ANALYSIS OF THE IMPLEMENTATION OF CONSTRUCTIVISTIC STUDENT WORKSHEETS IN THE GROUP INVESTIGATION (GI) MODEL TO STUDENT'S CONCEPTUAL KNOWLEDGE
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aina & Kola, J. (2017). Developing a Constructivist Model for Effective Physics Learning. International Journal of Trend in Scientific Research and Development, 59-66.
Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2010). Kerangka Landasan untuk Pembelajaran,Pengajaran,dan Asesmen. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Arends, R. I. (2008). Learning to Teach. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Bhattacharjee, J. (2015). Constructivist Approach to Learning An Effective Approach of Teaching Learning. International Research Journal of Interdisciplinary & Multidisciplinary Studies (IRJIMS), 65-74.
Halliday, D., Resnick, R., & Walker, J. (2010). Fisika Dasar Edisi 7 Jilid 1. Jakarta: Erlangga.
Imamah, N. (2012). Peningkatan Hasil Belajar IPA Melalui Pembelajaran Kooperatif Berbasis Konstruktivisme Dipadukan Dengan Video Animasi Materi Sistem Kehidupan Tumbuhan. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 32-36.
Joyce, B., Weil, M., & Calhoun, E. (2009). Model-Model Pengajaran Edisi Delapan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Lase, N., Herbert, S., & Fauziyah, H. (2016). Pengembangan Lembar Kegiatan Siswa (LKS) Berbasis Potensi Lokal pada Mata Pelajaran Biologi SMA Kelas XII. Jurnal Pendidikan Biologi, 99-107.
Meini, Hasanuddin, & Djufri. (2017). Pengaruh Pembelajaran Berbasis LKPD Konstruktivistik terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa pada Konsep Makanan dan Sistem Pencernaan di SMA Negeri 12 Banda Aceh. Jurnal EduBio Tropika, 33-37.
Prastowo, A. (2015). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: DIVA Press.
Rahmatiah, R., H, S. K., & Kusairi, S. (2016). Pengaruh Scaffolding Konseptual dalam Pembelajaran Group Investigation terhadap Prestasi Belajar Fisika Siswa SMA dengan Pengetahuan Awal Berbeda. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, II, 45-54.
Rahmatiah, R., H, S. K., & Kusairi, S. (2016). Pengaruh Scaffolding Konseptual dalam Pembelajaran Group Investigation terhadap Prestasi Belajar Fisika Siswa SMA dengan Pengetahuan Awal Berbeda. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 45-54.
Rahmatullah, Sahidu, H., & Ayub, S. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif tipe Group Investigation (GI) dengan Teknik Open-Ended Problem terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar Fisika Siswa SMAN 3 Mataram. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 109-118.
Ramadani, S., Yurnetti, & Mufit, F. (2014). Pengaruh Penerapan LKS Berorientasi Pendekatan Konstruktivistik terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas XI SMA Negeri 4 Padang. Pillar of Physics Education, 3, 97-104.
Rusma. (2017). Model-Model Pembelajaran. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Sani, R. A. (2016). Inovasi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Siska Widiawati, Hikmawati, Wahyudi. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation (GI) terhadap Hasil Belajar Fisika Ditinjau dari Gaya Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 40-48.
Sudjana. (2012). Metode Statistika. Bandung: PT Tarsito Bandung.
Sudjana, N. (2019). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaj Rosdakarya.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sunardi, & Zenab, S. (2014). Fisika untuk SMA/MA Kelas XI. Bandung: Yrama Widya.
Umbaryati. (2015). Pentingnya LKPD pada Pendekatan Scientific Pembelajaran Matematika. Unnes Science Education Journal, 217-225.
Wardoyo, S. M. (2015). Pembelajaran Konstruktivisme. Bandung: Alfabeta.
Yustina, & Kapsin. (2017). The Implementation of Constructivism-Based Student Worksheet Whithin the Theme "The Prevention of Land and Forest Fire" in Science Education for Seventh Graders in Riau. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 298-305.
DOI: https://doi.org/10.24114/jltp.v1i2.14192
Article Metrics
Abstract view : 222 timesPDF - 114 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 Journal of Learning and Technology in Physics
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.