PENGEMASAN PEMBELAJARAN TARI MOYO DALAM AUDIO VISUAL UNTUK SISWA SEKOLAH MENENGAH PERTAMA KELAS VIII DI SUMATERA UTARA

Libertina Lilin Sri Wahyuni Giawa, Sitti - Rahmah

Abstract


ABSTRACK, This study aims to describe the steps of packaging moyo Dance learning materials in accordance with KD 3.2 and KD 4.2 in the form of Audio Visual for Class VIII Middle School students in North Sumatra. The theory used for packaging is Kotler and Keller's theory which reveals that packaging is the activity of designing and producing containers or packs as product material and the packaging stage theory into the audio visual theory of Putu Eka and I Wayan Sumarjaya's theory which says that there are 3 stages in making media Audio Visual, namely: a). Pre-Production Stage, b). Stage, c). Post Phase. The method used in this study is a qualitative research method. The population used in this study was the studio at SMA Negeri 1 Gido and the sample used was 6 dancers at the SMA Negeri 1 Gido studio. Data collection techniques in the form of observation, interviews, documentation and literature studies, which are carried out in observing the needs of the media, recording the results of interviews, and documenting videos and photos used in making audio-visual media. This research produces a product in the form of Audio Visual with moyo dance material for Middle School Students and there are 3 stages of packaging into Audio Visual namely, a). Pre-Production Stage where in this stage a reference search is made related to moyo dance material, b). Production Phase is the stage of video capture in accordance with the moyo dance material and then it will be packaged into audio visual, c). Post-Production Stage is the stage where the products that have been packaged are tested for eligibility by validators of material experts and media experts to determine whether the packaged products are very well used as learning or not. The results of the material expert validation test for the moyo dance material were rated 4.6 and for the media expert validation test 4.6. So it can be concluded that the packaging of moyo dance learning in Audio Visual is very good to be used for Junior High Schools in Class VIII.

 

Keywords: Packaging, Moyo Dance, Audio Visual Media

   

 

 


ABSTRAK, Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan langkah-langkah pengemasan materi pembelajaran tari moyo sesuai dengan KD 3.2 dan KD 4.2 yang berbentuk audio visual untuk siswa Sekolah Menengah Pertama Kelas VIII di Sumatera Utara. Teori yang digunakan untuk pengemasan adalah teori Kotler dan Keller yang mengungkapkan bahwa pengemasan adalah kegiatan merancang dan memproduksi wadah atau bungkus sebagai bahan produk dan teori tahap pengemasan ke dalam audio visual teori Desak Putu Eka dan I Wayan Sumarjaya yang mengatakan bahwa ada 3 tahap dalam pembuatan media audio visual yaitu: a. Tahap Pra-Produksi, b. Tahap, c. Tahap Pasca. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian kualitatif. Populasi yang digunakan dalam penelitian ini adalah sanggar SMA Negeri 1 Gido dan sampel yang digunakan adalah 6 penari sanggar SMA Negeri 1 Gido. Teknik pengumpulan data yang dilakukan berupa observasi, wawancara, dokumentasi dan studi kepustakaan, yang dilakukan dalam mengobservasi kebutuhan media, merekam hasil wawancara, dan mendokumentasikan berupa video dan foto yang digunakan dalam pembuatan media audio visual. Penelitian ini menghasilkan satu produk yang berbentuk audio visual dengan materi tari moyo untuk Siswa Sekolah Menengah Pertama dan tahap pengemasan ke dalam audio visual ada 3 tahap yaitu, a). Tahap Pra-Produksi dimana dalam tahap ini dilakukan pencarian referensi yang berhubungan dengan materi tari moyo, b). Tahap Produksi adalah tahap pengambilan video yang sesuai dengan materi tari moyo dan kemudian akan dikemas ke dalam audio visual, c). Tahap Pasca Produksi adalah tahap dimana produk yang sudah dikemas dilakukan uji kelayakannya kepada validator ahli materi dan ahli media untuk menentukan apakah produk yang dikemas sudah sangat baik dijadikan sebagai pembelajaran atau belum. Hasil dari penilaian uji validasi ahli materi untuk materi tari moyo mendapat nilai 4,6 dan untuk uji validasi ahli media 4,6. Maka dapat disimpulkan pengemasan pembelajaran tari moyo dalam audio visual ini sangat baik digunakan untuk Sekolah Menengah Pertama Kelas VIII.

 

Kata Kunci : Pengemasan, Tari Moyo, Media Audio Visual


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/senitari.v10i1.24711

Article Metrics

Abstract view : 202 times
PDF - 194 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Libertina Lilin Sri Wahyuni Giawa, Sitti - Rahmah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.