“Caring” Snake & Ladder Learning Media Development For 2nd Year Students’ Competence In Reading Aloud At Mekarsari 03 Elementary School

Putri Asnes Miftahul Jannah, Grace Amialia Anfetonanda Neolaka

Abstract


This study aims to describe the results of the development of the "CARING" snake and ladder media for the ability to read loudly of second-grade students at Mekarsari 03 Elementary School. The method in this research is research and development (R&D) with the ADDIE model, which refers to five stages: analysis, design, development, implementation (implementations), and evaluation. The results of the study showed that the CARING snake and ladder media received a score of 72% from media experts, 78% from material experts, 95% from students, and 100% from teachers. Based on these results, the media was valid and very feasible for use to help grade 2 students' reading aloud skills at Mekarsari 03 Elementary School. 

Keywords: Snake & Ladder, learning media, reading aloud, elementary school


Full Text:

PDF

References


Alawiyah, Y., & Rukmi, A. S. (2021). Pengembangan Media Kartu Baca Berbasis Android Untuk Keterampilan Membaca Permulaan Siswa Kelas I Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(9).

Andriana, E., Rokmanah, S., & Qorina, M. (2022). Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Kelas 5 Melalui Permainan Susun Huruf. ESJ (Elementary School Journal), 12(3), 267-275. https://doi.org/10.24114/esjpgsd.v12i 3.39693

Apriliani, S. P., & Radia, E. H. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Buku Cerita Bergambar Untuk Meningkatkan Minat Membaca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 994–1003. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i 4.492

Fadlillah, M. (2016). Penanaman Nilai-nilai Karakter Pada Anak Usia Dini Melalui Permainan-permainan Edukatif. Prosiding Seminar Nasional Dan Call for Paper Ke-2 “Pengintegrasian Nilai Karakter Dalam Pembelajaran Kreatif Di Era Masyarakat Ekonomi ASEAN.” http://eprints.umpo.ac.id/id/eprint/2019

Faisal, M. (2017). Pengaruh Penerapan Metode Reading Aloud (Membaca Nyaring) Terhadap Keterampilan Membaca Peserta Didik Kelas II MI Madani Alauddin Paopao. Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.

Hanafi. (2017). Konsep Penelitian R&D Dalam Bidang Pendidikan. Jurnal Kajian Keislaman, 4(2), 129–150. http://www.aftanalisis.com

Kadir, A., & Asrohah, H. (2015). Pembelajaran Tematik (2nd ed.). RAJAGRAFINDO PERSADA.

Lufianah, I. (2018). Kolaborasi Permainan Ular Tangga Edukasi (UTE) dengan Media Kartu Baca untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Peserta Didik Kelas I SD Muhammadiyah 1 GKB Gresik. Universitas Muhammadiyah Gresik.

Maratussolihah, U. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Ular Tangga Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Materi Masalah Sosial Kelas Iv Sd Negeri Bobul. Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/80 79

Mardhatillah, & Trisdania, E. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Macromedia Flash Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Di SD Kelas II Negeri Paya Peunaga Kecamatan Meureubo. Bina Gogik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(1).

Marinda, L. (2020). Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget Dan Problematikanya Pada Anak Usia Sekolah Dasar. An-Nisa’: Journal of Gender Studies, 13(1), 116–152. https://doi.org/https://doi.org/10.3571 9/annisa.v13i1.26

Natsir, R., Khaerunnisa, & Atjo, S. E. P. (2022). Penggunaan Permainan Media Kartu Kata Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Nyaring Siswa Kelas II UPT SD Negeri 17 Binamu Kabupaten Jeneponto Using of Word Cara Media Games to Improve Reading Aloud Skills of Student in Class II UPT SD Negeri 17 Binamu at Jeneponto Regency. PINISI Journal of Education, 2(5), 24–35.

Nur’aini, E. (2017). Menumbuhkan Kebiasaan Membaca Buku Pelajaran melalui Media Ular Tangga. BRILIANT: Jurnal Riset Dan Konseptual, 2(4), 441–447. https://doi.org/10.28926/briliant

Rahim, F. (2017). Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar (F. Rahim, Ed.). Bumi Aksara.

Riduwan. (2013). Evaluasi Program Pembelajaran Panduan Praktisi Bagi Pendidiki dani Calon Pendidik. Pustaka Belajar.

Safithri, F., & Rukmi, A. S. (2021). Pengembangan Media Ular Tangga Untuk Keterampilan Membaca Teks Nonfiksi Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(9), 3345–3357.

Sari, K. D. W. (2020). Pengembangan Media Pop Up Book Berdasar Model Addie Pada Pembelajaran Membaca Permulaan Untuk Siswa Autis Kelas 1 Sekolah Dasar. Universitas Muhammadiyah Malang. http://eprints.umm.ac.id/id/eprint/641 59

Satrio, A., & Rini, T. P. W. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Gamification Pengenalan Lingkungan Lahan Basah Untuk Siswa Sekolah Dasar. ESJ (Elementary School Journal), 12(4), 386-396. https://doi.org/10.24114/esjpgsd.v12i 4.39591

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabet.

Tarigan. (2008). Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Angkasa.

Wahyuni, S., Surikno, H., Latifah, N., & Sayfullooh, I. A. (2022) Media Pembelajaran Inovatif Berbasis Komik Strip Berbalon Kata Tidak Lengkap Bagi Sekolah Dasar. ESJ (Elementary School Journal), 13(1), 121-135. https://doi.org/10.24114/esjpgsd.v13i 1.43766

Zahro, L. M., & Sukartiningsih, W. (2022). Pengembangan Media Komik Digital Berbasis Android Untuk Keterampilan Membaca Nyaring Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(7), 1425–1438.




DOI: https://doi.org/10.24114/esjpgsd.v13i4.50634

Article Metrics

Abstract view : 54 times
PDF - 26 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License
Elementary School Journal PGSD FIP UNIMED is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.