MODEL PEMBELAJARAN QUANTUM TEACHING TIPE TANDUR PADA PEMBELAJARAN TARI MELAYU UNTUK MENINGKATKAN KREATIFITAS SISWA KELAS VII DI SMP SWASTA KUALUH AEKKANOPAN

Halimatu - Sakdiah, Iskandar - Muda

Abstract


ABSTRACT-This study aims to describe the type of Quantum Teaching learning model in Malay dance learning for Kualuh Aekkanopan Private Middle School students. This research uses Saiman's theory which is applied based on barren (Grow, Natural, Name, Demonstrate, Repeat, and Celebrate). The method used is a quantitative method involving 25 students of class VII1 in Kualuh Private Middle School as a sample. This study uses two assessment instruments, namely the assessment of creativity and the assessment of the Tandur type Quantum Teaching. Based on the results of the study it was obtained that, with the existence of the Quantum Teaching learning model this type of learning can foster students' interest in learning dance and can provide insight into creating new dance creations. Before conducting this research, member pre-test researchers to determine the ability of students, so that the average value of the class is 61.2908. Next, the researcher gave a post test using a straightforward type Quantum Teaching learning model, while what was done to get the post test score required 3x meetings, the first meeting applied with growth and natural, second applied by name and demonstration, the third applied repeat and celebrate. The data from post test obtained a class average of 81.5022. From the calculation of the hypothesis test conducted, it is obtained thitung = 13.41 real level α = 0.05 and ttable = 1.67722, meaning that tcount> ttabe l (13.41> 1.67722) means that there is a very significant increase. Thus it can be concluded that given the Tandur type Quantum Teaching learning model can improve students' abilities.

 

 

Keyword : Learning Model Quantum Teaching Tips, Creativity, Learning Dance

  

 

ABSTRAK-Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan model pembelajaran Quantum Teaching tipe tandur pada pembelajaran tari Melayu untuk siswa SMP Swasta Kualuh Aekkanopan. Penelitian ini menggunakan teori Saiman yang diaplikasi  berasaskan tandur (Tumbuhkan, Alami, Namai, Demonstrasikan, Ulangi, dan Rayakan). Metode yang digunakan adalah metode kuantitatif dengan melibatkan 25 siswa kelas VII1 di SMP Swasta Kualuh sebagai sampel. Penelitian ini menggunakan dua instrument penilaian yaitu penilaian kreativitas dan penilian Quantum Teaching tipe Tandur. Berdasarkan hasil penelitian diperoleh bahwa, dengan adanya model pembelajaran Quantum Teaching tipe tandur ini dapat menumbuhkan minat siswa dalam belajar tari dan dapat memberikan wawasan dalam membuat tarian kreasi baru. Sebelum melakukan penelitian ini, peneliti member pre test untuk mengetahui kemampuan peserta didik, sehingga diperoleh nilai rata-rata kelas yaitu 61,2908. Selanjutnya peneliti memberi post test dengan menggunakan model pembelajaran Quantum Teaching tipe tandur, adapun yang dilakukan untuk mendapatkan nilai post test membutuhkan 3x pertemuan,  pertemuan pertama mengaplikasikan dengan tumbuhkan dan alami, kedua mengaplikasikan dengan namai dan demontrasikan, ketiga mengaplikaskan dengan ulangi dan rayakan. Data hasil post test memperoleh rata-rata kelas yaitu 81,5022.  Dari perhitungan uji hipotesis yang dilakukan diperoleh thitung = 13,41taraf nyata α = 0,05 dan ttabel = 1,67722, berarti thitung>ttabe l(13,41> 1,67722) artinya bahwa ada peningkatan yang sangat signifikan.  Dengan demikian dapat diambil kesimpulan bahwa dengan diberikan model pembelajaran Quantum Teaching tipe Tandur dapat meningkatkan kemampuan siswa.

 

Kata kunci : Model Pembelajaran, Quantum Teaching tipe tandur, Kreativitas, Pembelajaran Tari


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/senitari.v10i1.24715

Article Metrics

Abstract view : 104 times
PDF - 76 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Halimatu - Sakdiah, Iskandar - Muda

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.