ANALISIS KESULITAN SISWA DALAM MENULIS CERITA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS IVSD NEGERI 173601 ONAN BORBOR T.A 2023/2024
Abstract
This research aims to describe students' difficulties in writing stories in class IV Indonesian at SD Negeri 173601 Onan Borbor. The object of this research is the fourth grade homeroom teacher. The subjects in this research were all fourth grade students at SD Negeri 173601 Onan Borbor, consisting of 18 students. This research data was obtained through observation, interviews, writing tests and documentation. There are four stages of data analysis techniques used, namely data collection, data reduction, data presentation and data verification. Based on the results of data analysis in this study, it was found that the average student score was 68, which was included in the poor category. There were 12 students who got scores in the poor category with a score range of 60-69, then 4 students who got scores in the fair category with a score of 70-79, and 1 student who got a good score with a score of 80-89 and 1 student got a very good score. good with a score of 90-100. Based on the results of the data analysis obtained, it can be concluded that the level of difficulty of students in writing stories in Indonesian language subjects is still relatively low.
Keywords: Student Difficulties, Writing Stories, Learning Indonesian.
Full Text:
PDFReferences
Ali, M. (2020). Pembelajaran bahasa indonesia dan sastra (basastra) di sekolah dasar. PERNIK, 3(1), 35-44.
Andriani Safitri and others. (2022) ‘Pentingnya Memahami Karakteristik Peserta Didik Sekolah Dasar Untuk Mengatasi Efektivitas Belajar Dalam Mata Pelajaran Bahasa Indonesia’, Jurnal Pendidikan Tambusai, , 9333–39
Astriasari, D. (2022). Analisis Kesulitan menulis Narasi Menggunakan Media Storyboard Pada Mata pelajaran Bahasa Indonesia krlas 5 Mi Maarif Polorejo (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo).
Ati, R. (2020). Analisis kesulitan menulis cerita anak pada pembelajaran bahasa indonesia berbasis dalam jaringan (daring) dikelas 4 Sdn brawijaya. JKPD (Jurnal Kajian Pendidikan Dasar), 5(2), 131-138
Erniati, E., Lindayani, L., & Rachim, N. (2021). Penerapan Strategi Think Talk Write (TTW) dalam mengatasi kemampuan menulis teks eksposisi siswa kelas VIII SMP Negeri 30 Makassar. Jurnal Edukasi Nonformal, 2(2), 103- 114.
Gereda, A. (2020). Keterampilan Berbahasa Indonesia: menggunakan bahasa Indonesia secara baik dan benar. Edu Publisher.
Mustadi, A., Dwidarti, F., Ariestina, H., Elitasari, H. T., Darusuprapti, F., Asip, M., & Ibda, H. (2021). Bahasa dan Sastra Indonesia SD berorientasi kurikulum merdeka. Uny Press.
Hayati, F., Neviyarni, N., & Irdamurni, I. (2021). Karakteristik Perkembangan Siswa Sekolah Dasar: Sebuah Kajian Literatur. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1809-1815.
Kurniawan, M. S., Wijayanti, O., & Hawanti, S. (2020). Problematika dan strategi dalam pembelajaran bahasa indonesia di kelas rendah sekolah dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 1(1), 65-73.
Lubis, S. S. W. (2022). Menulis Karangan Narasi sebagai Wadah Mengembangkan Berpikir Kreatif. FITRAH: International Islamic Education Journal, 4(1), 118-132.
Mailida, Y., & Wandani, R. R. (2023). Karakteristik Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 5608-5615.
Maulina, H., Intiana, S. R. H., & Safruddin, S. (2021). Analisis Kemampuan Menulis Cerita oleh siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(3), 482-486.
Ningsih, R., Ardianti, S. D., & Purbasari, I. (2020). Penerapan Model Group Investigation Berbantu Media Gambar Berseri Untuk Mengatasi Kesulitan menulis Siswa. Jurnal Kreatif: Jurnal Kependidikan Dasar, 11(1), 17-27.
Nurfadhillah, S., Saridevita, A., Adji, A. S., Valentina, F. R., Astuty, H. W., Devita, N., & Destiyantari, S. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Membaca (Disleksia) dan Kesulitan Belajar Menulis (Disgrafia) Siswa Kelas I SDN Tanah Tinggi 3 Tangerang. Masaliq, 2(1), 114-122.
Oktrifianty, E. (2021). Kemampuan Menulis Narasi di Sekolah Dasar (Melalui Regulasi Diri, Kecemasan dan Kemampuan Membaca Pemahaman). CV Jejak (Jejak Publisher).
Purbania, B., Rohmadi, M., & Setiawan, B. (2020). Kemampuan Menulis Teks Deskripsi Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Basastra, Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 8(1), 63-73.
Qadaria, L., Rambe, K. B., Khairiah, W., Pulungan, R. M. I., & Zahratunnisa, E. (2023). Analisis faktor penyebab rendahnya kesulitan menulis belajar siswa SD Kelas IV. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 1(3), 97-106.
Ramadhani, S. (2020). Model Pembelajaran Sinektik Dan Penguasaan Siswakelas V Sd Pangeran Antasari Medan Tahunpembelajaran 2020. 7(1), 12–22.
Rini, R. (2022). Analisis Kesulitan Pemahaman Menulis Cerita Dongeng Pada Pembelajaran E-Learning Bahasa Indonesia Menggunakan Media Zoom Meeting Di Kelas II SD IT Muhammadiyah Palangkaraya. Lentera: Jurnal Ilmiah Kependidikan--Edisi Khusus ISETA, 42-46.
Salmah, N. N. A. (2022). Analisis Kesulitan Membaca dan Menulis Siswa Kelas III SD 002 Muhamdiyah Nunukan. Borneo Tarakan
Sari, N., Kusmana, A., & Kuntarto, E. (2020). Strategi Menangani Kesulitan Menulis (Disgrafia) Melalui Pembelajaran Partisipatif Di Sekolah. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(1), 56–63
Article Metrics
Abstract view : 19 timesPDF - 16 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.