PENGARUH PENGGUNAAN PEMBELAJARAN KREATIF OLEH GURU PAK TERHADAP KEAKTIFAN BELAJAR SISWA KELAS VII SMP NEGERI 4 TARUTUNG KABUPATEN TAPANULI UTARA TAHUN PEMBELAJARAN 2023/2024
Abstract
The research aims to determine the effect of the use of creative learning by PAK teachers on the active learning of class VII students at SMP Negeri 4 Tarutung, North Tapanuli Regency for the 2023/2024 academic year. The research hypothesis is that there is a positive and significant influence between the use of creative learning by PAK teachers on the active learning of class VII students at SMP Negeri 4 Tarutung, North Tapanuli Regency for the 2023/2024 academic year. The research instrument is a closed questionnaire. The results of data analysis obtained: The value rcount=0.604>rtable=0.235 and tcount=6.157>ttable=1.99656 shows that there is a positive and significant relationship between the use of creative learning by PAK teachers and students' active learning. Regression equation. The determination test revealed that the magnitude of the influence was 36.48% and 63.52% influenced by physiological, psychological factors, learning facilities, society, family, teachers and the school environment. Hypothesis test Fcount=36.568>Ftable=3.15 then H0 (null hypothesis) is rejected and Ha (alternative hypothesis) is accepted. The research concluded that there was a positive and significant influence between the use of creative learning by PAK teachers on the active learning of class VII students at SMP Negeri 4 Tarutung, North Tapanuli Regency for the 2023/2024 academic year.
Keywords: Use of Creative Learning by PAK Teachers, Student Learning Activeness
Full Text:
PDFReferences
Anifatus Sholihah. “Meningkatkan Keaktifan Siswa Melalui Pembelajaran Interaktif Berbasis Learning Pada Materi Teks Artikel.” Jurnal Pendidikan Bahasa Vol.12,No.1 (2023).
Endang Sri Wahyuningsih. Model Pembelajaran Mastery Learning Upaya Peningkatan Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa. Yogyakarta: Deepublish (Grup Penerbitan CV Budi Utama), 2020.
Feida Noorlaila Isti’ adah. Teori-Teori Belajar Dalam Pendidikan. Edited by Rahmat Permana. Jawa Barat: Edu Publisher, 2020.
Fira Mulia dkk. “Analisis Feedback Pada Website Room Menggunakan Metode System Usability Scale (SUS).” Jurnal Ilmu Komputer Kharisma Tech Vol.18,No.1 (2023):31.
Hamzah B. Uno. Belajar Dengan Pendekatan Pembelajaran Aktif Inovatif Lingkungan Kreatif Efektif Menarik, 2017.
H. Djaali. Metodologi Penelitian Kuantitatif. Edited by Bunga Sari Fatmawati. Jakarta: PT Bumi Aksara, 2020.
Kezia Rikawati. “Peningkatan Keaktifan Belajar Siswa Dengan Penggunaan Metode Ceramah Interaktif.” Journal Of Educational Chemistry Vol.2, No.2 (2020): 42.
Leli Halimah. Keterampilan Mengajar Sebagai Inspirasi Untuk Menjadi Guru Yang Excellent Di Abad Ke-21. Edited by Nurul Falah Atif. Bandung: PT Refika Aditama, 2022.
M. Ismail Makki. Konsep Dasar Belajar Dan Pembelajaran. Edited by Moh. Afandi. Pamekasan: Duta Media Publishing, 2019.
M. Sobry Sutikno. Metode & Model-Model Pembelajaran Menjadikan Proses Pembelajaran Lebih Variatif, Aktif, Inovatif, Efektif, Dan Menyenangkan. Edited by Prosmala Hadisaputra. Holistica Lombok, 2019.
Shilpy A. Octavia. Model-Model Pembelajaran. Yogyakarta: Penerbit Deepublish (Grup Penerbitan CV Budi Utama), 2020.
Sinar. Metode Active Learning Upaya Peningkatan Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa. Yogyakarta: Deepublish (Grup Penerbitan CV Budi Utama), 2018.
Sri Sunarti. “Metode Mengajar Kreatif Dalam Menciptakan Pembelajaran Yang Menyenangkan.” Jurnal Perspektif Vol.13, No.2 (2020): 162–163.
Sudjana. Metoda Statistika. Bandung: Tarsito, 2018.
Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif,Kualitatif Dan R&D. Edited by Sutopo. Bandung: Penerbit Alfabeta Bandung, 2019.
Suharsimi Arikunto. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta, 2020.
Syaiful Bahri Djamarah. Guru Dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: PT Rineka Cipta, 2016.
Syofian Siregar. Statistik Parametrik Untuk Penelitian Kuantitatif Dilengkapi Dengan Perhitungan Manual Dan Aplikasi SPSS Versi 17. Edited by Fandy Hutari. Jakarta: PT Bumi Aksara, 2019.
Teguh Triwiyanto. Pengantar Pendidikan. Edited by Yayat Sri Hayati. Jakarta: PT Bumi Aksara, 2017.
Yani Fitriyani. “Pengembangan Kreativitas Guru Dalam Pembelajaran Kreatif Pada Mata Pelajaran IPS Di Sekolah Dasar.” Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran Vol.7, No.1 (2021).
Zuriatun Hasanah.“Model Pembelajaran Kooperatif Dalam Menumbuhkan Keaktifan Belajar Siswa.” Jurnal Studi Kemahasiswaan Vol.1, No.1 (2021): 11.
DOI: https://doi.org/10.24114/jmpsd.v2i2.61302
Article Metrics
Abstract view : 13 timesPDF - 6 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Jurnal Merah Putih Sekolah Dasar
EDITORIAL OFFICE JURNAL MERAH PUTIH SEKOLAH DASAR (JMPSD)
Addresss: Jl. William Iskandar Ps. V, New Memories, District. Percut Sei Tuan, Deli Serdang Regency, North Sumatra, Indonesia, 20221 Email:jurnal_merahputih@unimed.ac.id Administrator Phone: +62-81389140324 | |
---|