PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN TREFFINGER BERBANTUAN BIOCARD TERHADAP KETERAMPILAN BERPIKIR KREATIF SISWA PADA MATA PELAJARAN IPAS DI SDN 173194 BATUMANUMPAK

Foibe Dahlianti Pasaribu, Imelda Free Unita Manurung, Dr. Irsan, F Faisal, Dr. Winara

Abstract


The low ability to think creatively causes student learning outcomes in science material to be low, so there is a need for learning that can encourage students to think more creatively. One learning model that functions to improve students' creative thinking abilities is the Treffinger learning model. This research aims to determine the effect of the Treffinger learning model assisted by Biocard on the creative thinking skills of class IV students in science subjects at SDN 137194 Batumanumpak T.A 2023/2024. The method used in this research was quasi-experimental with a two group pretest-posttest design. The sample used was one class as an experimental group using the Treffinger learning model and one class as a control group using a conventional model, each consisting of 30 students. Based on the results and discussion, it can be concluded that students with the Treffinger learning model assisted by biocards have better creative thinking abilities than students with the conventional learning model. The average score after the test shows this. The research results show that the value of 8.065 is greater than 2.001, so tcount is greater than ttable.

Keywords: Creative Thinking Ability, Treffiner Learning Model, IPAS


Full Text:

PDF

References


Adilah, T. G., & Wartulas, S. (2023). Model Pembelajaran Model Pembelajaran Children Learning in Science Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. 7(1), 186–195

Adnyana, K. S., & Yudaparmita, G. N. A. (2023). Peningkatan Minat Belajar IPAS Berbantuan Media Gambar Pada Siswa Sekolah Dasar.

Edukasi : Jurnal Pendidikan Dasar. 4(1). 61. https://doi.org/10.55115/edukasi.iv4i1.3023

Aini, Q., Ningsih, K dan Wahyuni. (2023). Kelayakan Media Pembelajaran Biocard Pada Materi Sistem Pencernaan Kelas VIII SMPN 14 Pontianak. Bioilmi : Jurnal Pendidikan. 9(2)

Aisyah, S., Riyanto, Y dan Suhanadji. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Treffinger Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Siswa. JRIP : Jurnal Riset dan InoIVasi Pembelajaran. 1(1)

Anditiasari, N., Pujiastuti dan Susilo, B.E. (2021). Systematic Literature ReIView : Pengaruh motiIVasi Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa. Aksioma : Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika. 12(2)

Azzahra, I. E., Nurhasanah, A., & Hermawati, E. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran IPAS di SDN 4 Purwawinangun. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP UniIVersitas Mandiri ISSN, 09(2), 6230–6238

Barkah, Lailatul. “Pengaruh Media Flipchart Terhadap Pemahaman Konsep Ipa Kelas IIV Sdn Kalideres 09 Pagi Jakarta Barat.” Berajah Journal 2, no. 1 (2021): 195–200. https://doi.org/10.47353/bj.IV2i1.76.

Dewi, E. T., Subroto, W. T., & Hendratno. (2023). Profil Keterampilan Berpikir Kreatif Peserta Didik Sekolah Dasar pada Materi Kegiatan EKonomi. The Indonesian Journal of Social Studies, 7(2), 198–223

Febrianingsih, F. (2022). Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Dalam Memecahkan Masalah Matematis. Mosharafa : Jurnal Pendidikan Matematika. 11(1)

Hidayat, U. F., Pasaribu, M. M., Rantung, D. A., & Boiliu, N. I. (2023). Penerapan Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Adaptif dalam Menghadapi Tantangan Teknologi Pendidikan. Journal on Education, 5(2), 3492–3506. https://doi.org/10.31004/joe.IV5i2.1032

Ilmiyati, N. & A. M. (2023). Perencanaan Pembelajaran (Konsep Dasar Kurikulum Prototipe (1st ed.). PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Kemdikbud. (2021a). Merdeka Belajar Episode 1. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

Kemdikbud. (2021b). Merdeka Belajar Episode 15. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

Kemdikbud. (2022a). Capaian Pembelajaran Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial (IPAS) Fase A - Fase C. Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementrian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

