PERAN PENGAWAS PENDIDIKAN DAN KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN PROFESIONALISME GURU

T. Darmasah

Abstract


Abstract: The Role of Education Supervisors and Principals in Improving Teacher Professionalism. School supervisors and school principals as supervisors have a very strategic role in improving the quality of education in schools. Teachers are determinants of educational success through their performance at the institutional and experiential levels, so efforts to improve the quality of education must start from the teacher aspect. The purpose of this study was to determine: (1) the nature of teacher competence; (2) the Principal's role in improving teacher professionalism; (3) The role of supervisors in improving teacher professionalism. Methods This research uses a library research method by collecting a number of books, magazines, journals, life relating to the problem and research objectives. The results of the research The principal as a supervisor in the school has a very strategic role in improving the quality of education in schools, the principal as an education leader is to create a teaching and learning situation so that teachers can teach and students can learn well. In carrying out this role, the principal has a dual responsibility, namely carrying out school administration so as to create a good teaching and learning situation, and carrying out supervision so that teachers

teachers increase in carrying out teaching tasks and in

guide student growth. in improving the quality of teachers is the main and first step that must be done. In relation to improving the quality of teachers, the principal as the leader of a formal educational institution is the driving force, the determinant of school policy which will determine how the goals of schools and education, in general, are realized, including in improving the quality of teachers.

 

Keywords: Education Supervisor, Principal, and Teacher Professionalism.

 

Abstrak: Peran Pengawas Pendidikan Dan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru. Pengawas sekolah dan Kepala sekolah sebagai supervisor memiliki peran yang sangat strategis dalam meningkatkan mutu pendidikan di sekolah, Guru merupakan penentu keberhasilan pendidikan melalui kinerjanya pada tataran institusional dan eksperiensial, sehingga upaya meningkatkan mutu pendidikan harus dimulai dari aspek guru. Tujuan penelitian ini dilakukan adalah untuk mengetahui: (1) Hakikat Kompetensi Guru; (2) Peran Kepala Sekolah dalam meningkatkan profesionalisme guru; (3) Peran Pengawas dalam meningkatkan profesionalisme guru.. Metode Penelitian ini menggunakan metode studi pustaka (library reseach) dengan mengumpulkan sejumlah buku-buku, majalah, jurnal, lifet yang berkenaan dengan masalah dan tujuan penelitian. Hasil penelitian Kepala sekolah sebagai supervisor di sekolah memiliki peran yang sangat strategis dalam meningkatkan mutu pendidikan di sekolah, putama kepala sekolah sebagai pemimpin pendidikan adalah menciptakan situasi belajar mengajar sehingga guru- guru dapat mengajar dan murid-murid dapat belajar dengan baik. Dalam melaksanakan peran tersebut, kepala sekolah memiliki tanggung jawab ganda yaitu melaksanakn administrasi sekolah sehingga tercipta situasi belajar mengajar yang baik, dan melaksanakan supervisi sehingga guru- guru bertambah dalam menjalankan tugas-tugas pengajaran dan dalam membimbing pertumbuhan murid-murid. dalam meningkatkan mutu guru merupakan langkah utama dan pertama yang harus dilakukan. Kaitannya dengan peningkatan mutu guru, kepala sekolah sebagai pemimpin suatu lembaga pendidikan formal merupakan motor penggerak, penentu kebijakan sekolah yang akan menentukan bagaimana tujuan sekolah dan pendidikan pada umumnya direalisasikan termasuk dalam peningkatan mutu guru.

 

Keta Kunci: Pengawas Pendidikan, Kepala Sekolah dan Profesionalisme Guru

Full Text:

PDF

References


Danim, Sudarwan, (2002), Motivasi Kepemimpinan Dan Motivasi Kelompok. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Mulyasa. (2004). Kurikulum Berbasis Kompetensi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Mulyasa. (2007). Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Peraturan Pemerintah No 19 Tahun 2005

Syahputra, Muhammad Rizki (2021), Superior Madrasah Development Strategy In MAN 2 Model Medan, Jurnal Tarbiyah, Vol. 28, No. 2.

Rizki Syahputra, Muhammad Dan Sudirman (2021), Madrasah Head Leadership Strategy In Improving The Quality Of Online Learning During The Coronavirus Disease Pandemic (Covid-19) In Mts Negeri 2 Langkat Regency, Journal Of Education And Technology, Vol. 3 No. 3.

Rizki Syahputra, Muhammad Dan Darmansah (2020), Fungsi Kaderisasi Dalam Meningkatkan Kualitas Kepemimpinan, Journal Of Education And Teaching Learning (JETL), Vol. 2, Issue 3.

Sagala, (2005), Konsep Dan Makna Pembelajaran. Bandung: Cv. Alfabeta.

Siahaan, Amiruddin, Dkk. (2021) The Role Of The Supervision Of The Principal In Improving The Quality Of Education In The State Ibtidaiyah Madrasah, Langkat Regency, Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, Vol 10, No. 2.

Sumedi Dan Riadi, (2009). Pengembangan Profesi Guru. Jakarata : Prenada.

Suparlan, (2005), Menjadi Guru Efektif. Yogyakarta: Hikayat Publishing

Surya, (2003), Teori-Teori Konseling. Bandung: Pustaka Bani Quraisy

Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional No.20 Tahun 2003.

Yamin, Martinis, (2010). Strategi Pembelajaran Berbasis Kompetensi. Jakarta: Gaung Persada Pers.

Pasaribu, Mansyur Hidayat Dan Rizki Syahputra, Muhammad, (2021) Design Education Management Development Model In Madrasah, Jurnal Mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, Vol. 11, No. 3.

Syahputra, Muhammad Rizki dan Herviana Hera, (2021), Implementasi Manajemen Tenaga Kependidikan Di Mts Al-Jamiyatul Washliyah Tembung, Prosiding Fakultas Agama Islam Universitas Dharmawangsa.




DOI: https://doi.org/10.24114/jgk.v6i1.32835

Article Metrics

Abstract view : 75 times
PDF - 101 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 JGK (Jurnal Guru Kita)



This work is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International