PENGEMBANGAN E-BOOKLET SISTEM PERNAPASAN MANUSIA SEBAGAI SUMBER BELAJAR SISWA SMA KELAS XI DI MAS AL-WASHLIYAH 12 PERBAUNGAN

Indah Rizka Apriliani, Dina Handayani

Abstract


The objective of this study is to assess the viability of an E-booklet on the human respiratory system by evaluating the opinions of subject matter experts, media experts, and learning experts. Additionally, the study aims to gauge the response of teachers and assess the effectiveness of student learning at MAS Al-Wasliyah 12 Perbaungan. The study was conducted at MAS Al-Wasliyah 12 Perbaungan. The study population consisted of all 49 students enrolled in class XI MIA at MAS Al-Wasliyah 12 Perbaungan. Sampling was conducted using a complete sampling approach. This study employs a kind of research and development (R&D) and utilizes qualitative descriptive analytical methods. The study used validation sheets, learning resource needs analysis questionnaires, answer questionnaires, and formative assessments as tools. The research findings indicate that the E-booklet learning resource on the Human Respiratory System is highly valid, as evidenced by the high percentage of validation results from media experts (very decent), material experts (very decent), and learning experts (very good). Students and instructors have provided positive comments on the e-booklet learning tools. The average proportion of student replies (strongly agree) and instructor responses (strongly agree) provides clear evidence.

Full Text:

PDF

References


Agusti, D., & Rahmah, E. (2019). Pembuatan Booklet Mitigasi Bencana Gempa Bumi Dan Tsunami Sebagai Media Informasi Bagi Masyarakat Kota Padang. Ilmu Informasi Perpustakaan dan Kearsipan, 8(1), 113-124.

Arifin,M.B.U, & Nurdyansyah. (2018). Buku Ajar Metodoogi Penelitian Pendidikan. Jawa Timur: Umsida Press.

Hanifah, H., Afrikani, T., & Yani, I. (2020). Pengembangan Media Ajar E-Booklet Materi Plantae Untuk Meningkatkan Hasi Belajar Bioogi Siswa. Journal Of Bioogy Education Research (JBER), 1 (1), 10-16.

Ibrahim,A., Alang, A.H., Madi, Baharuddin, Ahmad, M.A., & Darmawati. (2018). Metodoogi Penelitian. Makassar: Gunadarma Imu.

Lukman, H. S., Setiani, A., & Agustiani, N. (2023). Pengembangan instrumen tes kemampuan pemecahan masalah matematis berdasarkan teori krulik dan rudnick: Analisis validitas konten. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 7 (1), 326-339.

Mardapi, D. (2008). Teknik Penyusunan Instrumen Tes dan Non Tes. Yogyakarta : Mitra Cendikia Offset.

Masykhur, M. A., & Risnani, L. Y. (2020). Pengembangan dan Uji Kelayakan Game Edukasi Digitalsebagai Media Pembelajaran Bioogi Siswa SMA Kelas X Pada Materi Animalia. Bioedukasi (Jurnal Pendidikan Bioogi), 11 (2), 90-104.

Rahma, A.N., Noorhidayati, N., & Hardiansyah, H. (2022). Kelayakan dan Keterbacaan Bahan Ajar Konsep Sistem Pernapasan Kelas XI SMA Berbentuk Booklet Elektronik. JBES: Journal of Biology Education and Science, 2(1), 1-10.

Salsabilah, R., & Mulyanto, T. (2022). Efektivitas Penggunaan Media E-Booklet Terhadap Pengetahuan Keluarga Tentang Perawatan Lansia Dengan Tuberkulosis di Wilayah Kerja UPTD Puskesmas Bahagia Kabupaten Bekasi pada Tahun 2022. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(4), 459-472.

Siregar, E. H. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Smart Apps Creator Materi Osteichthyes pada Mahasiswa Bioogi 2021 Universitas Negeri Medan. BEST Journal (Bioogy Education, Sains and Technoogy), 6(1), 78-84.

Sukarelawan, M.I., Indratno, T.K., & Ayu S.M. (2024). N-Gain vs Stacking. Yogyakarta: Suryacahya

Sulistyowati, E., Omegawati, W.H., Sukoco, T., & Hidayah, S.N. (2014). Bioogi: untuk SMA/MA Kelas XI Peminatan Matematika dan Imu-Imu Alam. Klaten: PT Intan Pariwara.

Supriadi,S.(2017).Pemanfaatan Sumber Belajar Dalam Proses Pembelajaran. Lantanida Journal, 3 (2), 127-139.

Yanto, D. T. P. (2019). Praktikalitas media pembelajaran interaktif pada proses pembelajaran rangkaian listrik. INVOTEK: Jurnal Inovasi Vokasional dan Teknologi, 19(1), 75-82.

Yusuf, M., Mahrudin, M., & Irianti, R. (2023). Kajian Keanekaragaman Jenis Pohon di Tepian Sungai Tanipah Sebagai Bahan Ajar Berbentuk E-Booklet Pada Konsep Keanekaragaman Hayati Di SMA. JUPEIS: Jurnal Pendidikan dan Imu Sosial, 2(1), 92-104.


Article Metrics

Abstract view : 16 times
PDF - 8 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.