Cover Image

PROSES KREATIF TIM DESAINER RANCANG BANGUN KENDARAAN TEMPUR KELAS RINGAN PT PINDAD

Hardy Adiluhung

Abstract


A process behind the realization of the design of a lightweight combat vehicle, of course there is a designer thinking idea, and it becomes an interesting meaning when described through the reading of the ideas and ideas that accompany the prototype work. The research method used is deductive descriptive research methodology, descriptive research is intended to provide an idea that supporting creativity can be used to apply the concept of creative thinking in an effort to generate ideas in product design, and provide the idea that the same system can also be used as a storage place for knowledge from ideas. the idea. Deductive research, research that starts from several theories, namely the theory of product development, innovation and creative thinking theory, then develops the three concepts and applies the concepts to draw conclusions. The results showed that every combat vehicle designer certainly needs a process in the form of ideas, concepts, ideas, work drawings and the final result is in the form of prototype designs.

Keywords: vehicle, designer, creative thinking, prototype.


Abstrak

Suatu proses di balik perwujudan rancang bangun kendaraa tempur kelas ringan, tentunya ada ide berfikir Desainer, dan menjadi makna yang menarik ketika dideskprisikan melalui pembacaan ide dan ide yang mengiringi karya purwarupa. Metode penelitian yang digunakan metodologi penelitian deskriptif deduktif, penelitian deskriptif dimaksudkan untuk memberikan gambaran bahwa kreativitas pendukung dapat dimanfaatkan untuk menerapkan konsep berpikir kreatif dalam upaya menghasilkan gagasan dalam desain produk, dan memberikan gagasan bahwa sistem yang sama dapat dimanfaatkan juga sebagai tempat penyimpanan pengetahuan dari ide-ide tersebut. Penelitian deduktif, penelitian yang dimulai dari beberapa teori yaitu teori tentang pengembangan produk, inovasi dan teori berpikir kreatif, kemudian mengembangkan konsep ketiganya dan menerapkan konsep untuk ditarik kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa setiap desainer kendaraan tempur tentu saja dalam mendesain kebutuhan akan proses dalam bentuk ide, konsep, ide, gambar kerja dan selajutnya hasil akhir dalam bentuk desain purwarupa.  

Kata Kunci: kendaran, desainer, berpikir kreatif, purwarupa.

 

Author:

Hardy Adiluhung : Universitas Telkom


References:

Adiluhung, Hardy. (2017). “Proses Kreatif”. Hasil Dokumentasi Pribadi: 05 Mei 2017, Universitas Telkom.

Azis, A. C. K. (2018). Sampah Anorganik Menjadi Kerajinan Tas pada Kelompok Program Keluarga Harapan (PKH) di Kecamatan Deli Tua. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat24(2), 689-694.

Haylock, D. (1997). Recognising Mathematica Creativity In School Children. http://www.fiz.karlsruhe.de/fiz/publications/zdmZDM (diakses tanggal 27 Maret 2021).

Munandar, Utami. (2002). Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Jakarta: Rineka Cipta.

Piirto, J. (1992). Those Who Create. Ohio: Ohio Psychology Press.

Sigmun, Freud. (2006). Pengantar Psikoanalisis Umum. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Supriadi, D. (1997). Kreativitas, Kebudayaan Perkembangan IPTEK. Bandung: Alfabeta.


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/gr.v10i1.20741

Article Metrics

Abstract view : 252 times
PDF - 244 times

Copyright (c) 2021 Hardy Adiluhung

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



Gorga : Jurnal Seni Rupa
Email: gorgajurnalsenirupa@unimed.ac.id

Jl. Willem Iskandar, Pasar V, Medan Estate, Medan City, North Sumatra Province, Postal Code 20221. Phone/fax: (061) 661 3365 / +6285278021981.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License