PEMBELAJARAN SENI TARI DENGAN MENGGUNAKAN MODEL CORE UPAYA MENINGKATKAN KREATIVITAS SISWA DI SMK SWASTA MANDIRI

Ella Pratiwi Sitorus

Abstract


Abstract - This study aims to describe the application of learning dance with the CORE model (Connecting, Organizing, Reflecting, Extending) with the material of Anak Kala Dance, to increase the creativity of class X TKJ-5 students at SMK Swasta Mandiri. The theory used is the theory of the CORE learning model (Connecting, Organizing, Reflecting, Extending) by Chmbliss and Calfee. The teacher provides the Kala Child Dance material which is given to students as learning material for students. Students are divided into selected groups heterogeneously. The teacher divides into 3 groups consisting of 4 people. The population in this study were students of class X TKJ SMK Swasta Mandiri with a total of 31 students, the sampling in this study were students of class X TKJ-5 SMK Swasta Mandiri, Deli Serdang Regency, amounting to 12 people due to the Covid-19 pandemic. Learning is contained in KD 3.1 material understanding concepts, techniques, procedures in the various movements of traditional dance 4.1 Demonstrating traditional dance movements based on concepts, techniques, and procedures according to the count / beat. The methodology in this study was carried out by direct observation, literature study from books / previous researchers, documentation of the data obtained, and carrying out tests to determine the results. After analyzing systematically using quantitative descriptive analysis methods. The results of this study indicate that: 1) the overall results of the students reached an average of 73.66 with a percentage of 3%. 2) the increase in student creativity from an average of 65.25 (pre test) to 84.41 (post test) increased by 30%. 6737), so that the research hypothesis is accepted.

 

Keywords: Creativity, CORE Learning Model, Anak Kala Dance.

                              

 

Abstrak- Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan penerapan pembelajaran seni tari dengan model CORE (Connecting, Organizing, Reflecting, Extending) dengan materi Tari Anak Kala, untuk meningkatkan kreativitas siswa kelas X TKJ-5 di SMK Swasta Mandiri. Teori yang digunakan yaitu teori model pembelajaran CORE (Connecting,Organizing,Reflecting,Extending)oleh Chmbliss Dan Calfee. Guru memberikan materi Tari Anak Kala yang diberikan kepada siswa sebagai bahan pembelajaran bagi siswa. Siswa dibagi dalam kelompok-kelompok yang dipilih secara heterogen. Guru membagikan kedalam 3 kelompok yang terdiri dari 4 orang. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas X TKJ SMK Swasta Mandiri dengan siswa berjumlah 31, pengambilan sampel dalam penelitian ini adalah siswa kelas X TKJ-5 SMK Swasta Mandiri, Kabupaten Deli Serdang yang berjumlah 12 orang dikarenakan pandemi Covid-19. Pembelajaran terdapat dalam materi KD 3.1 memahami konsep,teknik,prosedur dalam ragam gerak tari tradisi 4.1 Meragakan gerak tari tradisional berdasarkan konsep, teknik, dan prosedur sesuai dengan hitungan/ketukan. Metodologi dalam penelitian ini dilakukan dengan cara observasi langsung, studi kepustakaan dari buku/peneliti sebelumnya, dokumentasi dari data yang didapat, dan melaksanakan tes untuk mengetahui hasil. Setelah menganalisis secara sistematis dengan menggunakan metode analisis deskriptif kuantitatif. Hasil penelitian ini menunjukkan  bahwa : 1) hasil keseluruhan siswa mencapai rata rata 73,66 dengan persentase 3%. 2) meningkatnya kreativitas siswa dari rata-rata 65,25(pre test) menjadi 84,41 (post test) meningkat sebanyak 30% Hasil praktek diperoleh dari analisis uji t berpasangan yang menunjukkan bahwa thitung > ttabel yaitu (14,8 > 1,6737), sehingga hipotesis penelitian di terima.

 

Kata Kunci: Kreativitas, Model Pembelajaran CORE, Tari Anak Kala.

               


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/senitari.v11i1.31088

Article Metrics

Abstract view : 176 times
PDF - 121 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Ella Pratiwi Sitorus

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.