PENGGUNAAN MEDIA GAMBAR SEBAGAI UPAYA MENINGKATKAN PARTISIPASI DAN HASIL BELAJAR MATERI PERISTIWA SIANG DAN MALAM SISWA KELAS I SD NEGERI 9 MELAI SEMESTER 2 TAHUN PELAJARAN 2018/2019

Aslamiah Aslamiah

Abstract


 

Abstract: Use of Image Media as an effort to increase participation and learning outcomes of Day and Night Events of Year 9 Elementary School Students In Semester 2 of 2018/2019. This research aims to increase student participation and learning outcomes in science learning day and night event materials in students grade I SDN 9 Melai Semester 2 Year Lesson 2018/2019 by using learning media in the form of image media. This research uses the method of Class Action Research (PTK) using a cyclical system consisting of planning, implementation, observation and reflection. This research was conducted in 2 cycles. The subject of the study was grade I students of SDN 9 Melai Semester 2 of The Year 2017/2018, with a total of 39 students, consisting of 20 male students and 19 female students. Data collection techniques using observation techniques, tests and documentation. Data validation uses riangulasi technique. The data obtained is descriptively analyzed. The results showed an increase in learning participation from 46.15% or 18 students in the initial study to, 58.97% or 23 students in cycle I, increasing to 94.87% or 37 students at the end of the second cycle. The increase in student learning outcomes from 56.67, increased to 66.67 in the first cycle and in cycle II the average score gained was 76.41, while learning completedness also experienced a significant increase where in the initial study only 9 students (23.08%) 53.85% or 21 students, rising again to 34 students or 87.18% at the end of the second cycle. The conclusion of the study results shows that the use of image media in science learning of day and night events materials can increase the participation and learning outcomes of students grade I SDN 9 Melai Semester 2 Year f Study 2018/2019.

 

Keywords: Participation, Learning Outcomes, Image Media

 

Abstrak: Penggunaan Media Gambar Sebagai Upaya Meningkatkan Partisipasi Dan Hasil Belajar Materi Peristiwa Siang Dan Malam Siswa Kelas I Sd Negeri 9            Melai Semester 2 Tahun Pelajaran 2018/2019. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan partisipasi dan hasil belajarsiswa pada pembelajaran IPA materi peristiwas siang dan malam pada siswakelas I SDN 9 Melai Semester 2 Tahun Pelajaran 2018/2019 dengan menggunakan media pembelajaran berupa media gambar. Penelitian ini menggunakan metodePenelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan menggunakan sistemsiklus yang terdiri dari perencanan, pelaksanaan, observasi dan refleksi. Penelitian ini dilakukan dalam 2 siklus.Subjek penelitian adalah siswa kelas I SDN 9 Melai Semester 2  Tahun Pelajaran 2017/2018, dengan jumlah 39 siswa, terdiri dari 20 siswa laki-laki dan 19 siswa perempuan. Teknik pengumpulan data menggunakan teknik observasi, tes dan dokumentasi.Validasi data mengunakan teknikt riangulasi. Data yang diperoleh dianalisis secara deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan peningkatan partisipasi belajar dari 46,15% atau 18 siswa pada studi awal menjadi, 58,97% atau 23 siswa pada siklus I, meningkat menjadi 94,87% atau 37 siswa pada akhir siklus kedua. Peningkatan hasil belajar siswadari 56,67, meningkat menjadi66,67 pada siklus pertama dan pada siklus II rata-rata nilai yang diperolehsiswaadalah76,41, sedangkan ketuntasan belajar juga mengalami peningkatan yang cukup signifikan dimana pada studi awal hanya 9 orang siswa (23,08%) menjadi 53,85% atau 21 siswa, meningkat lagi menjadi 34 siswa atau 87,18% pada akhir siklus kedua. Kesimpulan dari hasil penelitian menunjukan bahwa  penggunaan media gambar dalam pembelajaran IPA materi peristiwa siang dan malam dapat meningkatkan partisipasi dan hasil belajar siswakelas I SDN 9 Melai Semester 2 Tahun Pelajaran 2018/2019.

 

Kata Kunci: Partisipasi, Hasilbelajar, Media Gambar

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/jgk.v4i4.20531

Article Metrics

Abstract view : 249 times
PDF - 319 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 JGK (Jurnal Guru Kita)



This work is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International