PENGARUH MEDIA KONKRET TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA PELAJARAN MATEMATIKA KELAS II SD NURUL FATHIMIYAH BANDAR KLIPPA TAHUN AJARAN 2021/2022

Zulvia Misykah, Dewi Sartika Panggabean

Abstract


 

Abstract: The Influence of Concrete Media on Students' Learning Result in Mathematics Lessons in Class II SD Nurul Fathimiyah Bandar Klippa Academic Year 2021/2022. This study aims to determine the effect of concrete media on the learning result of class II students at SD Nurul Fathimiyah, class IIa as an experimental class with 25 students and class IIb as a control class with 25 students. The data collection technique used a written test of math problems, hypothesis testing in this study used the Independent sample t-test. Based on the results of the study, it can be concluded that student learning outcomes in mathematics lessons on multiplication material after using concrete media obtained an average value of 85.00, and after using conventional learning an average value of 75.00. for second grade students of SD Nurul Fathimiyah

 


Keywords


Learning Result, Concret Media

Full Text:

PDF

References


DAFTAR PUSTAKA

Abdurrahman, Mulyono. 2009. Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta:Rineka Cipta.

Agung, A. A. G. (2014). Metodologi Penelitian Pendidikan. Aditya Media Publish.

Amir, A. (2014). Pembelajaran Matematika SD dengan Menggunakan Media Manipulatif. Forum Paedagogik, VI(01), 72–89.

Ahmad Susanto. 2016. Teori Belajar Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana.

Ali Mudlofir dan Evi Fatimatur Rusydiyah. 2016. Desainn Pembelajaran Inovatif. Jakarta: Rajawali Pers.

Asep Jihad dan Abdul Haris. 2015. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Presindo.

Asyhar, Rayandra. (2012). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Referensi Jakarta

Depdiknas, D. T. K., & Dikdasmen, D., Standar Kompetensi Guru.2004.

Depdiknas, Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta, 2006.

D Selvianiresa and S Prabawanto, “Contextual Teaching and Learning Approach of Mathematics in Primary Schools.” International Conference on Mathematics and Science Education (ICMScE) Journal of Physics: Conference Series. Series 895 (2017) 012171. h.3

Ega Rima Wati. 2016. Ragam Media Pembelajaran. Jakarta: Kata Pena.

Elis Ratnawulan dan Rusdiana. 2015. Evaluasi Pembelajaran. Bandung.: Cv Pustaka Setia.

Mohamad Syarif Sumantri. 2015. Strategi Pembelajaran Teori Dan Praktik Di Tingkat Pendidikan Dasar. Depok: Rajawali Pers.

Myrnawati Crie Handini, Metodologi Penelitian Untuk Pemula (Jakarta:FIP, 2012), h.19. Depok: Rajawali Pers

Narayani, N. P. U. D. (2019). Pengaruh Pendekatan Matematika Realistik Berbasis Pemecahan Masalah Berbantuan Media Konkret Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(2),220. https://doi.org/10.23887/jisd.v3i2.17775

Nurul Dwi Yuliana & Yudi Budianti. (2015).Pengaruh Penggunaan media konkret terhadap hasil belajar siswa pada Mata pelajaran matematika Kelas II sekolah dasar negeri babelan kota 06 Kecamatan babelan kabupaten bekasi PEDAGOGIK Vol. III, No. 1, Februari

Purwanto. 2013. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sholihah, D. A., & Mahmudi, A. (2015). KEEFEKTIFAN EXPERIENTIAL LEARNING PEMBELAJARAN MATEMATIKA MTs MATERI BANGUN RUANG SISI DATAR. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(2), 175. https://doi.org/10.21831/jrpm.v2i2.7332

Siagian, M. D. (2016). Kemampuan koneksi matematik dalam pembelajaran matematika. MES: Journal of Matematics Education and Science2, 2(1), 58–67.

Suandito, B. (2017). Bukti Informal Dalam Pembelajaran Matematika. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 13. https://doi.org/10.24042/ajpm.v8i1.1160

Sundayana, Rostina. (2013). Media Pembelajaran Matematika. Bandung: Alfabeta

Suprijono, Agus. 2011. Cooperative Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Susanto, Ahmad. 2015.Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta:Kencana

Yatim Riyanto. Paradigma Baru Pembelajaran : Sebagai Referensi bagi Pendidik dalam Implementasi Pembelajaran yang Efektif dab Berkualitas, Jakarta: Kencana

Yuliana, N. D., & Budianti, Y. (2015). Pengaruh penggunaan media konkret terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran matematika kelas II Sekolah Dasar Negeri Babelan Kota 06 Kecamatan Babelan Kabupaten Bekasi. Pedagogik, III(1), 34–40. file:///C:/Users/User/Downloads/1258-Article Text-3407-1-10-20180628.pdf




DOI: https://doi.org/10.24114/jgk.v6i4.37093

Article Metrics

Abstract view : 303 times
PDF - 235 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 JGK (Jurnal Guru Kita)



This work is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International