THE EFFECT PROBLEM-BASED LEARNING MODEL ON PROBLEM-SOLVING ABILITY MATHEMATICS STUDENT CLASS IX SMP NEGERI 6 MEDAN
Abstract
ABSTRACT
This research is an experiment research that aims to determine the significant effect of problem-based learning model on mathematic problem solving ability of grade IX students of SMP Negeri 6 Medan. The population in this study is the entire class IX SMP Negeri 6 Medan consisting of 11 classes. Sampling is done randomly by simple random sampling method and many samples in this research consist of 2 classes, that is class IX-J as control class with conventional learning that is direct learning model and class IX-K as experiment class with problem-based learning model, the number of students in each class is 36 students. The instrument used in this study is a test description of 3 test problem math problem solving abilities that have been declared valid. Based on the test data of mathematical problem solving ability, the average value in the control class is 51.83, while the average value in the experimental class is 75.50. By using the calculation of one-way hypothesis test, obtained at 6.86 and 1.66691 at the real level = 0.05 so. Thus rejected and accepted, it means there is a significant effect of problem-based learning model of mathematical problem solving ability of students of class IX SMP Negeri 6 Medan.
Keyword: mathematics problem solving ability, problem based learning model
ABSTRAK
Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen yang bertujuan untuk mengetahui pengaruh yang signifikan model pembelajaran berbasis masalah terhadap kemampuan pemecahan masalah matematik siswa kelas IX SMP Negeri 6 Medan. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh kelas IX SMP Negeri 6 Medan yang terdiri dari 11 kelas. Pengambilan sampel dilakukan secara acak dengan metode simple random sampling dan banyak sampel dalam penelitian ini terdiri dari 2 kelas, yaitu kelas IX-J sebagai kelas kontrol dengan pembelajaran konvensional yaitu model pembelajaran langsung dan kelas IX-K sebagai kelas eksperimen dengan model pembelajaran berbasis masalah, jumlah siswa pada masing-masing kelas adalah 36 orang siswa. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah tes uraian sebanyak 3 soal tes kemampuan pemecahan masalah matematik yang telah dinyatakan valid. Berdasarkan data tes kemampuan pemecahan masalah matematik, nilai rata-rata di kelas kontrol sebesar 51,83, sedangkan nilai rata-rata di kelas eksperimen sebesar 75,50. Dengan menggunakan perhitungan uji hipotesis satu arah, diperoleh sebesar 6,86 dan sebesar 1,66691 pada taraf nyata = 0,05 sehingga . Dengan demikian ditolak dan diterima, artinya terdapat pengaruh yang signifikan model pembelajaran berbasis masalah terhadap kemampuan pemecahan masalah matematik siswa kelas IX SMP Negeri 6 Medan.
Kata kunci: kemampuan pemecahan masalah matematik, model pembelajaran berbasis masalah
Full Text:
PDFReferences
DAFTAR PUSTAKA
Agustina, D., Musdi, E., Fauzan, A., (2014), Penerapan Strategi Pemecahan Masalah Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VIII SMP Negeri 7 Medan, Jurnal Pendidikan Matematika 3: 20-24
Amalia, E., Surya, E., Syahputra, E., (2017), The Effectiveness of Using Problem Based Learning (PBL) in Mathematics Problem Solving Ability for Junior High School Students, IJARIIE, 3 (2): 3402-3406.
Cochran, W.G., (1991), Teknik Pengambilan Sampel, UI-Press, Jakarta
Huda, M., (2014), Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran, Pustaka Pelajar, Yogyakarta.
Hudojo, H., (2005), Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Matematika, Universitas Negeri Malang, Malang
NCTM, (2000). Principles and Standards For School Mathematics, USA, NCTM.
Simamora, R.E., Sidabutar, D.R., Surya, E., (2017), Improving Learning Activity And Students’ Problem Solving Skill through Problem Based Learning (PBL) in Junior High School, International Journal of Sciences: Basics and Applied Research 33: 321-331
Sulistyani, N., Retnawati, H., (2015), Pengembangan Perangkat Pembelajaran Bangun Ruang di SMP dengan Pendekatan Problem-Based Learning, Jurnal Riset Pendidikan Matematika 2: 197-210.
Surya E. 2013. Analisis Pemetaan dan Pengembangan Model Pembelajaran Matematika SMA di Kabupaten Tapteng dan Kota Sibolga Sumatera Utara. Jurnal Pendidikan Matematika Paradikma, 6(1), 75-88.
Surya, E. Putri, F.A. and Mukhtar. 2017. Improving Mahematical Problem Solving Ability and Self-Confidence of High School Students Through Contextual Learning Model. Indonesian Mathematical Society Journal on Mathematics Education, 8(1), 85-94.
DOI: https://doi.org/10.24114/jpmi.v3i3.9025
Article Metrics
Abstract view : 209 timesPDF - 221 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Indexing By :