PENGARUH METODE PEMBELAJARAN BERBASIS WEB TERHADAP HASIL BELAJAR MAHASISWA PENDIDIKAN BAHASA INGGRIS

Siti Aminah Hasibuan

Abstract


ABSTRACT

The existence of internet facilities that have been provided by the Universitas pembinaan masyarakat indonesia can support the improvement of the learning system by utilizing these internet facilities, as well as responding to the challenges of the industrial revolution era in Indonesian community development universities. The objectives of this study were (1) to analyze the effect of using web-based learning methods by not using these methods on student test scores (2) to develop a practical and effective learning system. The research method used is quantitative with an experimental approach. Where students majoring in English education as a research subject. The method is applied for one semester. The results of the determination were obtained from the pre-test and post-test results by filling in the provided google form and analyzing the results of the scores of the two tests using the SPSS application to obtain independent samples T-test. From the analysis, it was obtained that the sig (2-tailed) value was .000 where from the basis of the decision making, if the sig. (2-tailed) value <0.05, then there was a significant difference between the results of the pretest and postest scores. The pretest value, namely before using web-based learning methods and posttest, namely after using web-based learning methods carried out on 27 English education students, it can be seen that there is an increase in the test result score of each student. So that web-based learning methods can be used as an alternative in improving the quality of English learning at Universitas pembinaan masyarakat indonesia.

 

Keywords: e-learning, web, English

ABSTRAK

Adanya fasilitas internet yang telah disediakan universitas pembinaan masyarakat indonesia dapat mendukung peningkatan sistem pembelajaran dengan memanfaatkan fasilitas internet tersebut, sekaligus menjawab tantangan era revolusi industri di universitas pembinaan masyarakat indonesia. Adapun tujuan dari penelitian ini adalah (1) menganalisis pengaruh penggunaan metode pembelajaran berbasis web dengan tidak menggunakan metode tersebut terhadap nilai uji mahasiswa (2) mengembangkan sistem pembelajaran yang praktis dan efektif. Metode penelitian yang digunakan adalah kuantitatif dengan pendekatan eksperimental. Dimana mahasiswa/mahasiswi jurusan pendidikan bahasa inggris sebagai subjek penelitian. Penerapan metode tersebut dilakukan selama satu semester. Hasil penetian diperoleh dari hasil pre-test dan post-test melalui pengisian google form yang telah disediakan dan menganalisis hasil nilai dari kedua pengujian tersebut dengan menggunakan aplikasi SPSS untuk memperoleh independent samples T-test. Dari hasil analisis diperoleh nilai sig (2-tailed) sebesar .000 dimana dari dasar pengambilan keputusan jika nilai sig.(2-tailed) < 0,05, maka terdapat perbedaan yang signifikan antara hasil nilai pretest dan postest. Nilai pretest yaitu sebelum menggunakan metode pembelajaran berbasis web dan postest yaitu setelah menggunakan metode pembelajaran berbasis web yang dilakukan pada 27 mahasiswa pendidikan bahasa inggris dapat dilihat adanya peningkatan nilai hasil tes setiap mahasiswa. Sehingga metode pembelajaran berbasis web dapat dijadikan alternatif dalam peningkatan kualitas pembelajaran bahasa inggris di universitas pembinaan masyarakat indonesia.

 

Kata kunci: E-learning, web, bahasa inggris


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/bhs.v31i4.22254

Article Metrics

Abstract view : 422 times
PDF - 375 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Siti Aminah Hasibuan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Alamat: Jl. Willem Iskandar Psr V Medan Estate, Medan 20221

Telp: (061) 6623942

Laman: http://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/bahas

p-ISSN 0852-8535

e-ISSN 2442-7594