Penerapan Pembelajaran Kooperatif Think Pair Share (TPS) dengan Teknik Index Card Match Terhadap Hasil Belajar Fisika
Abstract
This research aims to: (1) described the amount of outcomes of learning physics before applying Think Pair Share (TPS) Cooperative Learning Strategies with Index Card Match Techniques, (2) described the amount of outcomes of learning physics after applied Think Pair Share (TPS) Cooperative Learning Strategies with Index Card Match Techniques, (3) described the improvement the outcomes of learning physics of Class XI IPA SMA Muhammadiyah 6 Makassar after applied Think Pair Share (TPS) Cooperative Learning Strategies with Index Card Match Techniques. The amount of students are 30 students consist of 1 class. The method of research is pre-experimental. The instrument used was a test of physics learning outcomes. The results of descriptive analysis on the pretest obtained an average score the learning outcomes of 11,03 with variance 10,31 and standard deviation 3,21 meanwhile on posttest obtained an average score of 21,57 with variance 11,77 and standard deviation 3,43 and average score of normalized n-gain test of 0,56 in the medium category.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alfiyanti, I. F. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TPS (Think Pair Share) dengan Teknik Index Card Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Fluida Dinamik di MAN Mojosari. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika, (Online), Vol 06, No. 03, Hal 133–138. (http://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/inovasi-pendidikan-fisika/article/view/20202/18501, diakses pada 3 Januari 2019)
Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2010). Kerangka Landasan untuk Pembelajaran, Pengajaran dan Asesmen (Revisi Taksonomi Pendidikan Bloom). Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Astuti, R. (2018). Pengaruh Model Think Pair Share terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Unila, (Online), Vol 06, No. 01, Hal 113–124. (http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/MTK/article/view/16983/pdf, diakses pada 23 Mei 2019)
Departemen Agama RI. 2011. Al-Hikmah Al Qur'an dan Terjemahannya. Bandung : CV Penerbit Diponegoro
Eggen, P., & Kauchak, D. (2016). Strategi dan Model Pembelajaran. Jakarta: Permata Putri Media.
Jihad, A., & Haris, A. (2012). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.
Kasimuddin. (2016). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Fisika Peserta Didik Kelas XI IPA 2 SMA Negeri 9 Makassar. Jurnal Pendidikan Fisika, (Online), Vol 04, No. 01, Hal 54–72. (https://journal.unismuh.ac.id/index.php/jpf/article/view/299/274, diakses pada 3 Januari 2019)
Kesumawati, N., Retta, A.M., & Sari, N. (2017). Pengantar Statistika Penelitian. Depok: PT. RajaGrafindo Persada.
Marisda, D. H. (2019). Effect of Task-Based Collaborative Learning on Students' Mathematical Physics Learning Outcomes at Universitas Muhammadiyah Makassar. Jurnal Pendidikan Fisika, (Online), Vol 07, No. 02, Hal 140-150, (https://journal.unismuh.ac.id/index.php/jpf/article/view/2038/1666, diakses pada 15 Juni 2019)
Mashari. (2017). Penerapan Strategi Prediction Guide Terhadap Hasil Belajar Fisika pada Peserta Didik Kelas X MIA SMA Negeri 12 Makassar. Jurnal Pendidikan Fisika, (Online), Vol 05, No. 03, Hal 265–274. (https://journal.unismuh.ac.id/index.php/jpf/article/view/853/793, diakses pada 23 Mei 2019)
Ngalimun. (2015). Strategi dan Model Pembelajaran (Revisi). Yogyakarta: Aswaja Pressindo.
Olyvia, S. (2018). Pengaruh Model Think Pair Share terhadap Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Matematika Unila, (Online), Vol 06, No. 07, Hal 681–692. (http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/MTK/article/view/16983/pdf, diakses pada 23 Mei 2019)
Purwanto. (2016). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Retnawati, H. (2016). Analisis Kuantitatif Instrumen Penelitian. Yogyakarta: Parama Publishing.
Riduwan. (2015). Dasar-Dasar Statistika. Bandung: PAlfabeta.
Sadia, I. W. (2014). Model-Model Pembelajaran Sains Konstruktivistik. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Sugiyono. (2017). Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Suprijono, A. (2016). Cooperative Learning Teori & Aplikasi PAIKEM (Revisi). Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Tim Penyusun FKIP Unismuh Makassar. (2014). Pedoman Penulisan Skripsi. Makassar: Panrita Press Unismuh Makassar.
Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. (2003). Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional
DOI: https://doi.org/10.24114/jiaf.v6i1.16018
Article Metrics
Abstract view : 203 timesPDF - 137 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
P-ISSN : 2461-1247 | E-ISSN : 2477-5142