PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN NHT (NUMBERED HEADS TOGETHER) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS X PADA MATERI TORTOR NAPOSO NAULI BULUNG DI SMA NEGERI 1 RANTAU UTARA

Mira - Khairuni, RHD - Nugrahaningsih, Inggit - Prastiawan

Abstract


ABSTRACT - The problem in this study is about the NHT (Numbered Heads Together) Model and its Effect on the learning outcomes of grade X students on the Naposo Nauli Bulung Tortor material in SMA Negeri 1 Rantau Utara. The purpose of this study is to improve student learning outcomes in learning Dance by applying the NHT (Numbered Heads Together) learning model on the Naposo Nauli Tortor material based on KD 3.2, namely understanding the shape, type, and aesthetic value in a variety of traditional dance movements.The theory used in this research is Istarani theory (2017: 12), namely NHT (Numbered heads together) is a series of delivery of material using groups as a forum to unite students' perceptions/thoughts on questions raised or asked by the teacher, which will then be held responsible by students according with a teacher request number from each group. This type of research is a quasi experiment using the t test formula. The sample in this study consisted of one class determined by random sampling technique, namely class X MIA 1 of SMA Negeri 1 Rantau Utara. The instrument used in this study was an objective test consisting of 20 multiple choice questions. Pretest results using conventional learning models obtained an average of 64,5, while the posttest results using the NHT (Numbered heads together) learning model obtained an average value of 80,16. These results indicate a significant increase in student learning outcomes through the implementation of the NHT (Numbered heads together) learning model tcount> ttable ie 41,21> 1,67. Thus the research hypothesis (Ha) is accepted.

 

Keyword: Student learning outcomes, Tortor Naposo Nauli Bulung, NHT (Numbered heads together).

 

 


ABSTRAK - Masalah dalam penelitian ini adalah tentang Model NHT (Numbered Heads Together) dan Pengaruhnya Terhadap hasil belajar siswa kelas x pada materi Tortor Naposo Nauli Bulung di SMA Negeri 1 Rantau Utara. Tujuan penelitian ini  untuk meningkatkan hasil belajar siswa dalam pembelajaran Seni Tari dengan menerapkan model pembelajaran NHT (Numbered Heads Together) pada materi Tortor Naposo Nauli berdasarkan KD 3.2 yaitu memahami bentuk, jenis, dan nilai estetis dalam ragam gerak tari tradisi. Teori yang digunakan dalam penelitian adalah teori Istarani (2017:12) yaitu NHT (Numbered heads together) merupakan rangkaian penyampaian materi dengan menggunakan kelompok sebagai wadah dalam menyatukan persepsi/ pikiran siswa terhadap pertanyaan yang dilontarkan atau diajukan guru, yang kemudian akan dipertanggungjawabkan oleh siswa sesuai dengan nomor permintaan guru dari masing-masing kelompok. Jenis penelitian adalah quasi eksperimen dengan mengggunakan rumus uji t. Sampel pada penelitian terdiri dari satu kelas yang ditentukan dengan teknik random sampling yaitu kelas X MIA 1 SMA Negeri 1 Rantau Utara. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah tes objektif yang terdiri dari 20 soal pilihan berganda (multipel Choise).  Hasil pretest dengan menggunakan model pembelajaran konvensional diperoleh rata-rata 64,5, sedangkan hasil postest dengan menggunakan model pembelajaran NHT (Numbered heads together) diperoleh nilai rata-rata 80,16. Hasil ini menunjukkan adanya peningkatan yang signifikan terhadap hasil belajar siswa melalui penerapkan model pembelajaran NHT (Numbered heads together) thitung > ttabel yaitu 41,21 > 1,67. Dengan demikian hipotesis penelitian (Ha) diterima.

 

Kata Kunci: Hasil Belajar Siswa, Tortor Naposo Nauli Bulung, NHT (Numbered heads together).


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/senitari.v10i2.28844

Article Metrics

Abstract view : 94 times
PDF - 71 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Mira - Khairuni, RHD - Nugrahaningsih, Inggit - Prastiawan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.