UPAYA PENINGKATAN MOTIVASI BELAJAR SISWA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN DI KELAS II SD NEGERI 060931 KECAMATAN AMPLAS TAHUN AJARAN 2017/2018

Rosdiana Manullang

Abstract


ABSTRACT

This research was conducted in three cycles consisting of four stages, namely planning (plan), action (act), observation (observe), and reflection (reflex). Student learning outcomes data netted by pretest and post test. Thus, looking at learning outcomes at initial observation, it appears that there is a significant increase in the percentage of students' learning outcomes from 50% (14 students) to 71.4% (20 students) in Cycle II, to 85.71% (25 people) students), to 96.42% (27 students). Based on the research results above the jigsaw method can increase student motivation, reduce boredom and boredom of students in learning and make students more active in learning.

Keywords: Christianity, Jigsaw Method

ABSTRAK

 

 

Penelitian ini dilaksanakan dengan tiga siklus yang terdiri dari empat tahapan yaitu perencanaan (plan), tindakan (act), pengamatan (observe), dan refleksi (reflek). Data hasil belajar siswa dijaring dengan pretest dan post test. Dengan demikian, melihat hasil belajar pada observasi awal, nampak adanya peningkatan persentase yang signifikan ketuntasan hasil belajar siswa dari 50%  (14 orang siswa) menjadi 71,4% (20 orang siswa) pada Siklus II, menjadi 85,71% (25 orang siswa), menjadi 96,42% (27 orang siswa). Berdasarkan hasil penelitian diatas metode jigsaw dapat meningkatkan motivasi belajar siswa, mengurangi kebosanan dan kejenuhan siswa dalam belajar dan membuat siswa lebih aktif dalam belajar.          

Kata Kunci : Agama Kristen, Metode Jigsaw

 


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/esjpgsd.v9i3.16373

Article Metrics

Abstract view : 189 times
PDF - 150 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License
Elementary School Journal PGSD FIP UNIMED is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.