Improving Student Social Interaction Through Group Counseling Using the Rational Emotive Behavior Therapy Approach

Authors

  • ahmad ali habibi sitompul habibi Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.24114/icp.v5i2.65960

Keywords:

Rational Emotive Behavior Therapy, Group Counseling, Social Interaction, Students

Abstract

This study aims to improve students' social interaction through group counseling using the Rational Emotive Behavior Therapy (REBT) approach. This study uses the Classroom Action Research method, which is carried out in two cycles, each consisting of the planning, implementation, observation, and reflection stages. The research subjects were students at SMP Negeri 5 Percut Sei Tuan who exhibited low levels of social interaction, such as reluctance to communicate, difficulty collaborating, and limitations in self-expression. Data were analyzed using percentage formulas and qualitative descriptions. The results of the study showed an improvement in students' social interaction skills after participating in two cycles of group counseling. Students became more confident, open in expressing their feelings, and active in discussions and group cooperation. These findings indicate that the REBT approach is effective when applied in group counseling to support positive behavioral change and improve students' social interaction in the school environment.

References

Corey, G. (2020). Theory and practice of counseling and psychotherapy (10th ed.). Cengage Learning.

Nursalim, M. (2018). Penerapan Rational Emotive Behavior Therapy (REBT) dalam mengatasi kecemasan siswa menghadapi ujian. Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam, 8(2), 112–120. https://doi.org/10.24042/bki.v8i2.2517

Putri, D. R., & Wahyuni, S. (2021). Interaksi sosial siswa SMP dalam konteks pembelajaran daring dan tatap muka terbatas. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Konseling, 7(1), 45–52. https://doi.org/10.26858/jppk.v7i1.19221

Rahayu, A. S., & Mulyadi, S. (2020). Efektivitas pendekatan Rational Emotive Behavior Therapy untuk meningkatkan penyesuaian sosial siswa. Guidance and Counseling Journal, 9(2), 78–85. https://doi.org/10.24127/gcj.v9i2.3112

Walgito, B. (2021). Bimbingan dan konseling kelompok: Teori dan praktik. Yogyakarta: Andi.

Sari, N. P., & Agustiani, H. (2020). Efektivitas bimbingan kelompok dengan pendekatan REBT untuk meningkatkan self-esteem siswa. Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia, 5(2), 89–98.

Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2018). Self-confidence siswa dalam interaksi sosial di sekolah. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Konseling, 4(1), 34–40.

Purwanto, N. A., & Lestari, A. (2019). Pengaruh REBT terhadap penurunan kecemasan sosial siswa SMP. Jurnal Psikopedagogia, 8(1), 13–20.

Solehah, L., & Fauziah, D. N. (2022). Pengaruh layanan bimbingan kelompok terhadap kemampuan interaksi sosial siswa. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(2), 155–163.

Putri, D. F., & Nasution, F. N. (2021). Pendekatan Rational Emotive Behavior Therapy dalam mengurangi pikiran negatif siswa. Jurnal Konseling Aktual, 7(1), 21–30.

Safitri, R., & Rahmawati, I. (2023). Strategi konselor dalam meningkatkan keterampilan sosial peserta didik. Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam, 14(1), 45–53.

Hidayati, S., & Nursalim, M. (2020). Efektivitas layanan bimbingan kelompok dalam meningkatkan kemampuan komunikasi interpersonal. Jurnal BK UNESA, 10(1), 1–9.

Tandy, T. Q. T. (2023). Interaksi Masyarakat Terhadap Pasien Sembuh Corona Virus Disease (Covid-19) Di Kota Banda Aceh (Doctoral dissertation, UIN Ar-Raniry Fakultas Dakwah dan Komunikasi).

Hapsyah, D. R., Handayani, R., Marjo, H. K., & Hanim, W. (2019). Bimbingan Kelompok Dengan Pendekatan Rational Emotive Behavior Theraphy (Rebt) Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar. Jurnal Selaras: Kajian Bimbingan Dan Konseling Serta Psikologi Pendidikan, 2(1), 23 33.

