ANALISIS PERENCANAAN STRATEGI DALAM MENINGKATKAN PENGEMBANGAN USAHA PUSAT BELAJAR MASYARAKAT (PKBM) RUMAH HIJAU KABUPATEN DELI SERDANG SUMATERA UTARA

Rindi Andika

Abstract


The strategic planning of the Community Learning Activity Center (PKBM) is the main function of management in the fields that include planning, organizing, implementing and supervising. This study aims to analyze the improvement in the development of the Green House Community Learning Activity Center (PKBM). The type of research used in this study is a qualitative research with a descriptive type of research that is not intended to test certain hypotheses but to find an overview of the strategic planning of the Community Learning Activity Center (PKBM). The data and information needed in this study were obtained from information from informants, namely people who are considered to know and can be trusted in providing accurate information using two types of data, namely primary data and secondary data. Data collection techniques in this research are direct observation to the research site, in-depth interviews and documentation at the research site. The results of the research show that the implementation of the four management functions of the Green House Community Learning Activity Center (PKBM) when viewed from the planning function is categorized as good because it is structured. The organizing or grouping function is categorized as good, because there are no specific rules, then in the process of implementing the Community Learning Activity Center (PKBM) it is carried out from Monday to Friday, then the supervisory function where during learning activities is supervised by supervisors from the Deli Serdang Education Office.

 

 


Keywords


Strategy Planning, PKBM, Management Functions

Full Text:

PDF

References


Abdulhak, Ishak.2012. Penelitian Tindakan Dalam Pendidikan Nonformal. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Alim Sumarno. 2012. Penelitian Kausalitas Komparatif. Surabaya: elearningunesa.

DEPDIKNAS (2006). Peraturan Menteri No. 23 Tahun 2006 tentang Standar Kompetensi Lulusan. Jakarta: DEPDIKNAS.

DEPDIKNAS (2007). Peraturan Menteri No. 14 Tahun 2007 tentang Standar Isi Program Paket. Jakarta: DEPDIKNAS.

DEPDIKNAS (2010). Peraturan Pemerintah RI No. 17 Tahun 2010 Pasal 1 Ayat 33 tentang Pengelolaan dan Penyelenggaraan Pendidikan. Jakarta: DEPDIKNAS. DEPDIKNAS (2005). Peraturan Pemerintah RI No. 19 Tahun 2005 Bab III Bagian keempat Pasal 17 Ayat 3 tentang KTSP. Jakarta: DEPDIKNAS.

DEPDIKNAS (2005). Peraturan Pemerintah RI No. 19 Tahun 2005 Bab III Pasal 5 tentang Standar Isi. Jakarta: DEPDIKNAS.

DEPDIKNAS (2005). Peraturan Pemerintah RI No. 19 Tahun 2005 Bab IV Pasal 25 tentang Standar Kompetensi Lulusan. Jakarta: DEPDIKNAS

DEPDIKNAS (2005). Peraturan Pemerintah RI No. 19 Tahun 2005 Bab IX Pasal 62 tentang Standar Pembiayaan. Jakarta: DEPDIKNAS.

DEPDIKNAS (2010). Peraturan Pemerintah RI No. 19 Tahun 2010 tentang Pengelolaan dan Penyelenggaraan Pendidikan. Undang-undang. (2003). Undang-undang Sisdiknas Nomor 20 Tahun 2003. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional. Jakarta: DEPDIKNAS. Forum Komunikasi Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (FK-PKBM) Indonesia (2010). Konsep dan Strategi Pengembangan Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM). Diakses dari http://www.scribd.com/doc/50757246/ Konsep-dan-Strategi-Pengembangan-PKBM-FK-PKBM-Indonesia-A4- 116221521. pada tanggal 1 Februari 2012, Jam 21.00 WIB.

Direktorat Pendidikan Kesetaraan. 2010. Pedoman Pembelajaran Pendidikan Kesetaraan: Paket A dan Paket B. Jakarta: Direktoran Jendral Pendidikan Nonformal dan Informal Kementrian Pendidikan Nasional.

Edward, Sallis. (2012). Total Quality Management in Education. Cetakan XVI, h. 212. Jogyakarta: IRCiSod.

Hermawan, H. (2018). Pengembangan Destinasi Wisata Pada Tingkat Tapak Lahan dengan Pendekatan Analisis SWOT. Pariwisata , 64-74.

Harlinda Harlinda, Muhlis Madani, Muhammad Tahir. (2020). Manajemen Pendidikan Kesetaraan Kejar Paket C Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat Amanah ummat Makassar. Kajian Ilmiah Mahasiswa Administrasi Publik. Vo.1 Nomor 1.

Iskandar, metodologi Penelitian Pendidikan dan Sosial: Kuantitatif dan Kualitatif, (Jakarta: Gaung Persada Press, 2009) hal. 77

Iskandar Wiryokusumo. (2011). Dasar-dasar Pengembangan Kurikulum. Jakarta: Bumi Aksara.

Matin & Fuad, Nurhattati. 2016. Manajemen Sarana dan Prasarana Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Mukhtar, Bimbingan skripsi, thesis, dan artikel ilmiah, (Jakarta: Gaung Persada Press, 2010), hal. 86-87.

Prastowo Andi. 2016. Metode Penelitian Kualitatif. (Jokjakarta Ar-Ruzz Media) hal.22.

Saleh Marzuki. 2012. Pendidikan Nonforml: Dimensi dalam Keaksaraan Fungsional, pelatihan, dan Andragogi. Bandung: Rosdakarya Offset.

Sunyoto, Danang. 2014. Dasar-Dasar Manajemen Pemasaran (Konsep, Strategi, dan Kasus). Cetakan ke-1. Yogyakarta: CAPS (Center for Academic Publishing Service).

Tohirin, Metode Penelitian Kualitatif dalam Pendidikan dan Bimbingan Konseling. (Jakarta: Raja Grafindo Persada). hal.2.

Yulaelawati, Ella. 2010. Kurikulum dan Pembelajaran Filosofi Teori dan Aplikasi. Bandung, PT Pakar Karya.




DOI: https://doi.org/10.24114/jcrs.v6i1.32892

Article Metrics

Abstract view : 250 times
PDF - 335 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Rindi Andika

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

p-ISSN: 2549-1849

e-ISSN: 2549-3434

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.