PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN COURSE REVIEW HORAY TARI NO TATEMA MBOLA MELALUI MEDIA KARTU POS UNTUK MENINGKATKAN EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN DI SMP DARUSSALAM MEDAN

Rina Devi Yanti Siregar, Tuti - Rahayu

Abstract


ABSTRACT, This study aims to describe the application of the Course Review Horay learning model in the dance appreciation learning no tatema mbola through postcard media to the effectiveness of student learning in Medan Darussalam Middle School. The theory used in this research is the theory of Course Review Horay models from Imas Kurniasih and Berlin Sani 2016, and the theory of postcard learning media Rudi Susilana and Cepi Riyana 2017. The method used in this study is quantitative descriptive. The population in this study was class VII students, amounting to 139 students and the sample in this study was class VII-2, amounting to 30 students. The results showed that the application of the Course Review Horay learning model was very effective because students became more active, enthusiastic and could increase effectiveness in the learning process. Increasing the effectiveness of student learning becomes more effective with the Course Review Horay learning model through postcard media that contains the no tatema mbola dance material. In the postcard there is an explanation of dance movements based on elements of space, time, and energy coupled with pictures of dancers. The application of the Course Review Horay learning model through the postcard media of each group is guided to compete faster in answering questions given by the teacher. The group that succeeds in answering correctly, then the group sings "horay" and gets a score. The results of the average value on the pretest are 38.83 and 90 posttest. From the list of distribution of t for α = 0.05 tcount> t table (1.723> 1.699). Then it can be concluded that Ha is accepted to be an increase in the effectiveness of learning in dance material no tatema mbola through the Course Review Horay model through postcard media.

 

Keywords: Implementation, Model Course Review Horay, Postcard media,

Effectiveness of Learning

 

 

ABSTRAK, Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan penerapan model pembelajaran Course Review Horay pada pembelajaran apresiasi tari no tatema mbola melalui media kartu pos terhadap efektivitas belajar siswa di SMP Darussalam Medan. Teori yang digunakan dalam penelitian ini adalah teori model Course Review Horay dari Imas Kurniasih dan Berlin Sani 2016, dan teori media pembelajaran kartu pos Rudi Susilana dan Cepi Riyana 2017. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah deskriptif kuantitatif. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas VII yang berjumlah 139 siswa dan sampel pada penelitian ini adalah kelas VII-2 yang berjumlah 30 siswa. Hasil penelitian menunjukan bahwa penerapan model pembelajaran Course Review Horay sangat efektif karena siswa menjadi lebih aktif, semangat serta dapat meningkatkan efektivitas dalam proses pembelajaran. Peningkatan efektivitas pembelajaran siswa menjadi lebih efektif dengan adanya model pembelajaran Course Review Horay melalui media kartu pos yang berisikan tentang materi tari no tatema mbola. Di dalam kartu pos tersebut terdapat penjelasan gerak tari berdasarkan elemen ruang, waktu, dan tenaga ditambah dengan gambar penari. Penerapan model pembelajaran Course Review Horay melalui media kartu pos masing-masing kelompok dituntun untuk berlomba lebih cepat dalam menjawab pertanyaan yang di berikan guru. Kelompok yang berhasil menjawab benar, maka kelompok tersebut menyanyikan yel-yel “horay” dan mendapatkan skor nilai. Hasil nilai rata-rata pada pretest yaitu 38,83 dan postest 90. Dari daftar distribusi t untuk α = 0,05 harga thitung > ttabel (1,723 > 1,699). Maka dapat disimpulkan bahwa Ha diterima adanya peningkatan efektivitas pembelajaran dalam materi tari no tatema mbola melalui model Course Review Horay melalui media kartu pos.

Kata Kunci: Penerapan, Model Course Review Horay, Media kartu pos,

    Efektivitas Pembelajaran


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/senitari.v10i1.24707

Article Metrics

Abstract view : 182 times
PDF - 100 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Rina Devi Yanti Siregar, Tuti - Rahayu

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.