STRATEGI COOPERATIVE SCRIPT PADA MATERI PEMBELAJARAN TARI PELIPUR LARA (LAGU ANAK KALA) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DI SMA N 1 PADANG TUALANG

Maya - Sofia, Martozet - Martozet

Abstract


ABSTRACT

 

This study aims to determine the cooperative script strategy in pelipur lara dance learning (children's songs) in an effort to improve student learning outcomes in Padang Tualang N 1 High School. The author uses the quasi experimental design model design that is pretest-postest group design in the process. The research instrument used was objective tests in the form of multiple choices totaling 20 questions that had been tested item item validation. From the results of the study, the experimental class obtained an average pretest value of 31.40 and posttest was 80.93. While the value of the pretest average for the control class is 29.37 and the posttest average value is 71.87. Increasing student learning outcomes given learning with cooperative script strategy is 78% while increasing student learning outcomes are taught without using the Cooperative Script strategy that is 57%. Data obtained by t test analysis are (0.024 <0.05) and tcount> t table (2.308> 1.692), Ho is rejected and Ha is accepted, namely learning outcomes using cooperative script strategies higher than student learning outcomes without using cooperative script.           .

Keywords: Cooperative Script Strategy, learning outcomes, Pelipur Lara Dance learning (anak kala song)

 


ABSTRAK

 

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui strategi cooperative script pada pembelajaran tari Pelipur Lara (lagu anak kala) dalam upaya meningkatkan hasil belajar siswa di SMA N 1 Padang Tualang. Penulis menggunakan rancangan penelitian model quasi experimental design yaitu pretest-postest group design pada proses. Instrumen penelitian yang digunakan adalah tes objektif dalam bentuk pilihan berganda berjumlah 20 soal yang sudah diujii validasi butir item. Dari hasil penelitian, untuk kelas eksperimen diperoleh nilai rata-rata pretest sebesar 31,40 dan posttest adalah 80,93. Sedangkan nilai rata-rata pretest untuk kelas kontrol sebesar 29,37 dan nilai rata-rata posttest sebesar 71,87. Peningkatan hasil belajar siswa yang diberikan pembelajaran dengan strategi cooperative script yaitu 78% sedangkan peningkatan hasil belajar siswa yang diajarkan tanpa menggunakan strategi cooperative script yaitu 57%. Data yang diperoleh dengan analisis uji t yaitu (0,024<0,05) dan thitung > ttabel (2,308 > 1,692), Ho ditolak dan Ha diterima yaitu hasil belajar dengan menggunakan strategi cooperative script lebih tinggi dibandingkan dengan hasil belajar siswa yang tanpa menggunakan cooperative script.

 

Kata kunci: Strategi Cooperative Script, hasil belajar, pembelajaran tari Pelipur Lara (lagu Anak Kala)

 


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/senitari.v8i2.14998

Article Metrics

Abstract view : 26 times
PDF - 13 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.