DESAIN EVALUASI PEMBELAJARAN TARI SAPU TANGAN PESISIR SIBOLGA BERBASIS HOTS MELALUI WEBSITE MENTIMETER BAGI SISWA/I SEKOLAH MENENGAH ATAS

Ridha - Febrianti

Abstract


ABSTRACT - This study aims to describe the stages and produce an evaluation design of the HOTS-based Sibolga Sapu Tangan Dance learning through the Mentimeter Website for High School students. Theories used in the research topic are design theory, learning evaluation, HOTS (Higher Order Thinking Skill) and the Mentimeter Website. The method used is the research model of the Research and Development (R&D) development according to Sugiyono. The population in this study were all students of class X SMA Eria Medan. The product trial uses 5 students and the usage test uses 15 students of Eria Medan Private High School. Qualitative data collection techniques include observation, interviews, documentation and study of literature and quantitative include research instruments that use questionnaires for the validation of material experts, media, product trials, and usage tests. The study was conducted at Eria Medan Private High School conducted in August 2019 to October 2019. This study used a Likert scale to calculate the overall average in the data analysis. The results of the study note that there are 8 stages in designing evaluation of HOTS-based Sibolga Sapu Tangan Dance learning through the Mentimeter Website for High School students consisting of (1) Potential and problems, (2) Gathering information, (3) Design products, (4) Design validation, (5) Design improvements, (6) Product trials, (7) Product revisions, and (8) Usage tests. In the design validation phase, it involves 1 material expert validator and 1 media expert validator. This design got a score of 4.0 with a good category from the material expert validation test, a score of 4.7 with an excellent category from the media expert validation test, a score of 4.6 with an excellent category from the product trial, and a score of 4.4 with the category very good from the usage test. The score proves that the design of this learning evaluation is very good and feasible to be applied, used or used in the learning process of Culture and Art especially in the Class X High School Dance. This learning evaluation design was made in the form of HOTS-based questions that were posted on the Mentimeter website and used with the internet network.

 

Keywords: Design, Evaluation, Sibolga Sapu Tangan Dance Learning, HOTS, Mentimeter Website.

 

ABSTRAK - Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan tahapan dan menghasilkan desain evaluasi pembelajaran Tari Sapu Tangan Pesisir Sibolga berbasis HOTS melalui Website Mentimeter bagi siswa/i Sekolah Menengah Atas (SMA). Teori-teori yang digunakan dalam topik penelitian yaitu teori desain, evaluasi pembelajaran, HOTS (Higher Order Thinking Skill) dan  Website Mentimeter. Metode yang digunakan adalah metode penelitian model pengembangan  Research and Development (R&D) menurut Sugiyono. Populasi pada penelitian adalah seluruh siswa/i kelas X SMA Swasta Eria Medan. Untuk uji coba produk menggunakan 5 orang siswa/i dan uji pemakaian menggunakan 15 orang siswa/i SMA Swasta Eria Medan. Teknik pengumpulan data kualitatif meliputi observasi, wawancara, dokumentasi dan studi kepustakaan dan kuantitatif meliputi instrumen penelitian yang menggunakan angket untuk validasi ahli materi, media, uji coba produk, dan uji pemakaian. Penelitian dilaksanakan di SMA Swasta Eria Medan yang dilakukan pada Agustus 2019 hingga Oktober 2019. Penelitian ini memakai skala likert untuk menghitung rata-rata keseluruhan pada analisis data. Hasil penelitian diketahui bahwa ada 8 tahapan dalam mendesain evaluasi pembelajaran Tari Sapu Tangan Pesisir Sibolga berbasis HOTS melalui Website Mentimeter bagi siswa/i Sekolah Menengah Atas (SMA) terdiri

dari (1) Potensi dan masalah, (2) Mengumpulkan informasi, (3)Desain produk, (4) Validasi desain, (5) Perbaikan desain, (6) Uji coba produk, (7) Revisi produk, dan (8) Uji pemakaian. Pada tahap Validasi desain melibatkan 1 validator ahli materi dan 1 validator ahli media. Desain ini mendapat skor 4,0 dengan kategori baik dari uji validasi ahli materi, skor 4,7 dengan kategori sangat baik dari uji validasi ahli media, skor 4,6 dengan kategori sangat baik dari uji coba produk, dan skor 4,4 dengan kategori sangat baik dari uji pemakaian. Skor tersebut membuktikan bahwa desain evaluasi pembelajaran ini sangat baik dan layak untuk diterapkan, digunakan atau dipakai dalam proses pembelajaran Seni Budaya khususnya bidang Seni Tari Kelas X SMA. Desain evaluasi pembelajaran ini dibuat dalam bentuk soal berbasis HOTS yang dimasukkan ke dalam website Mentimeter serta digunakan dengan jaringan internet.

Kata kunci : Desain, Evaluasi,  Pembelajaran Tari Sapu Tangan Pesisir Sibolga, HOTS, Website Mentimeter.


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/senitari.v10i2.28849

Article Metrics

Abstract view : 255 times
PDF - 214 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Ridha - Febrianti

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.