The Effect of Implementing the Guided Inquiry Learning Model on Students' Critical Thinking Skills at SMA Negeri 20 Bone

Melda Melda, Romi Adiansyah, Muhammad Ali

Abstract


Students tend to be unable to control their thinking processes as a result of students' critical thinking abilities being less than optimal. Teachers need to develop learning strategies so that the integration of the learning process in the classroom can take place optimally. This research aims to prove the effect of implementing the guided inquiry learning model on students' critical thinking skills at SMA Negeri 20 Bone. This research uses quantitative research methods with Pre-Experimental Design research type. The results of hypothesis testing using the t-test obtained a significance value smaller than the set significance level of 0.000, meaning a value of 0.000 < 0.05. Research shows that there is a positive influence of implementing the guided inquiry learning model on students' critical thinking skills at SMA Negeri 20 Bone. This research is indirectly able to improve and increase teacher creativity in developing effective learning models.


Keywords


Inquiry Learning, Critical Thinking Skills, Learning Model

Full Text:

PDF

References


Ahmad, Ovilailia, E., Andani, I. S., Nirkana, M. A., Rahayu, S. L., Ishaq, M., & Purwito, L. (2022). Standar Pengelolaan Program Pendidikan Non-formal Ditinjau Dari Perspektif Akreditasi. Sustainable Jurnal Kajian Mutu Pendidikan, 5(1), 42–49. https://doi.org/10.32923/kjmp.v5i1.240.

Cahaya, I. M. E., Poerwati, C. E., & Suryaningsih, A. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing oleh Guru PAUD. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 855–862. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i1.2534.

Dewi, D. R. (2019). Pengembangan Kurikulum Di Indonesia Dalam Menghadapi Tuntutan Abad Ke-21. Jurnal As-Salam I, 8(1), 1–22.

Hidayati, N., & Yonata, B. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Untuk Melatihkan Keterampilan Proses Sains Peserta Didik Pada Materi Kesetimbangan Kimia Kelas XI SMAN Ngoro Jombang. Unesa Journal of Chemical Education, 8(2), 148–155.

Ilhamdi, M. L., Novita, D., & Rosyidah, A. N. K. (2020). Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Kontekstual, 1(2), 49–57.

Jannah, M., Kemala Dewi, N., Oktaviyanti, I., Guru, P., & Dasar, S. (2021). Analisis Faktor Kesulitan Guru Dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Di SDN 05 Ampenan. Primary Education Journal, 2(1), 42–50. https://journal.unram.ac.id/index.php/pendas.

Jannati, P., Ramadhan, F. A., & Rohimawan, M. A. (2023). Peran Guru Penggerak Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Di Sekolah Dasar. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(1), 330–345. https://doi.org/10.35931/am.v7i1.171.

Lovisia, E. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing terhadap Hasil Belajar. Science and Physics Education Journal (SPEJ), 2(1), 1–10. https://doi.org/10.31539/spej.v2i1.33.

Nurjannah, Khaerati, & Al Anshori, F. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantuan Media Video Terhadap Pemahaman Konsep Siswa Pada Materi Jamur (Fungi). Jurnal Al-Nafis, 3(1), 37–45. http://journal.iain-ternate.ac.id/index.php/Al-Nafis/index.

Pertiwi, A. D., Nurfatimah, S. A., Hasna, S., Studi, P., Guru, P., & Dasar, S. (2022). Menerapkan Metode Pembelajaran Berorientasi Student Centered Menuju Masa Transisi Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 8839–8847.

Rahmadani, R., & Qomariah, S. (2022). Menciptakan Keunggulan Bersaing Berkelanjutan Berbasis Sumber Daya Manusia dalam Dunia Pendidikan. Tarbiyah Wa Ta’lim: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 9(2), 108–117. https://doi.org/10.21093/twt.v9i2.4272.

Rahman, D., & Akbar, A. R. (2021). Problematika Yang Dihadapi Lembaga Pendidikan Islam Sebagai Tantangan Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Journal of Management Education, 1(1), 76–89.

Sudarsana, K. (2017). Membentuk Karakter Anak Sebagai Generasi Penerus Bangsa Melalui Pendidikan Anak Usia Dini. Purwadita, 1(1), 41–48.

Suciartini, N. N. A. (2017). Urgensi Pendidikan Toleransi Dalam Wajah Pembelajaran Sebagai Upaya Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Jurnal Penjamninan Mutu, 12–22.

Syamsu, F. D. (2017). Pengembangan Penuntun Praktikum Ipa Berbasis Inkuiri Terbimbing Untuk Siswa SMP Siswa Kelas VII Semester Genap. BIOnatural, 4(2), 13–27.

Wahyuni, S., & Citra, L. (2019). Peningkatan Hasil Belajar IPA melalui Model Pembelajaran Iqro’ dengan Berbantuan Media Video pada Siswa Kelas VII A SMP Negeri 2 Amali Kabupaten Bone. Jurnal Biology Teaching and Learning, 2(2), 124–133.

Wahid, A. (2018). Pentingnya Media Pembelajaran Dalam Meningkatkanprestasi Belajar. Abdul Wahid, 5(2), 1–11.




DOI: https://doi.org/10.24114/jpb.v12i2.51141

Article Metrics

Abstract view : 48 times
PDF - 19 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Editorial Office of Jurnal Pendidikan Biologi Review:
Program Studi Magister Pendidikan Biologi,
Gedung Pascasarjana Lantai 4, Universitas Negeri Medan,
JL. Willem Iskandar Pasar V, Medan Estate, Sumatera Utara, Indonesia, 20221
+62-813-7604-4565 (Call/SMS/WA)
E-mail: jurnalpendidikanbiologi.unimed@gmail.com
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Creative Commons License
Jurnal Pendidikan Biologi: Journal of Biology Education by Department of Biology Education, Program Pascasarjana, Universitas Negeri Medan. Dikelola oleh Jurnal Universitas Negeri Medan is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. p-ISSN (Print) 2086-2245 | e-ISSN (Online) 2502-3810