UPAYA PENINGKATAN HASIL BELAJAR PKN MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD SISWA KELAS VII-2 SMPN 1 NAMORAMBE
Abstract
Abstrak : Improvement Efforts Of Learning Through Application PKN Type Cooperative Learning STAD Students Class VII-2 SMPN 1 Namorambe. The purpose of this study is to see students learning activities that include learning activities of students while working in groups on subjects Civics class and student achievement by implementing STAD learning model type. The research subject was taken in class VII-1 SMP Negeri 1 Namorambe byteh number of students 34 people. Student activity data observed. The result showed thet by applying cooperative learning model STAD has increased an average of 12 is the first cycle the average-average at 71 and the second cycle an average of 83. The completeness of learning outcomes in the first cycle or 15 students (46.8%) and 28 students or (87.5%) this means thet the student completed the study according KKM Civics have been set in SMP Negeri 1 Namorambe and increased from the cycle I to cycle II amounted to 40.7%.
Keywords : Model Type STAD, Learning Outcomes, Learning Activities
Abstrak : Upaya Peningkatan Hasil Belajar PKN Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Siswa Kelas VII-2 SMPN 1 Namorambe. Tujuan penelitian ini adalah untuk melihat aktivitas belajar siswa yang mencakup aktivitas belajar siswa saat bekerja dalam kelompok dikelas pada mata pelajaran PKn dan juga prestasi belajar siswa dengan menerapkan model pembelajaran Tipe STAD. Subjek penelitian ini diambil di kelas VII-1 SMP Negeri 1 Namorambe dengan jumlah siswa 34 orang. Data aktivitas siswa menurut pengamatan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dengan menerapkan model pembelajaran kooperatif tipe STAD mengalami peningkatan rata-rata 12 yaitu pada siklus I rata – rata sebesar 71 dan pada siklus II rata-rata sebesar 83. ketuntasan hasil belajar pada siklus I 15 orang siswa atau (46,8%) dan 28 orang siswa atau (87,5%) hal ini berarti siswa tuntas dalam belajar sesuai KKM PKn yang telah ditetapkan di SMP Negeri 1 Namorambe dan meningkat dari siklus I ke Siklus II sebesar 40,7%.
Kata kunci : Model Tipe STAD, Hasil Belajar, Aktivitas Belajar
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.24114/jh.v6i2.6523
Article Metrics
Abstract view : 278 timesPDF - 244 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2017 Latifah Hanum Tarigan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Handayani PGSD FIP UNIMED is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.