun, Vina Rahmadiana, Mieke Miarsyah, Rizhal Hendi

Abstract


This research aims to developing snake ladder learning media in circulatory system material and knowing the effectiveness of snake ladder learning media on learning outcomes of science. This study uses Research and Development according to Borg and Gall and experimental tests with the design of pretest posttest control group design. Data obtained in the form of quantitative data and qualitative data. The results of validation by material experts were 85% (very feasible), by media experts at 81% (very feasible), and by linguists expert 77% (feasible), with an average overall score of 81% (very feasible). The results show that the snake ladder learning media on the circulatory system material is very feasible to be used in learning, as well as the snake ladder learning media on the circulatory system material effectively improves student learning outcomes.


Keywords


Circulatory System; Learning Media; Learning Outcome; Snake Ladder

Full Text:

PDF

References


Afandi, R. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Ular Tangga Untuk meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dan Hasil Belajar Siswa IPS di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pembelajaran (JINoP), 1(1) 77-89.

Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Budiman, A., Carman S., Ratri R D. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Game Ular Tangga Untuk Sekolah Dasar Kelas Satu. Seminar Prosiding, Seminar Nasional Informatika.

Darmawan, D. (2012). Inovasi Pendidikan Pendekatan Praktik Teknologi Multimedia dan Pembelajaran Online. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Daryanto. (2015). Media Pembelajaran. Bandung: PT. Sarana Tutorial Nurani Sejahtera.

Febriani Y., Iswendi. (2019). Efektivitas Penggunaan Permainan Ular Tangga Sebagai Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Kimia Rumah Tangga Kelas VIII SMPN 34 Padang. Journal of Multidiciplinary Research and Development. 4(1), ISSN 2655-0865.

Golchai, Behrooz, et al. (2012). Snakes and ladders : a new method for increasing of medical students excitement. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 47, 2089 – 2092.

http://10.1016/j.sbspro.2012.06.954.

Karimah, R F et al. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Ular Tangga Fisika Untuk Siswa Smp/Mts Kelas VIII. Jurnal Pendidikan Fisika. 2(1), 6-10.

Latief, H., Dede R., Epon N. (2014). Pengaruh Pembelajaran Kontekstual terhadap Hasil Belajar. Jurnal GEA, 14(1), 11 – 27.

Nirmala, V D Y. (2018). Penggunaan Media Pembelajaran Ular Tangga untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa dalam Materi Platae Kelas X MIPA 2 SMA PANGUDI LUHUR St.Louis Sedayu Bantul Yogyakarta Tahun 2017/2018. Skripsi. Yogyakarta, Universitas Sanata Dharma.

Nisa, A et al. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Permainan Ular Tangga Terhadap Hasil Belajar Kognitif Pada Materi Sistem Reproduksi Manusia. BIOSFER. 8 (2).

Nugroho, A.P. (2013). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Menggunakan Permainan Ular Tangga Ditinjau dari Motivasi Belajar Siswa Kelas VII Materi Gaya. Skripsi, Universitas Sebelas Maret, Surakarta.

Nurina.(2013). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) dengan Model Siklus Belajar 5E Berbasis Konstruktivistik pada Materi Sistem Sirkulasi Manusia untuk Kelas XI SMA. (Unpublished). Universitas Negeri Malang, Malang.

Piskurich, G. M. (2006). Rapid Instructional Design: Learning ID fast and right. Hokoben: John Willey&Sons Inc

Purwanto, M. N. (2010). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: remaja rosdakarya

Rifa, Iva. (2012). Koleksi Games Edukatif di Dalam dan Luar Sekolah. Jogjakarta: FlashBooks.

Sudijono, A. (2012). Statistik Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.

Suyono, H. (2014). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosadakary.

Syarhani, Z. (2018). Penerapan media pembelajaran permainan ular Tangga untuk meningkatkan aktivitas belajar Peserta didik kelas xi.mipa.2 SMAN 7 Padang. Jurnal Pendidikan dan Teknologi Informasi. 5(1), 87-98.

Widiana I P., Ni P. G P., Adrianus I I Y (2019). Media Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV Pada Kompetensi Pengetahuan IPA. Journal of Education Technology, 3 (4), 315-322. doi: 10.23887/jet.v3i4.22556.




DOI: https://doi.org/10.24114/jpb.v9i3.12169

Article Metrics

Abstract view : 825 times
PDF - 535 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Editorial Office of Jurnal Pendidikan Biologi Review:
Program Studi Magister Pendidikan Biologi,
Gedung Pascasarjana Lantai 4, Universitas Negeri Medan,
JL. Willem Iskandar Pasar V, Medan Estate, Sumatera Utara, Indonesia, 20221
+62-813-7604-4565 (Call/SMS/WA)
E-mail: jurnalpendidikanbiologi.unimed@gmail.com
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Creative Commons License
Jurnal Pendidikan Biologi: Journal of Biology Education by Department of Biology Education, Program Pascasarjana, Universitas Negeri Medan. Dikelola oleh Jurnal Universitas Negeri Medan is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. p-ISSN (Print) 2086-2245 | e-ISSN (Online) 2502-3810

slot gacor slot