Kemdikbud. (2022b). Tujuan Pembelajaran dan Alur Tujuan Pembelajaran. Tersedia pada https://pusatinformasi.kolaborasi.kemdikbud.go.id/hc/en-us/articles/4948621244953- Tujuan-Pembelajaran-dan-Alur-Tujuan-Pembelajaran

Larasati, D.A. (2020). Pengaruh Model Treffinger Terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Musamus Joirnal of Primary Education. 2(2)

Lestari, Nyoman Ayu Putri, D. (2023). Model-Model Pembelajaran untuk Kurikulum Merdeka di Era 5.0 (I. B. A. L. Manuaba (ed.); 1st ed.). Nilacakra

Maharani, R. K. dan Indrawati D. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Treffinger Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Pelajaran Matematika Materi Bangun Ruang. JPGSD. Volume 06 Nomor 04 Tahun 2018, 506 – 515

Maharani, R.K dan Indrawati, D. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Treffinger Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Pelajaran Matematika Materi Bangun Ruang. JPGSD. 6(4)

Munandar, S.C.U. (2014). Kreativitas Keterbakatan Strategi Mewujudkan Potensi Kreatif & Bakat. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama

Nadhifah, Yenin, D. (2023). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial (IPAS). Eksekutif Teknologi Global

Nasution, M.F., Khairuddin dan Sari, E.P. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Treffinger Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa MAS PAB Sampali Pada Materi Perubahan Lingkungan. Bioedukasi Jurnal Pendidikan Biologi UniIVersitas Muhammadiyah Metro. 14(1)

Ndiung, S., Sennen, E., Helmon, A dan Jediut, M. (2020). EfektiIVitas Model Pembelajaran Treffinger dalam Menumbuhkan Keterampilan Berpikir Kreatif Peserta Didik Sekolah Dasar. PRISMA. 9(2)

Nurhayati, N., & Fairuz, T. (2023). Analysis of Higher Order Thinking Skills (HOTS) Content on Students’ Textbook of Natural and Social Sciences Subject for grade IV Elementary School. EduLine: Journal of Education and Learning InnoIVation, 3(1), 90–95. https://doi.org/10.35877/454ri.eduline1536

Pebuanti., Syamswisna dan Marlina, R. (2021). Kelayakan Biocard. Pada Submateri Tumbuhan Paku Kelas X SMA. Edunaturalia. 2(2).

Prasmono, Agus, dkk. (2022). Resonansi Pemikiran ke-23 “Menjadi Manusia Beradab dan Memberi Manfaat bagi Lingkungan di Era Global” (A. Nurlaila (ed.); 1st ed.). Muhammadiyah UniIVersity Press.

Rahman, D., & Akbar, A. R. (2021). Problematika Yang Dihadapi Lembaga Pendidikan Islam Sebagai Tantangan Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Nazzama: Journal of Management Education, 1(1), 76. https://doi.org/10.24252/jme.IV1i1.25242

Rohman, A. D., Hanifah, H., & Hayudina, H. G. (2023). Penggunaan Media Kartu Transformasi Energi Pada Mata Pelajaran IPAS dalam Meningkatkan Sikap Berpikir Kritis Siswa Kelas IIV MII Degayu 02 Pekalongan. Prosiding SEMAI 2. Seminar Nasional PGMI 2023, 35–43.

Shoimin, A. (2014). Model Pembelajaran INOVATIF dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: AR-RUZZ MEDIA

Yusriana, Cut, Syamswisna, and Reni Marlina. “Kelayakan Biocard Sebagai Media Sub Materi Manfaat Keanekaragaman Hayati Kelas X.” Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa 6, no. 12 (2017): 1–10




DOI: https://doi.org/10.24114/jmpsd.v2i2.66004

Article Metrics

Abstract view : 7 times
PDF - 6 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Jurnal Merah Putih Sekolah Dasar

width=      

EDITORIAL OFFICE

JURNAL MERAH PUTIH SEKOLAH DASAR (JMPSD)

 

Addresss: Jl. William Iskandar Ps. V, New Memories, District. Percut Sei Tuan, Deli Serdang Regency, North Sumatra, Indonesia, 20221

Email:jurnal_merahputih@unimed.ac.id

Administrator Phone: +62-81389140324

      

slot gacor slot