PENGEMBANGAN FITUR GIF WHATSAPP SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA PRANCIS DI SMA

Yanti Kumala Sembiring, Irwandy Irwandy

Abstract


Abstract

This study aims to develop the Whatsapp GIF feature as a medium for learning French in high school. It is limited to the lesson material for class X students and to determine the feasibility of the learning media being developed. This study uses the Research and Development (R&D) method using the ADDIE research method by Reiser and Mollenda (1990), which consists of five steps, namely problem analysis, product design, media development, product design validation and product design review. The stages of this research begin with gathering information and analyzing needs, designing and making teaching materials and their validation with material and media experts. The research data collection instrument is an evaluation sheet for the validator. The data analysis technique in this study used percentage analysis. The final product in this research is a smartphone application, while the results of the validation test are 90% material experts while media experts are 80%. The results of material validation are included in the category (very good) and the results of media validation are included in the category (good). So, it can be concluded that the learning media developed using the Whatsapp GIF feature is declared valid for use in learning French in high school.

Keywords: development, learning media, whatsapp gif, French

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan fitur GIF Whatsapp menjadi media pembelajaran bahasa Prancis di SMA. Dibatasi pada materi Les Sentiment untuk siswa kelas X. Adapun hasil akhir dari penelitian ini berupa hadisnya sebuah aplikasi Gif untuk pembelajaran dan mengetahui kelayakan media pembelajaran yang sedang dikembangkan. Penelitian ini menggunakan metode Research and Development (R&D) dengan menggunakan metode penelitian ADDIE oleh Reiser dan Mollenda (1990), yang terdiri dari lima langkah yaitu analisis masalah, desain produk, pengembangan media, validasi desain produk dan review desain produk. Tahapan penelitian ini dimulai dengan pengumpulan informasi dan analisis kebutuhan, perancangan dan pembuatan bahan ajar serta validasinya dengan ahli materi dan media. Instrumen pengumpulan data penelitian berupa lembar evaluasi untuk validator. Teknik analisis data dalam penelitian ini menggunakan analisis persentase. Produk akhir dalam Penelitian ini berupa sebuah aplikasi smartphone adapun hasil uji validasi ahli materi 90% sedangkan ahli media 80%. Hasil validasi materi termasuk dalam kategori (sangat baik) dan hasil validasi media termasuk dalam kategori (baik). Jadi, dapat disimpulkan bahwa media pembelajaran yang dikembangkan dengan menggunakan fitur GIF Whatsapp dinyatakan valid untuk digunakan dalam pembelajaran bahasa Prancis di SMA.

Kata kunci: pengembangan, media pembelajaran, gif whatsapp, bahasa Prancis

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/bhs.v32i3.30354

Article Metrics

Abstract view : 236 times
PDF - 287 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Yanti Kumala Sembiring, Irwandy Irwandy

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Alamat: Jl. Willem Iskandar Psr V Medan Estate, Medan 20221

Telp: (061) 6623942

Laman: http://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/bahas

p-ISSN 0852-8535

e-ISSN 2442-7594