MODEL PEMBELAJARAN JIGSAW UNTUK MENINGKATKAN KREATIVITAS TARI BERPOLA RANDAI PADA SISWA KELAS VIII-2 DI SMP NEGERI 13 MEDAN TP. 2018/2019

Atina Tiffani Gurning, Irwansyah - Irwansyah

Abstract


ABSTRACT

The purpose of this study was to determine the increase in dance creativity in the Jigsaw learning model for students of class VIII-2 in SMP Negeri 13 Medan Learning Year 2018/2019. This research was conducted at SMP Negeri 13 Medan, having its address at Jalan Sampali No. 88A, Pandau Hulu II, Medan City. The population in this study were all students of class VIII-2 of SMP Negeri 13 Medan, amounting to 35 students. Samples were taken using total sampling technique, namely the number of the entire population sampled. The method used in this study was the quasi experiment design, the pretest-postest one group. The instrument used in this study is to measure dance creativity through a smart pattern, namely observation. The data analysis technique used is before testing hypotheses, first a prerequisite test is done, namely the normality test, to test the research hypothesis accepted or rejected, then the t test is used. If Ho is rejected, then Ha who says that creativity can improve if a Jigsaw learning model is applied to students in class VIII-2 in SMP Negeri 13 Medan, is validated at the 95% significance level. The results of the study showed hypothesis testing with the SPSS assisted version 17 t test formula. Based on the results of data analysis, it was known that the Sig. (2-tailed) of 0,000 smaller than α = 0,050 or t_count of 12,618 greater than t_table = 2,032 so it can be concluded that the null hypothesis is rejected, while the alternative hypothesis is accepted. Thus, the hypothesis which says there is an increase in dance creativity after the jigsaw learning model is applied significantly to klass VIII-2 students in SMP Negeri 13 Medan T.P 2018/2019 is verified at the level of α = 0.050.

Keywords: Jigsaw Learning Model, creativity, pattern Randai

ABSTRAK

Tujuan penelitian ini adalah Untuk mengetahui peningkatan kreativitas tari dalam model pembelajaran Jigsaw pada siswa kelas VIII-2 di SMP Negeri 13 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Penelitian ini dilaksanakan di SMP Negeri 13 Medan yang beralamat di Jalan Sampali No. 88A, Pandau Hulu II, Kota Medan. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VIII-2 SMP Negeri 13 Medan yang berjumlah 35 siswa. Sampel diambil dengan menggunakan teknik total sampling yaitu jumlah seluruh populasi dijadikan sampel. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah quasi eksperimen design yakni one group pretest-postest. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini untuk mengukur kreativitas tari melalui pola randai yaitu observasi. Teknik analisis data yang digunakan adalah sebelum dilakukan pegujian hipotesis, terlebih dahulu dilakukan uji prasyarat yaitu uji normalitas, untuk menguji hipotesis penelitian diterima atau ditolak, maka digunakan uji t. Apabila Ho ditolak, maka Ha yang mengatakan bahwa kreativitas dapat meningkatkan jika diterapkan model pembelajaran Jigsaw pada siswa kelas VIII-2 di SMP Negeri 13 Medan, teruji kebenarannya pada taraf signifikansi 95%. Hasil penelitian menunjukkan uji hipotesis dengan rumus uji t sampel berpasangan berbantuan SPSS versi 17. Berdasarkan hasil analisis data, diketahui bahwa nilai Sig. (2-tailed) sebesar 0,000 lebih kecil dari α = 0,050 atau  sebesar 12,618 lebih besar dari  = 2,032 sehingga dapat disimpulkan bahwa hipotesis nol ditolak, sedangkan hipotesis alternatif diterima. Dengan demikian, hipotesis yang berbunyi ada peningkatan kreativitas tari setelah diterapkan model pembelajaran jigsaw secara signifikan pada Siswa Kelas VIII-2 di SMP Negeri 13 Medan T.P 2018/2019 teruji kebenarannya pada taraf α = 0,050.

Kata kunci : Model Pembelajaran Jigsaw, kreativitas, berpola Randai


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/senitari.v8i2.14999

Article Metrics

Abstract view : 256 times
PDF - 248 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Atina Tiffani Gurning, Irwansyah - Irwansyah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.