PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN BUZZ GROUP UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS BELAJAR BAHASA INDONESIASISWA KELASVII-ASMP NEGERI 2 SINUNUKAN

Lanna Dewi Lubis

Abstract


Abstract: Application of Buzz Group Learning Model to Increase Indonesian Language Learning Activity Class VII-A SMP Negeri 2 Sinunukan. This study aims to improve student learning activities and student learning outcomes. The subject of this study is students 23 people. Learning result test (Pretes), with average data of 36,1 it shows that average of student not yet prepare before learning at school. Then continued KBM.In the first cycle of writing / reading (41,0%), work (26,5%), ask fellow friend (16,5%), ask teacher (14,0%), and which is not relevant to KBM (2.0%). The data of student activity according to the observation in Cycle II are: writing / reading (21,0%), working (41,0%), asking fellow friend (24,5%), ask teacher (13,5%), and which is not relevant to KBM (0%).

Keywords : Buzz Group Learning, Student Activity and Student Learning Outcomes

Abstrak : Penerapan Model Pembelajaran Buzz GroupUntukMeningkatkan Aktivitas Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas VII-A SMP Negeri 2 Sinunukan. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan aktivitas belajar siswa dan hasil belajar siswa. Subjek penelitian ini berjumlah 23 orang. Tes Pretes, dengan data rata-rata 36,1menunjukkan bahwa rata-rata siswa belum mempersiapkan diri sebelum pembelajaran disekolah. Kemudian dilanjutkan KBM. Pada siklus I menulis/membaca (41,0%), bekerja (26,5% ), bertanya sesama teman (16,5%), bertanya kepada guru (14,0%), dan yang tidak relevan dengan KBM(2,0%). Dan Data aktivitas siswa menurutpengamatanpada SiklusIIantaralain:menulis/membaca (21,0%), bekerja (41,0%), bertanya sesamateman (24,5%), bertanya kepada guru (13,5%), dan yang tidak relevan dengan KBM (0%). Kata Kunci : Pembelajaran Buzz Group, Aktivitas Siswa dan Hasil Belajar Siswa


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/jgk.v1i3.9464

Article Metrics

Abstract view : 126 times
PDF - 153 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Jurnal Guru Kita PGSD



This work is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International