Dharmayanti, P. A., Septiarini, N. I., Santiari, G. A. N. S. I., Gunawan, P. A., & Arisanti, N. K. D. (2023). Layanan Bimbingan Konseling Teman Sebaya Berbasis Rumah Literasi Untuk Meningkatkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar (Optimalilasi Gerakan Literasi Sekolah). PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Dharmayanti, Putu Ari, Nyoman Intan Septiarini, Gusti Ayu Nyoman Sri Indra Santiari, Putu Audita Gunawan, and Ni Ketut Dwi Arisanti. Layanan Bimbingan Konseling Teman Sebaya Berbasis Rumah Literasi Untuk Meningkatkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar (Optimalilasi Gerakan Literasi Sekolah). PT. Sonpedia Publishing Indonesia, 2023.

Andriani, Fifin. "Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok Terhadap Kemampuan Komunikasi Antarpribadi Siswa Kelas X di SMA IT Daar Al Ulum Kisaran." PhD diss., Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, 2019.

Andriani, F. (2019). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok Terhadap Kemampuan Komunikasi Antarpribadi Siswa Kelas X di SMA IT Daar Al Ulum Kisaran (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara).

Agustin, D., Sumarwiyah, S., & Sucipto, S. (2020). Peningkatan sikap optimisme anak panti asuhan melalui layanan bimbingan kelompok dengan teknik simulasi. Jurnal Prakarsa Paedagogia.

Alfiah, N., Maskhur, M., Subhi, M. R., & Muslih, M. (2022). Group Guidance Using Rational Emotive Behavior Therapy Approach to Reduce Verbal Bullying. Pamomong Journal of Islamic Educational Counseling, 3(1), 50–61. https://doi.org/10.18326/pamomong.v3i1.50-61

Erismon, E., & Karneli, Y. (2021). Efektivitas Pendekatan Rational Emotive Behavior Therapy Untuk Mengatasi Perilaku Bullying Siswa. Jurnal Educatio Jurnal Pendidikan Indonesia, 7(1), 1. https://doi.org/10.29210/120212694

Hapsyah, D. R., Handayani, R., Marjo, H. K., & Hanim, W. (2019). Bimbingan Kelompok Dengan Pendekatan Rational Emotive Behavior Theraphy (Rebt) Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar. Jurnal Selaras Kajian Bimbingan Dan Konseling Serta Psikologi Pendidikan, 2(1), 23–33. https://doi.org/10.33541/sel.v2i1.1002

Melamita, A., & Syukur, Y. (2022). Efektifitas Pendekatan Rational Emotive Behavior Therapy Untuk Mengatasi Tendensi Perilaku Self Injury Siswa. Jpgi (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 7(1), 162. https://doi.org/10.29210/022045jpgi0005

Mustika, S., Karneli, Y., & Netrawati. (2022). Pendekatan Rational Emotive Behavior Therapy (Rebt) Untuk Mengatasi Self Image Negatif Pada Remaja : Studi LIBRARY RESEARCH. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sosial, 1(4), 442–451. https://doi.org/10.58540/jipsi.v1i4.92

Nurmalia, T., Choirunnisa, D., Hanim, W., & Marjo, H. K. (2020). Self Efficacy Dengan Menggunakan Pendekatan Rational Emotive Behavior Therapy (REBT) Dalam Konseling Kelompok Pada Peserta Didik Sma. Visipena Journal, 11(2), 404–415. https://doi.org/10.46244/visipena.v11i2.1298

Purwaningsih, S. (2019). Penyesuaian Diri Siswa Melalui Layanan Konseling Kelompok Dengan Pendekatan Rational Emotive Behavior Therapy Di Sekolah. Ijip Indonesian Journal of Islamic Psychology, 1(1), 1–18. https://doi.org/10.18326/ijip.v1i1.1-18

Tamamiyah, L. (2024). Konseling Kelompok Dengan Pendekatan Rational Emotive Behavior Therapy. Jurnal Pendidikan Indonesia, 4(8), 804–812. https://doi.org/10.59141/japendi.v4i8.2662

Downloads

Published

2025-06-30

How to Cite

habibi, ahmad ali habibi sitompul. (2025). Improving Student Social Interaction Through Group Counseling Using the Rational Emotive Behavior Therapy Approach. INDONESIAN COUNSELING AND PSYCHOLOGY, 5(2), 388–395. https://doi.org/10.24114/icp.v5i2.65960

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.