Conceptions of Social Institutions : in education, religion and family

Yogi Muhammad Yogi Muhammad Akbar

Abstract


Study of The Concept of Social Institutions, is very important to study in more depth. This is because this study never stops being debated, disputed and discussed among the public. This paper wants to understand 3 things: First, the conception of social institutions... Second, the classification of social institutions... Third, the category of institutions. The research method used is library research using a descriptive qualitative approach. The results found are 3 things: First, understanding. .there are 3 definitions of Social Institutions: (1) Social institutions are a collection of values and norms that regulate human life. (2) a social institution is a system that shows that social roles and norms are interrelated to satisfy a social desire or function. (3) social institutions are a system of behavior and relationships that are centered on activities to meet the complexity of needs in people's lives. Second, the conceptual classification of social institutions. there are 3: (1) education (2) religion.(3) about family. Third, there are 3 categories of social institutions: (1).. Islamic educational institutions, Formal and Non-Formal Islamic education,.(2) contains religious institutions in zakat institutions, Extension institutions Religion, MUI, NU, Muhammdiyah, (3) regarding family institutions, namely biological family, surrogate family. The conclusion of this  shows that  social institutions cover many things, not only limited to small groups but also cover large groups


Keywords


Institutions, Social, Educational, Religious, Family

Full Text:

PDF

References


Agus Santosa. (2009). PRANATA SOSIAL : PENGERTIAN, TIPE, DAN FUNGSI. 1, 1–23.

Amin, A. (n.d.). Madrasah Dan Pranata Sosial. 183–200.

Ar-raniry, P. J. U. I. N., & Negeri, U. I. (2019). Peran Keberfungsian Keluarga Terhadap Penerimaan Diri Remaja. Jurnal Psikologi, 4(1), 13–25.

Bafadhol, I. (2017). LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM DI INDOESIA Lembaga Pendidikan Islam … Lembaga Pendidikan Islam …. 06(11).

Brahmana, P. S. (2003). SISTEM PENGENDALIAN SOSIAL. 1–38.

Fitri, A. Z. (2016). KELUARGA SEBAGAI LEMBAGA PERTAMA. 46.

Ginting, E. C. IMPLEMENTASI LEMBAGA SOSIAL DAN PRANATA SOSIAL.

Gumilar, A. S. (2019). Pranata Sosial Peribadatan di Indonesia. TAHKIM, Jurnal Peradaban Dan Hukum Islam, 2(1).

Hafiz, A. (2014). PERKEMBANGAN PRANATA SOSIAL BERBASIS HUKUM KELUARGA ISLAM DI INDONESIA. 17(1).

Hamzah, S. I. (2020). PEMIKIRAN HUKUM DAN PRANATA SOSIAL. 10(1), 2615–2622.

Ilmu, J., Mamangan, S., & Sosiologi, L. P. (2017). Modernisasi Lembaga Pendidikan Pesantren. 6, 47–60. https://doi.org/10.22202/mamangan.1313

Kehidupan, S., Budaya, S., Nua, N., & Tengah, M. (2021). Profil Pranata Sosial Komunitas Suku Nuaulu. Jurnal Aplikasi Kebijakan Publik & Bisnsis, 2(2).

Keluarga, K., & Di, P. K. K. (2017). PERAN LEMBAGA PEMBERDAYAAN DAN TENGGARONG SEBERANG. 5(1), 157–169.

Kholis, M. N., & Amin, A. (2011). KELUARGA SEBAGAI DASAR PENDIDIKAN BAGI ANAK. 16(April), 49–62.

Kristian, Gredi. 2013. Mengembangkan Komunikasi Pemasaran Yang Efektif Pada Lembaga Sosial (Non -Proft ). Jurnal JIBEKA Volume 7, No 3 Agustus 2013 : 17 – 25

Manuputty, A. J., & Nahuway, L. (2021). Profil Pranata Sosial Komunitas Suku Nuaulu. PUBLIC POLICY; Jurnal Aplikasi Kebijakan Publik dan Bisnis, 2(2), 188-205.

Marzuki, I. (2018). LEMBAGA KEAGAMAAN, PANCASILA DAN STRATEGI PEMBERANTASAN KORUPSI. 5(2), 210–227.

Mubaraq, Z. (2020). Teori Sosiologi.

Munandar, A. (2021). KEPUASAN KERJA TENAGA PENDIDIK DI LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM Aji. 5(1), 12–24.

Musyarofah. (2021). Pendidikan Agama Sebagai Dasar Dalam Membangun Ketahanan Keluarga. 8(2), 1–18.

