Hubungan Pola Asuh Orang Tua dan Disiplin Anak Usia 5-6 Tahun di TK Swasta Solo Fide

Rismawati Munthe

Abstract


This study aims to determine the relationship between parenting style and discipline for children aged 5-6 years in Solo Fide Private Kindergarten. The subjects in this study were 42 students of Solo Fide Private Kindergarten. The measuring instrument used in this study is the Likert scale which consists of 21 parenting items ( α = 0.803) and 14 discipline items ( α = 0.698). Data analysis using pearson product moment technique . Based on data analysis, the correlation value between parenting and discipline was obtained by the coefficient rxy = 0.694 with a significant level of 0.000. This shows that the research hypothesis is accepted, namely that there is a significant positive relationship between parenting style and student discipline in Solo Fide Private Kindergarten. Furthermore, seen from the calculation of the empirical mean of parenting is 64.67 and the empirical mean of discipline is 42.93. So it can be concluded that the students of Solo Fide Private Kindergarten are good.

Keywords


Parenting Style; Discipline

Full Text:

PDF

References


Ariesandi S, 2008. Rahasia Mendidik Anak Agar Sukses dan Bahagia. Jakarta: PT.Gramedia. Azwar, S, 2014, Reliabilitas dan Validitas, Yogyakarta, Yogyakarta: Putaka Pelajar

Dowshen Steven, 2009. Cerdas Menjalin Komunikasi Dengan Anak. Yogyakarta: Pionir Media.

Edward, D, 2006. Ketika Anak Sulit Diatur: Panduan Orang Tua Untuk Mengubah Masalah Perilaku Anak. Bandung: PT. Mirzan Utama.

Elsa Dwi Pramesti , dkk, 2016. Pengaruh Pola Asuh Otoriter Terhadap Kedisiplinan Anak Usia 4-6 Tahun. Jurnal PAUD Teratai. Volume 05 Nomor 03 Tahun 2016, 187-190. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya

Havigust.1997, Pengantar Psikologi I. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Khalsa, Nam S, 2008. Pengajaran Disiplin & Harga Diri: Strategi, Anekdot, Dan Pelajaran Efektif Untuk Keberhasilan Manajemen Kelas. Jakarta: PT Indeks.

Lubis, Zulkarnain, 2010, Penggunaan Statistik Dalam Penelitian Sosial, Medan; Perdana Publishing

Paul, Huck, 1991. Psikologi Populer: Mendidik Anak dengan Berhasil. Jakarta: Arcan. Rohinah M. Noor, 2012. Mengembangkan Karakter Anak Secara Efektif Di Sekolah Dan Di

Rumah. Yogyakarta: PT. Pustaka Insan Madani.

Septriati. (2012). Pola Asuh Orang Tua . Edisi Pertama. Jakarta: PT. Angkasa .

Shochib, Moh, 2010. Pola Asuh Orang Tua : Dalam Membantu Mengembangkan Disiplin Diri sebagai Pribadi yang Berkarakter. Jakarta: Rineka Cipta.

Sugiyono, 2011. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta Sunarti, dkk, 2005. Pola Pengasuhan Anak Secara Tradisional. Jakarta: Depdikbud.

Sylvia, Rimm, 2003. Mendidik dan Menerapkan Disiplin Pada Anak Prasekolah. Jakarta: Gramedia.

Tembong, P, 2003. Pola Pengasuhan Ideal. Jakarta: Alex Media.

Yulfiani, Resti, dkk. 2016. Hubungan Pola Asuh Orangtua Dengan Disiplin Anak Di Tk Negeri Kecamatan Sungai Raya, Jurnal PAUD 2016. Pontianak: Universitas Tanjung Pura.

Yuniati. 2003. Pola asuh orang tua. Jakarta: Rineka Cipta.

Wantah, Maria, 2005. Pengembangan Disiplin Dan Pembentukan Moral Pada Anak Usia Dini. Jakarta: Depdiknas.




DOI: https://doi.org/10.24114/icp.v3i2.50263

Article Metrics

Abstract view : 94 times
PDF - 115 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

PSIKOLOGI PENDIDIKAN DAN BIMBINGAN

Jl. Willem Iskandar Pasar V Medan Estate, Sumatera Utara. Universitas Negeri Medan, Fakultas Ilmu Pendidikan, Gedung 72 Lantai 2

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.