TARI TOKECANG SEBAGAI MEDIA ALTERNATIF DALAM MENGEMBANGKAN KARAKTER ANAK USIA DINI

Tiffany Shinta Aprilianty, Yuliawan Kasmahidayat, Saian Badaruddin

Abstract


This study aims to determine the factors that influence children's character development and to understand the reasons and impacts of using Tokecang Dance on early childhood learning. This study uses a qualitative approach of descriptive data analysis conducted in seven meetings with field observations and direct interviews with parents and students who are research samples, the instruments used in this study are observation, interview and documentation guidelines. The results of this study can be seen from several aspects observed during the study, where children's discipline, cooperation, and self-confidence increase. Active involvement in dance activities helps children to understand the importance of teamwork and appreciate the role of each individual in the group, children also learn to manage emotions and develop effective communication skills. Based on this, it can be concluded that learning the Tokecang Dance with an inclusive and interactive approach has a significant role in developing early childhood character in Cibogo Village, Lembang, West Bandung Regency

Keywords


Tari Tokecang; Pengembangan Karakter; Pendidikan Anak

Full Text:

PDF

References


Alvisari Deska. (2017). EFEKTIVITAS PERMAINAN TRADISIONAL CONGKLAK DALAM MENGEMBANGKAN KOGNITIF ANAK DI TK TUNAS HARAPAN DESA PAGAR IMAN KECAMATAN NEGERI BESAR KABUPATEN WAY KANAN PROVINSI LAMPUNG. Thesis.

Azizah, I., Patma Uut Eka Saputri, E., Khairurizky, F., Putri Maharani, S., Alyaa, S., Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta, U., Studi

Pendidikan Islam Anak Usia Dini, P., & Tarbiyah, F. (2024). Kontribusi Mahasiswa dalam Mengenalkan Budaya Indonesia pada Anak melalui Tari Tokecang di TK Negeri Pembina Wirogunan, Kartasura. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 1–9. https://doi.org/10.62719/seulanga.v1i1.2

Baroya, E. H. (2018). STRATEGI PEMBELAJARAN ABAD 21 EPI HIFMI BAROYA (Vol. 01).

Hadisi La. (2015). PENDIDIKAN KARAKTER PADA ANAK USIA DINI. Kajian Ilmu Komunikasi, 8 No 2.

Imawan, M., Pettalongi, A., & Nurdin, N. (2023). Prosiding Kajian Islam dan Integrasi Ilmu di Era Society 5.0 (KIIIES 5.0). https://jurnal.uindatokarama.ac.id/index.php/kiiies50/issue/archive

Ira, I., Hendriana, E. C., & Mertika, M. (2024). Analisis Keterampilan Sosial Siswa Melalui Permainan Congklak Pada Pembelajaran IPS Sekolah Dasar. Pedagogik Journal of Islamic Elementary School, 7(1), 30–39. https://doi.org/10.24256/pijies.v7i1.4813

Julaeha, S. (2019). Problematika Kurikulum dan Pembelajaran Pendidikan Karakter. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(2), 157. https://doi.org/10.36667/jppi.v7i2.367

Juwita, T., & Yunitasari, S. E. (n.d.). Pengaruh Keteladanan Orang Tua Dalam Pembentukan Perilaku Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 2024(6), 877–888. https://doi.org/10.5281/zenodo.10654458

Kamalia Aiena. (2023). PENTINGNYA PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DAN PENDIDIKAN MORAL DALAM MEMBINA KARAKTER ANAK SEKOLAH DASAR. Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya, 2(5). https://publisherqu.com/index.php/Al-Furqan

Khairun. (2015). STRATEGI PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS YANG MENYENANGKAN UNTUK ANAK USIA DINI 1 Farida Samad / 2 Nurlela Tidore 1) (Vol. 2).

Kurniawan, M. W. (2021). PENGUATAN KARAKTER RELIGIUS BERBASIS BUDAYA SEKOLAH DI SD MUHAMMADIYAH 4 BATU. In Elementary School (Vol. 8).

M Hasibuddin. (2023). Studi Pemikiran Pendidikan Islam Tradisional Dan Modern. Jurnal Lentera.

Miranti, P., & Putri, L. D. (2021). Waspadai Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Perkembangan Sosial Anak Usia Dini. Jurnal Cendekiawan Ilmiah PLS, 6.

Nurul Hidayah Ismail. (2024). REVITALISASI KESEHATAN MENTAL ANAK USIA DINI PASCA PANDEMIC COVID 19 DENGAN PENDEKATAN PENDIDIKAN JASMANI. Kajian Ilmu Kependidikan.

Oktaviana, A., & Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, F. (2021). Dampak Penggunaan Gadget terhadap Interaksi Sosial Anak Usia Dini Perspektif Hadis. Journal of Islamic Early Childhood Education, 4(2), 145–153. https://doi.org/10.24014/kjiece.v4i2.12544

Rozana, S., Widya, R., & Rambe, A. (2024). Efektivitas Permainan Kompas Bulok (Budaya Lokal) dalam Menerapkan Kurikulum Merdeka pada Anak Usia Dini di RA Amalia Darma Sunggal. Seminar Nasional Paedagoria.

Sari, S. P., Handayani, Y., & Herliana, I. (2023). Hubungan Tingkat Adiksi Penggunaan Gadget dengan Kecerdasan Emosional pada Anak Usia Sekolah Dasar. Open Access Jakarta Journal of Health Sciences, 2(2), 579–585. https://doi.org/10.53801/oajjhs.v2i2.105

Suwartini. (2017). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Penyusunan RPP melalui pendampingan berbasis KKG Bagi Guru SD Negeri 12 Mataram Semester Dua Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Ilmiah Mandala Education, Vol 3, No 2.

Utomo PA. (2017). TERBANGUNNYA KAPITAL BUDAYA SISWA SEKOLAH MENENGAH KEJURUAN.

Vesiano, Q. A. (2015). PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN PERAN ETIKA BUDAYA JAWA DALAM MEMBANGUN KARAKTER ANAK USIA DINI.




DOI: https://doi.org/10.24114/gjst.v13i2.63304

Article Metrics

Abstract view : 103 times
PDF - 39 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Tiffany Shinta Aprilianty, Yuliawan Kasmahidayat, Saian Badaruddin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.