MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA PADA MATERI LUAS BANGUN DATAR MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIM AHLI (JIGSAW) BAGI SISWA KELAS VI SD NEGERI 265 AMPUNG PADANG

Marni Hasibuan

Abstract


Abstract: Improving Mathematics Learning Outcomes in the Flat-Building Material through the Cooperative Learning Model Expert Team (Jigsaw) for Grade VI Students of State Elementary School 265 Ampung Padang. This study aims to determine whether the cooperative learning model of the expert team (Iigsaw) can improve mathematics learning outcomes of Grade VI students of SD Negeri 276 Ampung Padang. This type of research is a classroom action researcher using the Kemmis model that is spiral. The researcher carried out two cycles, each cycle consisting of planning, action, evaluation evaluation and reflection. Student mathematics learning outcomes about determining the area of flat build at the time of the initial test reached an average of 57.48 from 27 students, after taking action using the jigsaw cooperative learning model the average value of students increased by 5.52 from the initial test to 63 in the Cycle 1, then the second cycle the average value increased to 76.25 students complete. It can be concluded that there was a significant increase in mathematics learning outcomes using the Jigsaw cooperative learning model on the material determining the area of flat shapes in class VI SD 276 Ampung Padang.

Keywords: Learning Outcomes, Learning Models, Cooperative Jigsaw

Abstrak: Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Materi Luas Bangun Datar melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tim Ahli (Jigsaw) Bagi Siswa Kelas VI SD Negeri 265 Ampung Padang. Penelitianini bertujuan untuk rnengetahui   apakah   rnelalui model pembelajaran  kooperatif  tim ahli (Jigsaw) dapat rneningkatkan hasil belajar matematika   siswa  kelas VI SD Negeri  276 Ampung Padang. Jenis penelitian  yang  digunakan   adalah peneliti    tindakan kelas rnenggunakan model Kemmis yaitu berbentuk spiral. Peneliti  ini dilakukan  dua siklus, setiap siklus  terdiri atas   perencanaan,  tindakan,  observasi  evaluasi  dan refleksi. Hasil belajar  matematika   siswa  tentang  menentukan   luas    bangun datar pada  saat  tes awal  mencapai   rata-rata  57,48 dari  27 siswa, setelah dilakuakan  tindakan  dengan  rnenggunakan model pembelajaran kooperatif jigsaw nilai rata-rata siswa   meningkat sebesar  5,52 dari tes awal menjadi  63 pada  Siklus 1, selanjutnya siklus  II  nilai  rata-rata   meningkat   menjadi   76,25 siswa  tuntas. Dengan demikian   dapat   disimpulkan   terjadi  peningkatan  hasil belajar matematika  yang  signifikan dengan  menggunakan   model  pembelajaran kooperatif  Jigsaw    pada materi  menentukan  luas bangun  datar di kelas VI SD Negeri 276 Ampung Padang.

Kata Kunci : Hasil Belajar, Model Pembelajaran, Kooperatif Jigsaw


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/jgk.v3i2.14590

Article Metrics

Abstract view : 90 times
PDF - 66 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JGK (Jurnal Guru Kita)



This work is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International