PENYUSUNAN RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN (RPP) KURIKULUM 2013 MELALUI PENDAMPINGAN UNTUK MENINGKATKAN KOMPETENSI GURU UPT SMP NEGERI 42 KECAMATAN MEDAN DELI TAHUN PELAJARAN 2018/2019
Abstract
Preparation of the 2013 Curriculum Learning Implementation Plan (RPP) through Assistance to Improve the Competence of Upt SMP Negeri 42 Medan Deli District Teachers for the 2018/2019 Academic Year. The purpose of this school action research (PTS) is to increase the level of understanding of teachers, especially at UPT SMP Negeri 42 Medan in preparing and developing the 2013 Curriculum Learning Implementation Plan (RPP) through mentoring. The method used in this research is descriptive method. This research is in the form of School Action Research (PTS). The subjects of this research were 12 UPT SMP Negeri 42 Medan teachers from various subjects. The data collection technique used is in the form of observation sheets, interviews, discussions, documentation studies. Based on the results of observations of the first cycle of improvement actions using the 2013 curriculum Learning Implementation Plan (RPP) assessment format, the value reached 39.6 which means it is in the sufficient category, and the results of observations using the teacher activity assessment format in the Learning Implementation Plan Preparation Process (RPP) during the Assistance in Compiling the 2013 Curriculum RPP the score reached 36, which means it is in the good category. 2) Through the 2013 Curriculum Learning Implementation Plan (RPP) assessment format in cycle II which achieved a score of 86.7 was in the very good category.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Amri, S. 2013. Pengembangan & Model Pembelajaran dalam Kurikulum 2013. PT Prestasi Pustakaraya. Jakarta.
Arikunto, Suharsimi, 2012. Prosedur Penelitian (Suatu Pendekatan Praktek), Edisi Revisi V. Jakarta: Rineka Cipta.
BSNP, 2007. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 16 Tahun 2007 Tentang Standar Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Guru. Jakarta : BSNP.
Depdiknas, 2004. Kurikulum Pendidikan Dasar. Jakarta : Rineka Cipta.
Depdiknas, 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta : Departemen Pendidikan Nasional.
Departemen Pendidikan Nasional. 2007. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Gumelar dan Dahyat. 2002. Kompetensi Kepribadian Sosial dan Professional. Tersedia: http://assesmentsainssatoe.blogspot.com/2012/05/kompetensi- kepribadian-sosial-dan.html#axzz2jA75N5wQ. Diakses 22 Oktober 2017
Hamalik, Oemar, 2004. Proses Belajar Mengajar. Jakarta : Bumi Aksara.
Kunandar, 2011. Penelitian Tindakan Kelas Sebagai pengembangan Profesi Guru. Jakarta : PT Rajagrafindo Persada
Mulyasa, E. 2007. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Notoatmodjo, 2003. Pendidikan dan Perilaku Kesehatan. Jakarta : Rineka Cipta.
Pedoman Materi Inti Kepala Sekolah. Tahun 2010. Jakarta. BP. Panca Bhakti (CV) Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 41 Tahun 2007 Tentang Standar Proses untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah.Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan.
Sardiman. 2008. Intraksi dan Motivasi Belajar Mengajar. PT. Raja Grafindo Persada. Jakarta.
Sagala, H. Syaiful. (2006). Administrasi Pendidikan Kontemporer. Bandung : Alfabeta.
Sangaji, Etta Mamang dan Sopiah. 2010. “Metodologi Penelitian”. Yogyakarta Andi.
Siswanto Sastrohadiwiryo, B. 2002. Manajemen Tenaga Kerja Indonesia Pendekatan Administrasi dan Operasional. Jakarta : Bumi Aksara
Simanjuntak, Payaman J. 2005. Manajemen dan Evaluasi Kinerja. Jakarta: FE UI.
Sugiyono, 2012. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suprihatiningrum Jamil, 2013. Guru Profesional : Pedoman Kinerja, Kualifikasi, dan Kompetensi Guru. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Syaiful Bahri Djamarah, 2006. Prestasi Belajar dan Kompetensi Guru. Surabaya: Usaha Nasional.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Uno, Hamzah, B. 2009. Teori motivasi dan Pengukurannya (Analisis di Bidang Pendidikan). Jakarta : Bumi Aksara.
Winkel, 2013. Belajar dan Pembelajaran, (online), (http//kedai informasiku.com
DOI: https://doi.org/10.24114/jgk.v6i2.42005
Article Metrics
Abstract view : 124 timesPDF - 114 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Jurnal Guru Kita PGSD
This work is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International
JGK (Jurnal Guru Kita)
Universitas Negeri Medan
Jl. William Iskandar Ps. V, Kenangan Baru, Kec. Percut Sei Tuan, Kabupaten Deli Serdang, Sumatera Utara 20221
Website : www. unimed.ac.id