PENERAPAN MODUL AJAR UNTUK MENGEFEKTIFKAN PEMBELAJARAN PADA MATA KULIAH PENDIDIKAN IPS KELAS TINGGI DI PGSD FAKULTAS ILMU PENDIDIKAN UNIVERSITAS NEGERI MEDAN

Yusra Nasution, Arifin Siregar

Abstract


Abstract: Application of Teaching Modules to Streamline Learning in Higher Class Social Studies Education Courses at PGSD Faculty of Education, State University of Medan. The aim of this study streamlining high-class social studies lectures at the PGSD Department, FIP Unimed, 2020/2021 academic year. This type of research used in this research is Classroom Action Research (PTK). The research is carried out in the odd semester of 2020/2021. The research subjects in this Classroom Action Research (PTK) were class A students of PGSD 2018 TA 2020/2021 which consisted of 24 students. In the preliminary test before being given the action it was seen that the class average score was 44.6 and of the 24 students, there were only 2 students whose percentage was 8.33% who got the complete score and as many as 22 students whose percentage was 91.67% who not finished yet. In the action cycle I using the High Class IPS module, it can be seen that the class average score is 60.6 and 10 students who get a complete score with a percentage of 41, 67% and 14 students who scored incomplete with a percentage of 58.33%. Meanwhile, the value of lecturers' observations at the first meeting was 71.67 (enough) and at the second meeting was 75 (good). Meanwhile, the student's observation score at the first meeting got a class average score of 66.4 (low) and at the second meeting it got a grade of 81.3 (good). This shows an increase from the initial test of completeness of learning outcomes, namely as much as 33.34%. In the second cycle action using the IPS High Class module, it is known that 24 students completed with a percentage of 87.5% and as many as 3 students did not complete the percentage. as much as 12.5%. Meanwhile, the lecturer observation score at the first meeting was 86.67 (very good) and at the second meeting was 90 (very good). Meanwhile, the student's observation score at the first meeting got a class average score of 85.2 (good) and at the second meeting it got a grade of 86.2 (very good). This shows a significant increase from cycle I both in terms of completeness of learning outcomes and observations of student attitudes. By using the high-class social studies module, it is able to streamline the high-class social studies lectures of the PGSD Department, FIP Unimed, 2020/2021 academic year.

 Keywords: Teaching Module, Making Learning Effectively, Social                    Sciences, High Class

Abstrak: Penerapan  Modul Ajar untuk Mengefektifkan Pembelajaran pada Mata Kuliah Pendidikan IPS Kelas Tinggi di PGSDFakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Medan. Penelitian  ini bertujuan mengefektifkan perkuliahan IPS Kelas Tinggi Jurusan PGSD FIP Unimed Tahun Ajaran 2020/2021. Jenis penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK).  Pelaksanaan penelitian dilakukan pada semester ganjil 2020/2021. Subjek penelitian dalam Penelitian Tindakan Kelas (PTK)  ini adalah mahasiswa kelas A PGSD 2018  T.A 2020/2021 yang terdiri dari 24 mahasiswa. Pada tes awal sebelum diberikan tindakan terlihat bahwa nilai rata-rata kelas 44,6 dan dari 24 orang mahasiswa, hanya ada 2 orang siswa yang persentasenya 8,33 % yang mendapat nilai secara tuntas dan sebanyak 22 orang mahasiswa yang persentasenya 91,67 % yang belum tuntas. Pada tindakan siklus I dengan menggunakan modul IPS Kelas Tinggi  terlihat bahwa nilai rata-rata kelas 60,6 dan 10 orang mahasiswa yang mendapat nilai tuntas dengan persentase 41,67 % dan 14 orang siswa yang mendapat nilai tidak tuntas dengan persentase 58,33 %. Sedangkan nilai observasi dosen pada pertemuan pertama yaitu 71,67 (cukup) dan pada pertemuan kedua yaitu 75 (baik). Sedangkan untuk nilai observasi mahasiswa pada pertemuan pertama mendapat nilai rata-rata kelas yaitu 66,4 (rendah) dan pada pertemuan kedua mendapat nilai 81,3 (baik). Hal ini menunjukkan adanya peningkatan dari tes awal ketuntasan hasil belajar yaitu sebanyak 33,34 %.Pada tindakan siklus II dengan menggunakan modul IPS Kelas Tinggi diketahui dari 24 orang siswa mahasiswa tuntas dengan persentase 87,5% dan sebanyak 3 orang siswa tidak tuntas dengan persentase sebanyak 12,5%. Sedangkan nilai observasi dosen pada pertemuan pertama yaitu 86,67 (sangat baik) dan pada pertemuan kedua yaitu 90 (sangat baik). Sedangkan untuk nilai observasi mahasiswa pada pertemuan pertama mendapat nilai rata-rata kelas yaitu 85,2 (baik) dan pada pertemuan kedua mendapat nilai 86,2 (sangat baik). Hal ini menunjukkan adanya peningkatan yang signifikan dari siklus I baik dari segi ketuntasan hasil belajar dan hasil observasi sikap mahasiswa. Dengan menggunakan modul IPS Kelas tinggi mampu mengefektifkan perkuliahan IPS Kelas Tinggi Jurusan PGSD FIP Unimed Tahun Ajaran 2020/2021.

 Kata Kunci: Modul Ajar, Megefektifkan Pembelajaran, IPS, Kelas Tinggi


Keywords


Modul Ajar, Megefektifkan Pembelajaran, IPS, Kelas Tinggi

Full Text:

PDF

References


Ardian Asyhari and Helda Silvia. 2004. Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Buletin Dalam Bentuk Buku Saku Untuk Pembelajaran IPA Terpadu,‖ Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-BiRuNi ISSN: 2303.

Arikunto, dkk. 2015. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta : Sinar Grafika Offset

Dewi, Rosmala. 2015. Profesionalisasi Guru melalui Peneltian Tindakan Kelas. Medan : Unimed Press

Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-faktor Yang Mempengaruhi. Jakarta. Rineka Cipta.

Suprijono, Agus . Cooperative Learning. 2010. Yogyakarta. Pustaka Pelajar.

Sabri, Ahmad. 2010. Strategi Belajar Mengajar. Ciputat. PT. Ciputat Press.

Trianto. 2011. Desain Pengembangan Pembelajaran Tematik. Jakarta. Kencana.




DOI: https://doi.org/10.24114/jgk.v5i1.20975

Article Metrics

Abstract view : 154 times
PDF - 127 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 JGK (Jurnal Guru Kita)



This work is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International