Effectiveness of PBL Learning Model with Letter Card Interactive Media Approach in Improving Reading Skills of Grade II Learners in Elementary School
Abstract
Keywords: Problem Based Learning, Letter Card, Reading Skills
Full Text:
PDFReferences
Ahmad, S., Aryanti, D., & Kurniawan, R. (2023). Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Pada Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 13(2), 213. https://doi.org/10.24114/esjpgsd.v13i2.46491
Alfrid Sentosa, & Norsandi, D. (2022). Model Pembelajaran Efektif Di Era New Normal. Jurnal Pendidikan, 23(2), 125–139. https://doi.org/10.52850/jpn.v23i2.7444
Andriana, E., Rokmanah, S., & Qorina, M. (2022). Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Kelas 5 Melalui Permainan Susun Huruf. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 12(3), 267. https://doi.org/10.24114/esjpgsd.v12i3.39693
Ardianti, R., Sujarwanto, E., & Surahman, E. (2022). Problem-based Learning: Apa dan Bagaimana. Diffraction, 3(1), 27–35. https://doi.org/10.37058/diffraction.v3i1.4416
Ariyanti, I., & Pradana, H. D. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Kartu Huruf Untuk Anak Didik Di Tk Bunga Bangsa Kecamatan Pakal Surabaya. ETJ (Educational Technology Journal) |, 3(1), 21–28. https://journal.unesa.ac.id/index.php/etj
Dhari, P. W., Anggraini, H., & Nasution, M. K. (2022). Peran Guru Kelas dalam Mengembangkan Keterampilan Berbahasa Siswa Kelas Rendah. Ta’dib: Jurnal Pemikiran Pendidikan, 12(1), 40–50.
Fadilah, F., Budiana, S., & Mirawati, M. (2023). Pengaruh Penerapan Model Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Subtema Benda Tunggal Dan Campuran. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 2721–2729. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.953
Hayanah, I. N., Nisa, G., Safitri, S. E., Caesharah, S. A., Isnaeni, W., & Ellianawati, E. (2019). Pengembangan Model Problem Based Learning Berbasis Strategi Scaffolding pada Pembelajaran Menentukan Ide Pokok. Elementary School Journal, 9(2), 142–152.
Hotimah, H. (2020). Penerapan Metode Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Kemampuan Bercerita Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Edukasi, 7(3), 5. https://doi.org/10.19184/jukasi.v7i3.21599
Manggalastawa, & Nugraha, Y. A. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbasis Etnomatematika. Jurnal Analisi Ilmu Pendidikan, 1(2), 16–22. https://repository.unej.ac.id/xmlui/handle/123456789/68413
Mardi, T. K., Sumedang, S., Barat, J., Ilmu, F., & Universitas, P. (2022). Penggunaan Media Kartu Huruf Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf di TK Mardi Santosa Sumedang Jawa Barat. 4(2), 95–103.
Mau, P. M. T., Indarti, T., & Subrata, H. (2022). Pengembangan media kartu huruf untuk meningkatkan kemampuan membaca permulaan pada siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8992–9006. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/3989
Novelita, N., Neviyarni, & Irdamurni. (2023). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Menggunakan Media Kartu Suku Kata Di Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 1633–1652. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.888
Olivia, S., & Komalasari, D. (2023). Studi deskriptif kemampuan membaca permulaan TK Tunas Bangsa Banyuurip Tuban. PAUD Teratai, 12(1), 1–7.
Paratiwi, T., & Ramadhan, Z. H. (2023). Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPAS Kelas V Sekolah Dasar. Journal of Education Action Research, 7(4), 603–610. https://doi.org/10.23887/jear.v7i4.69971
Poerwanti, J. I. S., Marmoah, S., & Syawaludin, A. (2022). The Effectiveness of Guided Inquiry Model and Problem-Based Learning on Critical Thinking Skills of Elementary School Students. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 55(3), 666–678. https://doi.org/10.23887/jpp.v55i3.50940
Rafika, N., & Madiun, U. P. (2020). Analisis kesulitan membaca permulaan pada siswa sekolah dasar. 2, 301–306.
Romero-González, M., Lavigne-Cerván, R., de León, M. S. M., Gamboa-Ternero, S., de Mier, R. J. R., & Romero-Pérez, J. F. (2021). Effects of a home literacy environment program on psychlinguistic variables in children from 6 to 8 years of age. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(6), 1–19. https://doi.org/10.3390/ijerph18063085
Salawati, J. B., & Suoth, L. (2020). Pengaruh Media Kartu Huruf Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan. International Journal of Elementary Education, 4(1), 100. https://doi.org/10.23887/ijee.v4i1.24383
Subli, S. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Dengan Media Kartu Huruf Pada Siswa Kelas 1 SD N 166/IX Tanjung Lanjut Kecamatan Sekernan Kabupaten Muaro Jambi. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 11(2), 323. https://doi.org/10.33087/dikdaya.v11i2.229
Sulaiman, Firani, K. S., & Wulandari, N. I. A. (2023). Analisis Minat Membaca Dan Menulis Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Problem Blesed Learning Pada Sekolah Dasar. 716.
Syamsuddin, R. (2021). Buku keterampilan berbahasa indonesia. Universitas Negeri Makassar, May, 64.
Tobing, S. O. L., Panjaitan, M., & Sitio, H. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Kartu Huruf Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Kelas 1 Pada Pembelajarantematik Tema 3 Subtema 2 Di Sd Negeri 091488 Bah Sampuran. PEDAGOGIKA: Jurnal Pedagogik Dan Dinamika Pendidikan, 10(2), 191–198. https://doi.org/10.30598/pedagogikavol10issue2page191-198
Ulfa, M. (2023). Penggunaan Media Kartu Huruf Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca. Penggunaan Media Kartu Huruf UNIVERSAL GRACE JOURNAL, 1(1), 102.
Utami, N. P., & Yanti, P. G. (2022). Pengaruh Program Literasi terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8388–8394. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3825
DOI: https://doi.org/10.24114/esjpgsd.v14i2.58286
Article Metrics
Abstract view : 69 timesPDF - 34 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Elementary School Journal PGSD FIP UNIMED is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.