The Effect Of Discovery Learning With Differentiation Learning Strategies On Learning Outcomes Of Junior High School Students
Abstract
This study aims to understand the influence of discovery learning models with differential learning strategies on the learning outcomes of students at SMP Negeri 14 Medan. Experimental classes are treated with discovery learning with differential learning strategies while control classes are treat with conventional learning. Research instruments used on dual options and leaflets of learning activities. The results of the study showed an average pre-test score of 21.29 and 20.14, an average of post-test scores of 68 and 48.43. Testing the study hypothesis showed thitung = 10.12 and ttable = 1.67. Then it is concluded that there is a significant influence of discovery learning with differential learning strategies on the learning outcomes of students at UPT SMP Negeri 14 Medan.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Cahyati Ngaisah, N., Aulia Prodi Pendidikan Islam Anak Usia Dini, R., & Sunan Kalijaga, U. (2023). Perkembangan Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Kurikulum Merdeka Pada Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak (Bunayya), 9(1), 1–25.
Etikamurni, D. P., Istyowati, A., & Ayu, H. D. (2023). Upaya Peningkatan Motivasi Belajar Fisika Melalui Discovery Learning - Berdiferensiasi di Era Kurikulum Merdeka. 5(2).
Haryati, D., Gusmarlia, F., & Nurhikmah, N. (2020). Upaya Meningkatkan Kemampuan Belajar Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Siswa Kelas V SDN No.198/I Pasar Baru. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 4(3), 316–321. https://doi.org/10.58258/jisip.v4i3.1226
Indah Septa Ayu Laia, dkk. (2013). Pengaruh Strategi pembelajar Berdiferesiasi Pesertadidik SMA Negeri Lahusa. Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents, 8(20), 12–26.
Laia, I. S. A., Sitorus, P., Surbakti, M., Simanullang, E. N., Tumanggor, R. M., & Silaban, B. (2022). Pengaruh Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi terhadap Hasil Belajar Peserta Didik SMA Negeri 1 Lahusa. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(20), 314–321.
Maulid, R. R. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Teknik Pengelasan Kelas XI SMK Negeri 1 Trowulan. Jptm, 11(01), 27–37.
Minasari, U., & Susanti, R. (2023). Penerapan Model Problem Based Leaning Berbasis Berdiferensiasi berdasarakan Gaya Belajar Peserta Didik pada Pelajaran Biologi. 8(2), 282–287.
Nurhuda, H. (2022). Masalah-Masalah Pendidikan Nasional; Faktor-Faktor Dan Solusi Yang Ditawarkan. Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Dasar, 5(2), 129.
Nurlinah Sugiarti, M. (2022). Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV SD Insan Mulya Kota Baru Driyorejo Gresik. Bapala, 9(9), 157—164.
Pane, R. N., & Sorta Lumbantoruan, S. D. S. (2022). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta Didik. BULLET : Jurnal Multidisiplin Ilmu, 1(03), 173–180.
Safitri, A. O., Handayani, P. A., & Yunianti, V. D. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6, 9106–9114.
Sibagariang, D., Sihotang, H., Murniarti, E., Smk, ), & Paramitha, P. (2021). Peran Guru Penggerak Dalam Pendidikan Merdeka Belajar Di Indonesia. Jurnal Dinamika Pendidikan, 14(2), 88–99. http://ejournal.uki.ac.id/index.php/jdpDOI:https://doi.org/10.51212/jdp.v14i2.53
Sitorus, P., Tumanggor, R. M., Sigiro, M., Simanullang, E. N., & Laia, I. S. A. (2022). Pengaruh Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas VIII SMP Negeri 2 Manduamas. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(8), 2883–2890. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i8.768
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitati dan R&D. Alfabeta.
Widyaningrum, A. C., & Suparni, S. (2023). Inovasi Pembelajaran Matematika Dengan Model Discovery Learning Pada Kurikulum Merdeka. Sepren, 4(02), 186–193. https://doi.org/10.36655/sepren.v4i02.887
DOI: https://doi.org/10.24114/jiaf.v9i4.52590
Article Metrics
Abstract view : 123 timesPDF - 120 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
P-ISSN : 2461-1247 | E-ISSN : 2477-5142