MENINGKATKANHASIL BELAJAR SISWA DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN TGT DALAM MATA PELAJARAN PKN KELAS VI SDN 097 GUNUNG BARANI

Suheimi Nasution

Abstract


Abstract:Improving Student Learning Outcomes Using TGT Learning Model In PKN Element Class VI SDN 097 GunungBarani. This study aims to improve learning outcomes. This research is a classroom action research. The subjects of this study which amounted to 22 people. Application of cooperative learning model type TGT there are some things that must diperhatiakan that is, in teaching-learning activities need to explain the purpose of learning and its application on the life of the community in accordance with the concept of learning materials so that students more easily to understand the material taught, requires preparation is quite mature, so the teacher should be able to determine or choose a topic that can really be applied with cooperative learning type TGT in the learning process to achieve optimal results. TGT learning model has a positive impact in improving learning outcomes and student learning outcomes are marked by improvements in student learning completeness in each cycle of research conducted that compared with the completeness of student learning outcomes before the teaching and learning activities using the TGT model.

Keywords: Learning outcomes, Civics Learning, Students, Learning Model \TGT

Abstrak: Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran TGT Dalam Mata Pelajaran PKN Kelas VI SDN 097 GunungBarani. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas. Subjek berjumlah 22 orang. Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe TGT ada beberapa hal yang harus diperhatikan yaitu, pada kegiatan belajar-mengajar perlu dijelaskan tujuan pembelajaran serta aplikasinya pada kehidupan masyarakat sesuai dengan konsep materi pembelajaran agar siswa lebih mudah untuk mengerti materi yang diajarkan, memerlukan persiapan yang cukup matang, sehingga guru harus mampu menentukan atau memilih topik yang benar-benar bisa diterapkan dengan pembelajaran kooperatif tipe TGT dalam proses belajar mengajar untukmencapai hasil yang optimal. Model pembelajaran TGT memiliki dampak positif dalam meningkatkan hasil belajar dan hasil belajar siswa yang ditandai dengan peningkatan ketuntasan belajar siswa dalam setiap siklus penelitian yang dilakukan yang dibandingkan dengan ketuntasan hasil belajar siswa sebelum dilakukannya kegiatan belajar mengajar dengan menggunakan model TGT tersebut.

Kata kunci : Hasil belajar, Pembelajaran PKn, Siswa, Model Pembelajaran TGT


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/jgk.v1i3.9471

Article Metrics

Abstract view : 499 times
PDF - 436 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Jurnal Guru Kita PGSD



This work is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International