Muthohar, A. M. (2016). PREFERENSI MASYARAKAT TERHADAP LEMBAGA ZAKAT DAN BENTUK-BENTUK PEMBERDAYAAN DANA ZAKAT. 10(2), 381–404.

Nasih, A. M. (2012). LEMBAGA FATWA KEAGAMAAN DI INDONESIA ( Telaah Atas Lembaga Majlis Tarjih dan Lajnah Bathsul Masail ). 67–78.

Nurmalisa, Y., & Adha, M. M. (2003). Peran lembaga sosial terhadap pembinaan moral remaja di sekolah menengah atas.

Parsons, P. T. (2021). MADRASAH SEBAGAI SISTEM SOSIAL PERSPEKTIF TALCOTT PARSONS. 2, 56–71.

Prasetya, S. (2016). Pengaruh disiplin tata tertib terhadap pembentukan akhlak siswa. 13(2), 249–263.

PRANATA, P. H. I. D. (2022). MODERNISASI DAN REFORMASI DALAM PEMBINAAN HUKUM ISLAM DAN PRANATA SOSIAL DI NEGARA ISLAM. Jurnal Al Tasyri’iyyah Vol, 2(1).

Provinsi, D. I., & Selatan, S. (2005). Pemberdayaan jaringan pranata sosial dalam penguatan ketahanan sosial masyarakat di provinsi sumatera selatan. 33–44.

Raharjo, P. (2009). Sosiologi 2: untuk SMA/MA Kelas XI (PDF). Jakarta: Pusat Perbukuan, Departemen Pendidikan Nasional. ISBN 978-979-068-751-6. Diarsipkan dari versi asli (PDF) tanggal 2020-10-26. Diakses tanggal 2020-11-08.

Rahman, K. (2018). Perkembangan Lembaga Pendidikan Islam di Indonesia. 2(1), 1–14.

Sri Widyastri, I. I. (2020). Institusi Keagamaan dan Masyarakat: Peran Dakwah IIQ Jakarta dalam Perspektif Media Institusi. Tadbir, 2(1).

Suharto, T. (2017). INDONESIANISASI ISLAM : PENGUATAN ISLAM MODERAT DALAM LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM. Al-Tahrir, 17(1), 155–178.

Sulaiman. (2013). PENDIDIKAN SEBAGAI INSTITUSI SOSIAL Sulaiman. 16(2), 178–187.

Tunas, H., Winongo, M., & Di, P. (2018). Membangun pranata sosial dalam mereduksi konflik di perguruan silat setia hati terate (psht) dan perguruan silat setia hati tunas muda winongo (pshw) di madiun 1,2. 1584–1592.

Wahyuni, F. S., Hufad, A., Supriatna, S., & Kunci, K. (2020). Pelaksanaan Pranata Pendidikan di Sekolah Inklusi. 26–27.

Waluya, B. (2009). Sosiologi 2: Menyelami Fenomena Sosial di Masyarakat untuk Kelas XI Sekolah Menengah Atas / Madrasah Aliyah (PDF). Jakarta: Pusat Perbukuan, Departemen Pendidikan Nasional. ISBN 978-979-068-739-4. Diarsipkan dari versi asli (PDF) tanggal 2020-10-28. Diakses tanggal 2020-11-08.

Wartono. (2015). PRANATA SOSIAL KEAGAMAAN DALAM LINGKUNGAN KELUARGA MUSLIM. 04, 1061–1075.

Yatno, T. (2018). BENTUK KEMITRAAN LEMBAGA SOSIAL KEAGAMAAN DI SURAKARTA. Jurnal Pendidikan, Sains Sosial Dan Agama, 4(1), 17–32.

Raharjo, P. (2009). Sosiologi 2: untuk SMA/MA Kelas XI (PDF). Jakarta: Pusat Perbukuan, Departemen Pendidikan Nasional. ISBN 978-979-068-751-6. Diarsipkan dari versi asli (PDF) tanggal 2020-10-26. Diakses tanggal 2020-11-08.

Zia, H., Sari, N., & Erlita, A. V. (2020). Pranata Sosial, Budaya Hukum Dalam Perspektif Sosiologi Hukum. Datin Law Jurnal, 1(2).




DOI: https://doi.org/10.24114/jcrs.v8i1.54549

Article Metrics

Abstract view : 12 times
PDF - 8 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Yogi Muhammad Yogi Muhammad Akbar

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

p-ISSN: 2549-1849

e-ISSN: 2549-3434

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.