TARI BALEGA DI TANAH MANANG KARYA SUSAS RITA LORAVIANTI DALAM KAJIAN DRAMATURGI TARI
Abstract
Balega di Tanah Manang is an attempt to express the situation and condition of Minangkabau society in a matrilineal setting. This study discusses the practice of dance dramaturgy in the creation of Balega di Tanah Manang by Susas Rita Loravianti. The work of creation through the birth of dramaturgical forms and concepts seen in dramaturgical practice. The pattern of work in the creation process through the views of the choreographer and dramaturg in their work. The practice of dialogue between the choreographer and dramaturg is carried out. The research method uses a dramaturgical approach, which is an approach that focuses on the circle of work patterns carried out in the creative process of dance creation and production by dramaturg and a choreographic approach in seeing the form of the work by the choreographer.
Keywords: balega di tanah manang, dramaturgy.
Abstrak
Tari Balega di Tanah Manang merupakan upaya mengekspresikan situasi dan kondisi masyarakat Minangkabau dalam tatanan matrilinial Penelitian ini membahas praktik dramaturgi tari dalam penciptaan Balega di Tanah Manang karya Susas Rita Loravianti. Kerja penciptaan melalui pelahiran bentuk dan konsep dramaturgi yang dilihat dalam praktik dramaturgi. Pola kerja dalam proses penciptaan melalui pandangan koreografer dan dramaturg dalam tugasnya. Adanya praktik dialog antara koreografer dan dramaturg yang dilakukan. Metode penelitian menggunakan pendekatan dramaturgi, yaitu pendekatan yang terpusat pada lingkaran pola kerja yang dilakukan dalam proses kreatif penciptaan dan produksi tari oleh dramaturg dan pendekatan koreografi dalam melihat bentuk karya oleh koreografi.
Kata Kunci: balega di tanah manang, dramaturgi.
Authors:
Mentari Varianda : Institut Seni Indonesia Padangpanjang
Sahrul Nazar : Institut Seni Indonesia Padangpanjang
Roza Muliati : Institut Seni Indonesia Padangpanjang
References:
Denzi, Norman K Dan Yvonna S. Lincoln (Eds). (2009). Handbook Of Qualitative Research. Terj. Dariyatno Dkk. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Hansen, Pil Dan Darcey Callison. (2015). Dance Dramaturgy: Modes Of Agency, Awareness And Engagement. United Kingdom: Palgrave Macmillan.
Loravianti, Susas Rita. (2003). Karya Tari Perempuan Dalam Kaba. Laporan Karya. Padangpanjang : Isi Padangpanjang.
Loravianti, Susas Rita. (2014). Tari Garak Nagari Perempuan. Laporan Karya. Surakarta: Isi Surakarta.
Loravianti. (2020). “Dramaturgi”. Hasil Wawancara Pribadi: 23 Oktober 2020, Guguak Malintang.
Luckhurts, Mary. (2005). Dramaturgy: A Revolution In Theatre. New York: Cambrige University Press.
Mulyadi Seto, Dkk. (2019). Metode Penelitian Kualitatif Dan Mixed Method. Depok: PT. Rajagrafindo Persada.
Murgiyanto, Sal. (2016). Kritik Pertunjukan dan Pengalaman Keindahan. Jakarta: Penerbit Pascasarjana–Ikj (Institut Kesenian Jakarta).
Raihan. (2018). “Gerak Dinamika”. Hasil Dokumentasi Pribadi: 09 Juli 2018, Studio Tari ISI Padangpanjang.
Simatupang, Lono. (2013). Pergelaran : Sebuah Mozaik Penelitian Seni – Budaya. Yogyakarta : Jalasutra.
Sugiyono. (2007). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabet.
Wulan, Sari Renee. (2019). Dramaturgi : Sesuatu Yang Dekat. https://gelaran.id/dramaturgi-tari-sesuatu-yang-dekat (diakses 30 Desember 2019).
Yudiaryani, dkk. .(2017). Karya Cipta Seni Pertunjukan. Yogyakarta: JB Puplisher Bekerjasama Dengan Fakultas Seni Pertunjukan, Institut Seni Indonesia Yogyakarta.
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.24114/gr.v10i2.27465
Article Metrics
Abstract view : 259 timesPDF - 308 times
Copyright (c) 2021 Mentari Varianda, Sahrul Nazar, Roza Muliati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Gorga : Jurnal Seni Rupa
Email: gorgajurnalsenirupa@unimed.ac.id
Jl. Willem Iskandar, Pasar V, Medan Estate, Medan City, North Sumatra Province, Postal Code 20221. Phone/fax: (061) 661 3365 / +6285278021981.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License