PENERAPAN PEMBELAJARAN NUMBERED HEADS TOGETHER (NHT) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS X PADA MATERI IKATAN KIMIA DI SMK NEGERI 1 GANDAPURA
Abstract
Abstract: Application of Numbered Heads Together (Nht) Learning to Improve Class X Students' Learning Outcomes on Chemical Bonds at Smk Negeri 1 Gandapura. This research was conducted by giving a pre-test to students to determine students' initial abilities before learning, then subjected to the Numbered Heads Together (NHT) learning model treatment on Chemical Bonding material for 6 hours of lessons with 2 meetings. After finishing the lesson, a post-test was given to determine the increase in student learning outcomes. The final test of the first cycle of action was obtained by students who did not achieve the minimum completeness criteria (KKM) totaling 8 people (28.57%) while students who achieved the completeness criteria scores were 20 people (71.43%), the results of the observation were that there were research activities in the action Cycle I achieved a score of 90% and the results of observing student activities reached 83.75%. While the final test of the second cycle of action obtained students who did not achieve the minimum completeness criteria (KKM) totaled 3 people (10.72%) while students who achieved the completeness criteria scores were 25 people (89.28%), the results of observations on the activities of researchers in The second cycle of action obtained a score of 94.2% and the results of observing student activities reached 93.75%. Thus, it can be concluded that the Numbered Heads Together (NHT) learning model can improve student learning outcomes on Chemical Bonding material in class X SMK Negeri 1 Gandapura.
Keywords: Numbered Heads Together (NHT) Learning Model, Student Learning Outcomes, Chemical Bonds
Abstrak: Penerapan Pembelajaran Numbered Heads Together (Nht) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X Pada Materi Ikatan Kimia di Smk Negeri 1 Gandapura. Penelitian ini dilakukan dengan cara memberikan pre-test pada siswa untuk mengetahui kemampuan awal siswa sebelum pembelajaran, selanjutnya dikenakan perlakuan model pembelajaran Numbered Heads Together (NHT) pada materi Ikatan Kimia selama 6 jam pelajaran dengan 2 kali pertemuan. Setelah selesai pembelajaran, diberikan post-test untuk mengetahui peningkatan hasil belajar siswa. Tes akhir tindakan siklus I diperoleh siswa yang tidak mencapai nilai kriteria ketuntasan minimal (KKM) berjumlah 8 orang (28,57%) sedangkan siswa yang mencapai nilai kriteria ketuntasan berjumlah 20 orang (71,43%), hasil observasi terdapat aktivitas peneliti pada tindakan siklus I mencapai skor 90% dan hasil observasi aktivitas siswa mencapai 83,75%. Sedangkan tes akhir tindakan siklus II diperoleh siswa yang tidak mencapai nilai kriteria ketuntasan minimal (KKM) berjumlah 3 orang (10,72%) sedangkan siswa yang mencapai nilai kriteria ketuntasan berjumlah 25 orang (89,28%), hasil observasi terhadap aktivitas peneliti pada tindakan siklus II memperoleh skor 94,2% dan hasil observasi aktivitas siswa mencapai 93,75%. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa model pembelajaran Numbered Heads Together (NHT) dapat meningkatkan hasil belajar siswa pada materi Ikatan Kimia di kelas X SMK Negeri 1 Gandapura
Kata Kunci: Model Pembelajaran Numbered Heads Together (NHT), Hasil Belajar Siswa, Ikatan Kimia
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arikunto, Suharsimi. (2007). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara
Chafidzah. (2010). Buku Ajar Kimia Untuk SMK Semester 1 Kelas X. Solo: Sindunata.
Djamarah, Aswan. (2006). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Hamzah. B. Uno. (2009). Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar Yang Kreatif dan Efektif. Jakarta : Bumi Aksara.
Ibrahim, dkk. (2000). Pembelajaran Kooperatif. Surabaya: UNESA Press
Moleong, J.Lexy. (2007). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Moleong, J.Lexy. (2009). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Rusman. (2010). Model-model Pembelajaran. Jakarta : Rajawali Pers.
Rustam dan Mundilarto. (2004). Penelitian Tindakan Kelas. Depdikbud
Saragih, Sahat. (2006). Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan.
Sanjaya, Wina. (2008). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Bandung: Alfabeta
Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta
Purwanto. (2010). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Poskur,dkk. (2003). Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya
Wirodikromo, S. (2006). Kimia Untuk SMK Kelas X. Jakarta: Erlangga.
Zainurie. (2007). Pembelajaran Kooperatif. http://ainurie.Files.Wordpress.com.
DOI: https://doi.org/10.24114/jgk.v6i3.36551
Article Metrics
Abstract view : 207 timesPDF - 107 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 JGK (Jurnal Guru Kita)
This work is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International
JGK (Jurnal Guru Kita)
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
UNIVERSITAS NEGERI MEDAN
Jl. William Iskandar Ps. V, Kenangan Baru, Kec. Percut Sei Tuan, Kabupaten Deli Serdang, Sumatera Utara 20221
Website : www. unimed.ac.id