PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN SWISH MAX TERHADAP HASIL BELAJAR PENGETAHUAN BAHAN MAKANAN SISWA SMK SWASTA ARINA SIDIKALANG

Authors

  • Sulistiawikarsih Sulistiawikarsih Universitas Negeri Medan
  • Romasta Nova Liana Siburian Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.24114/jkss.v18i1.25068

Abstract

ABSTRACTThis study aims to determine: (1) Student learning outcomes in the Foodstuff Knowledge lesson using Swish Max learning media; (2) Student learning outcomes in Foodstuff Knowledge lessons that do not use Swish Max learning media; (3) The effect of using Swish Max learning media on student learning outcomes in Foodstuff Knowledge lessons. Data analysis techniques used data descriptions, trend test, normality test using the chi square formula, homogeneity test, and hypothesis testing. The results showed that the learning outcomes of students using Swish Max learning media in the Foodstuff Knowledge lesson based on the level of tendency were categorized as high at 56.67 percent and learning outcomes that did not use Swish Max learning media in the Foodstuff Knowledge lesson based on the level of tendency were included in the category. tends to be sufficient at 60.00 percent. Keywords: Media, Swish Max  ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk mengetahui: (1) Hasil belajar siswa pada pelajaran Pengetahuan Bahan Makanan yang menggunakan media pembelajaran Swish Max; (2) Hasil belajar siswa pada pelajaran Pengetahuan Bahan Makanan yang tidak menggunakan media pembelajaran Swish Max; (3) Pengaruh penggunaan media pembelajaran Swish Max terhadap hasil belajar siswa pada pelajaran Pengetahuan Bahan Makanan. Teknik analisis data menggunakan deskripsi data, uji kecenderungan, uji normalitas menggunakan rumus chi kuadrat, uji homogenitas, dan uji hipotesis. Hasil penelitian menunjukkan bahwa hasil belajar siswa yang menggunakan media pembelajaran Swish Max pada pelajaran Pengetahuan Bahan Makanan berdasarkan tingkat kecenderungan termasuk kategori cenderung tinggi sebesar 56,67 persen dan hasil belajar yang tidak menggunakan media pembelajaran Swish Max pada pelajaran Pengetahuan Bahan Makanan berdasarkan tingkat kecenderungan termasuk kategori cenderung cukup sebesar 60,00 persen. Kata Kunci: Media, Swish Max

Author Biographies

Sulistiawikarsih Sulistiawikarsih, Universitas Negeri Medan

Universitas Negeri Medan

Romasta Nova Liana Siburian, Universitas Negeri Medan

Universitas Negeri Medan

Downloads

Published

2020-06-01

How to Cite

Sulistiawikarsih, S., & Liana Siburian, R. N. (2020). PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN SWISH MAX TERHADAP HASIL BELAJAR PENGETAHUAN BAHAN MAKANAN SISWA SMK SWASTA ARINA SIDIKALANG. JURNAL KELUARGA SEHAT SEJAHTERA, 18(1), 27–35. https://doi.org/10.24114/jkss.v18i1.25068