PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR IPS MELALUI PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE NUMBERED HEADS TOGETHER (NHT) DI KELASVI SD NEGERI 339 TAMANG

Farida Ariani Damanik

Abstract


Abstract: Increased IPS Learning Activity Through Cooperative Learning Numbered Heads Together (NHT) In Class VI SD Negeri 339 Tamang. The purpose of this study is to determine student learning activities of students. Subjects used amounted to 20 people. Student learning activity data Cycle I average write / read 31%, doing LKS 31%, ask friends 10,5%, ask 9% teacher and irrelevant to KBM equal to 18,5%. Cycle II writing / reading activity becomes 27.5%, works on 45% LKS, asks friends 19.5%, asks teachers to 6.5% and activities that are not relevant with KBM 1.5%. Students' IPS learning outcomes in the material Describe the Development of Regional Administration System of Indonesia in the first cycle showed an average of 62 with 40% complete kalsikal and in Formative II showed an average of 77 with 85% classical completeness.

Keywords : Learning Model Numbered Heads Together, Student Learning Activities

Abstrak :Peningkatan Aktivitas Belajar IPS Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) Di KelasVI SD Negeri 339 Tamang. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui aktivitas belajar siswa siswa. Subjek yang digunakan berjumlah 20 orang.Data aktivitas belajar siswa Siklus I rata-rata menulis/membaca 31%,mengerjakan LKS 31%,bertanya pada teman sebesar 10,5%, bertanya kepada guru 9% dan yang tidak relevan dengan KBM sebesar 18,5%.Siklus IIaktivitas menulis/ membaca menjadi 27,5%,mengerjakan LKS45%,bertanya pada teman sebesar 19,5%, bertanya kepada guru menjadi 6,5% dan aktivitas yang tidak relevan dengan KBM 1,5%.Hasil belajar IPS siswa pada materi Mendeskripsikan Perkembangan Sistem Administrasi Wilayah Indonesia pada siklus I menunjukkan rata-rata 62 dengan ketuntasan kalsikal 40% dan pada Formatif II menunjukkan ratarata 77 dengan ketuntasan klasikal 85%.

Kata Kunci : Model Pembelajaran Numbered Heads Together, Aktivitas Belajar Siswa


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/jgk.v1i3.9461

Article Metrics

Abstract view : 116 times
PDF - 134 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Jurnal Guru Kita PGSD



This work is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International