Refleksi terhadap Penerapan Metode Ilmiah dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar: Studi Kasus di SDN 064966 Medan

Authors

  • Fenny Rizky Amelia Universitas Negeri Medan, Jl. William Iskandar Ps. V, Kenangan Baru, Kec. Percut Sei Tuan, Kabupaten Deli Serdang, Sumatera Utara 20221
  • Wafa Syakura Harahap Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Medan
  • Yola Adelina Naipospos Universitas Negeri Medan, Jl. William Iskandar Ps. V, Kenangan Baru, Kec. Percut Sei Tuan, Kabupaten Deli Serdang, Sumatera Utara 20221
  • Olga Griselda Tarigan Universitas Negeri Medan, Jl. William Iskandar Ps. V, Kenangan Baru, Kec. Percut Sei Tuan, Kabupaten Deli Serdang, Sumatera Utara 20221
  • Gabriel Depany Simanjorang Universitas Negeri Medan, Jl. William Iskandar Ps. V, Kenangan Baru, Kec. Percut Sei Tuan, Kabupaten Deli Serdang, Sumatera Utara 20221
  • Gracia Citra Lavenia Simanungkalit Universitas Negeri Medan, Jl. William Iskandar Ps. V, Kenangan Baru, Kec. Percut Sei Tuan, Kabupaten Deli Serdang, Sumatera Utara 20221

Abstract

This study aims to understand the implementation of the scientific method in Science (IPA) learning at SDN No. 064966 Medan. A qualitative approach was used to explore the meanings, perceptions, and experiences of teachers and students in the learning process. Observations and reflections revealed that the implementation of the scientific approach in the classroom still faces various challenges, such as limited facilities, time constraints, and teachers’ understanding that remains procedural. As a result, experimental activities and other scientific processes have not yet become prominent parts of the learning experience, thus the development of students' scientific attitudes still requires stronger support through in-depth training and innovative facilities. These findings highlight the importance of improving teaching strategies and enhancing teacher competencies to support more effective and contextual science learning based on the scientific method.

References

Achadah, A., & Fadil, M. (2020). Filsafat ilmu: Pertautan aktivitas ilmiah, metode ilmiah dan pengetahuan sistematis. Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 130–141.

Darmana, D., & Milasari, M. (2021). Filsafat ilmu dan pengembangan metode ilmiah. Jurnal Filsafat Indonesia, 4(3), 217–228.

Fembriani, F. (2022). Analisis implementasi pembelajaran IPA dan merdeka belajar di sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Kontekstual, 3(2), 100–106.

Indrawati, E. S., & Nurpatri, Y. (2022). Problematika pembelajaran IPA terpadu (kendala guru dalam pengajaran IPA terpadu). Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 226–234.

Rahman, F. (2017). Menimbang sejarah sebagai landasan kajian ilmiah: Sebuah wacana pemikiran dalam metode ilmiah. El-Banat: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam, 7(1), 128–137.

Rahmi, S. W. (2023). Struktur sains sebagai konsep metode ilmiah (pengajaran bagi anak usia dasar). PEMA: Jurnal Pendidikan dan Pengabdian kepada Masyarakat, 3(3), 81–89.

Rella Turella, D., & Ayunning Dyah, P. L. (2021). Modul bahan belajar: PGSD IPA pembelajaran 1 – Metode ilmiah, materi dan perubahannya. Modul Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan (PKB), PPG SD. Kemdikbud.

Subagyo, A., Ip, S., Kristian, I., Ip, S., & Kom, S. (2023). Metode penelitian kualitatif. CV. Aksara Global Akademia.

Warsiki, N. M. (2018). Implementasi metode eksperimen dalam meningkatkan prestasi belajar IPA. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 2(1).

Wedyawati, N., & Lisa, Y. (2019). Pembelajaran IPA di sekolah dasar. Deepublish.

Zuhaida, A., & Yustiana, Y. R. (2023). Tantangan guru dalam mengajar IPA: Studi kasus guru sekolah dasar. Paedagoria: Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan, 14(3), 226–231.

Published

2025-06-20

How to Cite

Amelia, F. R., Harahap, W. S., Naipospos, Y. A., Tarigan, O. G., Simanjorang, G. D., & Simanungkalit, G. C. L. (2025). Refleksi terhadap Penerapan Metode Ilmiah dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar: Studi Kasus di SDN 064966 Medan. EducanduM, 18(1), 80–87. Retrieved from https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/em/article/view/66267

Issue

Section

Articles