PENGEMASAN MEDIA PEMBELAJARAN TARI MAK INANG PAK MALAU MELALUI APLIKASI MOBILE LEARNING UNTUK SISWA KELAS X SEKOLAH MENENGAH ATAS

Dwi Anugerah Purna Cipta, Tuti - Rahayu, Iskandar - Muda

Abstract


ABSTRACT - This study aims to describe the steps of the Mobile Learning Application in Mak Inang Pak Malau Dance as a Learning Media for Class X High School Students. The theory used to discuss this research is using the theory of Fajar Laksana (2008: 82) states that packaging all activities design and produce a container or packaging of a product. This research makes products using packaging steps in accordance with the opinion of Borg and Gall (1989: 789) including: 1) identifying potentials and problems, 2) gathering information, 3) making product designs, 4) validating designs 5) conducting design revision. The method used in this research is qualitative and quantitative methods. The population is students of the dance education study program at the State University of Medan while the research sample is two students of 2015 Dance Education. which uses the instrument sheet for the assessment of the validation of the media expert and the instrument sheet for the assessment of the material expert validation and data analysis techniques. These data are then analyzed using qualitative descriptive methods. The results of this study are to produce learning material products for the delivery of KD 3 Malay concepts, movement techniques, Mak Inang Pak Malau's dance movement procedures which can be seen through the mobile learning application that has been packaged and has been validated by media experts with a final score of 4.7 and material experts. by two validators with a final score of 4.8 belonging to the very good quality category so that it deserves to be used as a learning medium for high school students, especially class X. The use of mobile learning applications can be accessed and downloaded via google playstore by searching for Pak Malau Mak Inang Dance.

 

Keywords: Mobile Learning Application, Mak Inang Pak Malau Dance, High School

   

 


ABSTRAK - Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan langkah-langkah Aplikasi Mobile Learning pada Tari Mak Inang Pak Malau Sebagai Media Pembelajaran Bagi Siswa Kelas X Sekolah Menengah Atas. Teori yang digunakan untuk membahas penelitian ini yaitu menggunakan teori dari Fajar Laksana (2008:82) mengemukakan bahwa kemasan segala kegiatan merancang dan memproduksi wadah atau bungkus suatu produk. Penelitian ini membuat produk dengan menggunakan langkah-langkah pengemasan sesuai dengan pendapat Borg dan Gall (1989: 789) diantaranya: 1) melakukan identifikasi potensi dan masalah, 2) mengumpulkan informasi, 3) membuat desain produk, 4) melakukan validasi desain 5) melakukan revisi desain. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah metode kualitatif dan kuantitatif Populasinya adalah mahasiswa program studi pendidikan tari Universitas Negeri Medan sedangkan sampel penelitiannya adalah dua orang mahasiswa Pendidikan Tari stambuk 2015. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan cara observasi, wawancara, dokumentasi, studi kepustakaan, instrumen penelitian yang menggunakan lembar instrumen penilaian validasi ahli media dan lembar instrumen penilaian validasi ahli materi dan teknik analisis data. Data-data ini kemudian dianalisis dengan metode deskriptif kualitatif. Hasil penelitian ini adalah menghasilkan produk materi pembelajaran untuk penyampaian KD 3 konsep melayu, teknik gerak, prosedur gerak tari Mak Inang Pak Malau yang dapat dilihat melalui aplikasi mobile learning yang sudah dikemas dan telah tervalidasi oleh ahli media dengan skor akhir 4,7 dan ahli materi oleh dua validator dengan skor akhir 4,8 tergolong kepada kategori kualitas Sangat Baik sehingga layak dijadikan media pembelajaran bagi siswa Sekolah Menengah Atas, khususnya kelas X. Penggunaan aplikasi mobile learning dapat diakses dan download melalui google playstore dengan pencarian Tari Mak Inang Pak Malau.

 

 

Kata Kunci : Aplikasi Mobile Learning, Tari Mak Inang Pak Malau, Sekolah Menengah Atas

 


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/senitari.v10i2.28897

Article Metrics

Abstract view : 159 times
PDF - 122 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Dwi Anugerah Purna Cipta, Tuti - Rahayu, Iskandar - Muda

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.