OPTIMIZATION OF SPORTS LEARNING THROUGH A LITERACY APPROACH
Abstract
This research aims to conduct a literature review to document and analyze the latest developments in optimizing sports learning through a literacy approach. This study focuses on understanding the concept of literacy in the context of sports, its impact on learning outcomes, as well as challenges and implementation strategies. This article discusses an innovative approach in optimizing sports learning through a literacy approach. This approach not only emphasizes the physical aspects and skills of athletics, but also involves a deep understanding of the language and literacy contexts associated with sport. Through a literature review, this article explores the basic concepts of literacy in a sports context, highlighting the benefits of integrating literacy in sports learning. Empirical findings are presented to show the positive impact of using a literacy approach on understanding sports concepts, match analysis and team communication. The conclusions from the results of this research provide a comprehensive picture of the importance of a literacy approach in sports learning, making a significant contribution to the development of holistic and quality sports education in the future.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ahman, Mujiyanto, J., Bharati, Dwi Anggani Linggarnggeraini, Y., & Faridi, A. (2019). Literasi digital: Dampak dan tantangan dalam pembelajaran bahasa. Seminar Nasional Pascasarjana UNNES, 386–389. https://proceeding.unnes.ac.id/index.php/snpasca/article/download/313/342/
Alfan, M. M., & Wahjuni, E. S. (2020). Hubungan Literasi Kesehatan Dengan Kebiasaan Perilaku Sehat Mahasiswa Fakultas Ilmu Olahraga Universitas Negeri Surabaya. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 8(1), 133–137.
Alfarizi, L. M., & Imansyah, Y. (2022). PENINGKATAN KEMAMPUAN ANALISIS KOMPONEN BIOMOTORIK KEPADA PEMUDA DI LEMBAGA PERSONAL TRAINER LOMBOK DAN MAHASISWA PJKR UNU NTB. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2, 43–45. https://unu-ntb.e-journal.id/abdinesia
Asmanto, S. (2022). Pengaruh Pendekatan Bermain Terhadap Hasil Belajar Pjok. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa …, 10. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-jasmani/issue/archivehttps://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-jasmani
Budiman. (2017). Jurnal Olahraga. Jurnal Olahraga, 3(2), 67–74. http://jurnalolahraga.stkippasundan.ac.id/
Charles. (2016). Komunikasi Interpersonal Antara Pelatih Dan Atlet Bulutangkis Dalam Meningkatkan Prestasi Pada Dinas Pemuda Dan Olahraga (Dispora) Provinsi Riau. Jurnal Online Mahasiswa (JOM) Bidang Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 3(Vol 3, No 2: WISUDA OKTOBER 2016), 1–15. https://jom.unri.ac.id/index.php/JOMFSIP/article/view/10632/10288
Fathiyati, T. N., Permana, R., & Saleh, Y. T. (2022). Instrumen Tes Literasi Jasmani Domain Kompetensi Fisik untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Keolahragaan Undiksha, 10(1), 17–23. https://doi.org/10.23887/jiku.v10i1.43287
Hidayati, D. A., & Krismayani, I. (2017). Literasi Informasi Mahasiswa Atlet Fakultas Ilmu Keolahragaan Universitas Negeri Semarang. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 6(2), 111–120. https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/jip/article/view/23117
Iswanto, A., & Widayati, E. (2021). Pembelajaran pendidikan jasmani yang efektif dan berkualitas. MAJORA: Majalah Ilmiah Olahraga, 27(1), 13–17. https://doi.org/10.21831/majora.v27i1.34259
Maksum, A. (108 C.E.). buku statistik.
Nugroho, S. (2004). PERAN EMOSI DALAM PENGAJARAN PENDlDlKANJASMANI DAN OLAHRAGA. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 3(3), 481–503.
Oki Candra, Prasetyo, T. (2016). PEMBENTUKAN KARAKTER MELALUI OLAHRAGA.
Pranata, D., & Kumaat, N. (2022). Pengaruh Olahraga Dan Model Latihan Fisik Terhadap Kebugaran Jasmani Remaja: Literature Review. Jurnal Universitas Negeri Surabaya, 10(02), 107–116. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-kesehatan-olahraga/article/view/45189
Putro, R. D. T. (2017). Tingkat Pengetahuan Peratura N Futsal Peserta Ekstrakurikuler Madrasah Mu ’ Allimin. Pendidikan Jasmani Kesehatan Dan Rekreasi, 6, (11).
Rahmatullah, M. I. (2019). Pengembangan Konsep Pembelajaran Literasi Digital Berbasis Media E-Learning Pada Mata Pelajaran PJOK di SMA Kota Yogyakarta. Journal Of Sport Education (JOPE), 1(2), 56. https://doi.org/10.31258/jope.1.2.56-65
Rusdin, D. (2023). PERAN KEPEMIMPINAN DALAM OLAH RAGA UNTUK MEMBANGUN NILAI KARAKTER BANGSA. 10, 90–106.
Said, H., & Hanafi, S. (2022). Literasi Kebugaran Guru Pendidikan Jasmani Kecamatan Telaga Kabupaten Gorontalo. Jambura Journal of Sports Coaching, 4(1), 17–22. https://doi.org/10.37311/jjsc.v4i1.13420
Sholihah, I., & Pudjijuniarto. (2021). Komunikasi Interpersonal Pelatih Terhadap Motivasi Berprestasi Atlet. Jurnal Kesehatan Olahraga, 09, 95–104. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-kesehatan-olahraga/article/view/36580
Siregar, F. M., & Faruk, M. (2019). Analisis Pertandingan Final Sepakbola Piala Presiden 2019 Ditinjau Dari Passing , Ball Possession Dan Shooting. Jurnal Prestasi Olahraga.
Sufitriyono, S., Mappaompo, A., & Fahrizal, F. (2022). Analisis Literasi Pembelajaran Pendidikan Jasmani Anak Usia 11-14 Tahun Daerah Dataran Tinggi Kabupaten Jeneponto. SPORTIVE: Journal Of Physical Education, Sport and Recreation, 6(2), 143. https://doi.org/10.26858/sportive.v6i2.37457
Zam, E. M. (2021). PERAN LITERASI TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI PADA PEMBELAJARAN JARAK JAUH DI MASA PANDEMI COVID-19. 1(1), 9–18.
Zulfikar, M., Harliawan, M., Sudirman, A., & Indah, N. (2023). Sosialisasi Integrasi Pembelajaran Literasi Jasmani untuk Guru dan Siswa Sekolah Dasar di Kota Makassar. 3(3), 72–78.
DOI: https://doi.org/10.24114/jpehsr.v1i2.53040
Article Metrics
Abstract view : 79 timesPDF - 63 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Muhammad Chairad
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Journal of Physical Education, Health and Sports Recreation (JPEHSR)
Email: pjkrfik@unimed.ac.id
Jl. Willem Iskandar, Pasar V, Medan Estate, Kota Medan, Provinsi Sumatera Utara, Kode Pos 20221. Telpn / fax : (061) 661 3365 / +6285278021981.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License