Cover Image

INOVASI PRODUK FASHION DENGAN MENERAPKAN KARAKTER VISUAL CHIAROSCURO MENGGUNAKAN TEKNIK CETAK TINGGI CUKIL KAYU BLOCK PRINTING

Mochammad Sigit Ramadhan, Kikit Nur Yulianti, Dede Ananta

Abstract


The peculiarities of conventional techniques in textile processing make a significant contribution to the artwork’s value in terms of aesthetics and originality. The woodcut relief printing technique, also known as block printing, is a conventional surface design textile technique with its characteristics in terms of technical work and the resulting visual effects. The visual character of chiaroscuro can be built with the composition of color values with different intensities through the printing plate or matrix printing process in the block printing area. The primary purpose of this study is to determine the opportunities for textile materials to be processed using relief woodcut block printing with chiaroscuro visual characteristics in craft-based fashion product design. This study uses a qualitative method to analyze the studies' results based on data collection and application theories from literature and observations. So, it is possible to develop through experiments and analyses following research objectives. The research results include the visualization of motifs in the form of stylized images of fire and sky on sheets of ATBM woven cloth with kenaf and hemp fibers using a relief woodcut block printing with the multi-block method. Then it is implemented into a menswear fashion collection consisting of 5 (five) fashion design looks with a focus on placing motifs on the tops of shirts, jackets, and bomber jackets.

Keywords: chiaroscuro, block printing, craft, fashion.

 

Abstrak

Kekhasan teknik konvensional dalam pengolahan tekstil memberikan sumbangan yang signifikan bagi nilai sebuah karya baik dari segi estetika maupun orisinalitas. Teknik cetak tinggi cukil kayu atau disebut juga block printing merupakan salah satu teknik surface design textile konvensional yang memiliki karakteristik tersendiri dalam hal teknis pembuatan karya maupun efek visual yang dihasilkan. Karakter visual chiaroscuro dapat dibangun dengan komposisi nilai warna dengan intensitas berbeda melalui proses pencetakan plat cetak atau matriks pada bidang cetak block printing. Tujuan utama penelitian ini adalah untuk mengetahui peluang material tekstil yang diolah menggunakan teknik cetak tinggi cukil kayu block printing berkarakter visual chiaroscuro pada perancangan produk fashion berbasis kriya. Pada penelitian ini metode kualitatif digunakan sebagai panduan di mana analisis atas hasil kajian berdasarkan pengumpulan data, penerapan teori, serta observasi yang menunjang sehingga dapat dilakukan pengembangan melalui eksperimen dan analisis sesuai tujuan penelitian. Hasil penelitian diantaranya adalah visualisasi motif berupa stilasi image api dan langit pada lembaran kain tenun ATBM serat kenaf dan rami dengan menggunakan teknik cetak tinggi cukil kayu block printing metode multi-block. Kemudian diimplementasikan menjadi satu koleksi fashion menswear yang terdiri dari 5 (lima) look rancangan busana dengan fokus penempatan motif berada pada bagian atasan berjenis kemeja, jacket dan bomber jacket.

Kata Kunci: chiaroscuro, block printing, kriya, fashion.

 

Authors:

Mochammad Sigit Ramadhan : Universitas Telkom

Kikit Nur Yulianti : Universitas Telkom

Dede Ananta : Institut Seni Budaya Indonesia Bandung

 

References:

Asosiasi Perancang Pengusaha Mode Indonesia. (2003). Ragam Busana Pria. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Barnard, M. (2002). Fashion as Communication. USA: Routledge.

Buckland, J. W. (1973). Etching and Engraving, Techniques and Modern Trend. USA: Dover Publication Inc.

Budiyono. (2008) Kriya Tekstil Jilid 3. Jakarta:  Departemen Pendidikan Nasional.

Bunka Fashion College. (2009). Fundamental of Garment Design. USA: Bunka Fashion College.

Darmaprawira, S. W. (2008). Warna: Teori dan Kreativitas penggunaannya. Bandung: Penerbit ITB.

Dumamika, T. A., & Ramadhan, M. S. (2021). Pengaplikasian Teknik Block Printing dengan Material Kayu Bekas Kebakaran Hutan Kalimantan Barat pada Pakaian Ready to Wear. Gorga : Jurnal Seni Rupa, 10(02), 277–286. https://doi.org/https://doi.org/10.24114/gr.v10i2.27154

Frings, G. S. (1987). FASHION: From Concept to Consumer. USA: Prentice-Hall.

Gnann, A., Eskerdjian, D., & Foster, M. (2014). Chiaroscuro: Renaissance Woodcuts from Collections of Georg Baselitz and the Albertina, Vienna. USA: Royal Academy of Arts.

Hughes, A. & Morris, H. V. (2008). PRINTMAKING Traditional and Contemporary Techniques. USA: RotoVision.

Kamal. (2022). Menswear Market Size 2021 | Industry Share, Growth, Trends And Forecast 2026. ZNews Africa. https://znewsafrica.com/news/90777/menswear-market-size-2021-industry-share-growth-trends-and-forecast-2026/

Kemenparekraf. (2014). Ekonomi Kreatif: Kekuatan Baru Indonesia Menuju 2025. Jakarta: Kementrian Pariwisata dan Industri Kreatif RI.

Kudiya, K. (2019). Kreativias dalam Desain Batik. Bandung: ITB Press.

Perangin Angin, D. A. K. (2020). Pengaplikasian Teknik Anyaman Pada Busana Muslim Bergaya Casual Sporty. Jurnal ATRAT, 8(3), 111–120. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26742/atrat.v8i3.1606

Ramadhan, M. S. (2018). Penerapan Metode Reduksi pada Penciptaan Karya Seni Grafis Cetak Tinggi Cukil Kayu Chiaroscuro. Jurnal Rupa, 3(1), 1–13. https://doi.org/10.25124/rupa.v3i1.1330

Riyanto, A. A. (2003). Teori Busana. Bandung: Yapemdo.

Yulianti, N. A. (1998). Busana Pria. Yogyakarta: FPTK IKIP Yogyakarta.


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/gr.v11i1.33052

Article Metrics

Abstract view : 550 times
PDF - 491 times

Copyright (c) 2022 Mochammad Sigit Ramadhan, Kikit Nur Yulianti, Dede Ananta

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



Gorga : Jurnal Seni Rupa
Email: gorgajurnalsenirupa@unimed.ac.id

Jl. Willem Iskandar, Pasar V, Medan Estate, Medan City, North Sumatra Province, Postal Code 20221. Phone/fax: (061) 661 3365 / +6285278021981.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License