PENERAPAN PEMBELAJARAN TARI SALSA MELALUI MEDIA AUDIO VISUAL UNTUK MENINGKATKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DI SMA NEGERI 6 MEDAN

Triani - Syahrial, Inggit - Prastiawan

Abstract


ABSTRACT, This study aims to describe the application of the learning salsa dance through audio visual media to improve student learning outcomes at SMA Negeri 6 Medan. The theory used in this research is the theory of application using Ali theory 2007, experimental theory using Roestiyah theory 2001, and learning outcomes using Purwanto theory 2009. The method used in this research is desccriptive quantitative. The population in this study were 139 students in class XII and the sample in this study was class XII- MIA-2, totaling 30 students.The result showed that the application of salsa dance learning through audio-visual media was very effective because students became more active,enthusiastic and could improve student learning outcomes.Increasing student learning outcomes becomes more active with the presence of audio-visual learning media which contains foreign dance material.In the audio visual media, there is an explanation of dancers. The results of the mean value at the pretest are 38.83 and the postest 90. From the distribution list t for 0 =0,05 the price of tcount> t table dance (1.723> 1.699). So it can concluced that Ha accepted an increase in learning outcomes in salsa dance material through audio visual media.

                                                                      
Keywords:
Application, Audio Visual Media, Learning Outcomes

 

 


ABSTRAK, Penelitian in bertujuan untuk mendeskripsikan penerapan pembelajaran tari salsa melalui media audio visual untuk meningkatkan hasil belajar siswa di SMA Negeri 6 Medan. Teori yang digunakan dalam penelitian ini adalah teori Ali 2007,teori eksperimen menggunakan teori Roestiyah 2001, dan hasil belajar menggunakan teori Purwanto 2009. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah deskriptif kuantitatif. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas XII yang berjumlah 139 siswa dan sampel pada penelitian ini adalah kelas XII-MIA-2 yang berjumlah 30 siswa. Hasil penelitian menunjukan bahwa penerapan pembelajaran tari salsa melalui media audio visual sangat efektif karena siswa menjadi lebih aktif, semangat serta dapat meningkatkan hasil belajar siswa. Peningkatan hasil belajar siswa menjadi lebih aktif dengan adanya media pembelajaran audio visual yang berisikan tentang materi tari mancanegara. Di dalam media audio visual tersebut terdapat penjelasan gerak tari berdasarkan elemen ruang, waktu, dan tenaga ditambah dengan gambar penari. Hasil nilai rata-rata pada pretest yaitu 38,83 dan postest 90. Dari daftar distribusi t untuk 0 = 0,05 harga hitung > tabel (1,723 > 1,699). Maka dapat disimpulkan bahwa Ha diterima adanya peningkatan hasil belajar dalam materi tari salsa melalui media audio visual.

Kata Kunci : Penerapan, Media Audio Visual, Hasil Belajar


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/senitari.v10i1.24706

Article Metrics

Abstract view : 205 times
PDF - 128 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Triani - Syahrial, Inggit - Prastiawan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.