Cover Image

PEMBELAJARAN SENI LUKIS DENGAN MEDIA PILLOW COVER KELAS IX MTS SALAFIYAH

Rajendradewi Paramita, Martadi Martadi

Abstract


Art education is an inseparable part of the culture that underlies human life. Which in the process is adapted to the culture and environment in which it develops. Learning the art of painting is one of them, in Islamic religious culture painting animate creatures is prohibited. This is an obstacle to learning painting in class IX at MTs Salafiyah, while learning must be carried out. Based on initial observations related to school culture, student character, and the material being taught, to increase knowledge and skills, and adapted to the character of students, educators are required to critical thinking, creatively and selectively by carrying out learning decorative painting on pillowcases with a constructivist theory approach with discovery learning. With a relatively short time between the density of junior high school schedules, the variety of student characters, the school environment, and its policies, the theory is quite effectively applied in the learning process. From the process of showing the work, students have sufficiently understood the material of painting, and the work produced is quite good even though the results are still not in accordance with the concept of the initial work.

Keywords: learning, painting, student character. 

 

Abstrak

Pendidikan seni merupakan bagian yang tidak terpisahkan dari kebudayaan yang mendasari kehidupan manusia. Yang pada prosesnya disesuaikan dengan kultur dan lingkungan tempat berkembangnya. Pembelajaran seni Lukis salah satunya, pada kultur keagamaan islam melukis makhluk bernyawa dilarang. Hal tersebut yang menjadi kendala pembelajaran seni Lukis kelas IX di MTs Salafiyah, sedang pembelajaran harus tetap dilaksanakan. Berdasarkan observasi awal terkait kultur Madrasah Tsanawiyah, karakter siswa, dan materi yang diajarkan, untuk meningkatkan pengetahuan dan keterampilan, serta disesuaikan dengan karakter peserta didik, pendidik dituntut berpikiran kritis, kreatif, dan solutif dengan melaksanakan pembelajaran seni Lukis dekoratif pada sarung bantal dengan metode pendekatan teori konstruktivis dengan discovery learning. Dengan waktu yang cukup singkat di antara kepadatan jadwal Madrasah Tsanawiyah, ragam karakter siswa, lingkungan Madrasah Tsanawiyah dan kebijakannya, teori tersebut cukup efektif diterapkan dalam proses pembelajaran. Dari proses unjuk karya, siswa sudah cukup memahami materi seni Lukis, dan karya yang dihasilkan sudah cukup baik meskipun masih kurang sesuai antara hasil dengan konsep karya awal.

Kata Kunci: pembelajaran, seni lukis, karakter siswa.

 

Authors:

Rajendradewi Paramita : Universitas Negeri Surabaya

Martadi : Universitas Negeri Surabaya

 

References:

Kemendikbud, K. (2016). Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Seni Budaya SMP / MTs A . Seni Rupa. Jakarta: Kemendikbud.

Hasanah, U., & Erdansyah, F. (2020). Prinsip Seni Rupa Dalam Menggambar Ornamen Melayu. Gorga: Jurnal Seni Rupa9(2), 444-450.

Kartono, G., Mesra, M., & Azis, A. C. K. (2020). Pengembangan Media Ajar Grafis Komputer Materi WPAP Dalam Bentuk E-Book Dan Video Tutorial Bagi Mahasiswa Seni Rupa. Gorga: Jurnal Seni Rupa9(1), 127-132.

Kartono, G., Mesra, M., & Azis, A. C. K. (2020). Pengembangan Media Ajar Grafis Komputer Materi WPAP Dalam Bentuk E-Book Dan Video Tutorial Bagi Mahasiswa Seni Rupa. Gorga: Jurnal Seni Rupa9(1), 127-132.

Noresy, M. A., Murtiyoso, O., & Mujiyono, M. (2016). Ilustrasi Cerita Rakyat Ande-Ande Lumut Dalam Karya Lukis Dekoratif pada Media Kulit Kayu. Arty: Jurnal Seni Rupa5(1), 23-40.

Meilani, M., Suyadi, S., & Nurdianyah, N. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Gambar dalam Pembelajaran. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan4(5), 7286-7293.

Rahmi, R. I., & Asril, A. (2022). My Childhood Memories: Penciptaan Karya Seni Lukis Dekoratif. Gorga: Jurnal Seni Rupa11(2), 489-496.

Tarmizi, T., & Jamhuri, J. (2019). Membuat Gambar Dalam Persfektip Hukum Islam (Studi Perbandingan antara Yusuf Qarᾱḍawi dan Muhammad Ali Al-Ṣabuni). Dusturiyah: Jurnal Hukum Islam, Perundang-undangan dan Pranata Sosial9(1), 84-110. 


Keywords


learning; painting; student character

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/gr.v12i1.45156

Article Metrics

Abstract view : 142 times
PDF - 126 times

Copyright (c) 2023 Rajendradewi Paramita

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



Gorga : Jurnal Seni Rupa
Email: gorgajurnalsenirupa@unimed.ac.id

Jl. Willem Iskandar, Pasar V, Medan Estate, Medan City, North Sumatra Province, Postal Code 20221. Phone/fax: (061) 661 3365 / +6285278021981.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License